Saunakur
Fra : Jakob

Dato : 14-01-04 20:16

Hej igen,

jeg er ved at give mine fisk en såkaldt "saunakur", hvor jeg har hævet
temperaturen fra 26 til nu 30 grader sammen med en faunamor-behandling mod
hvide pletter. DET ser ud til at virke (endeligt).
Men hvor længe skal/må man have temperaturen der oppe? Er fiskene ligeglade?
På lørdag - den sidste dag i behandlingsforløbet - skal vi nemlig på ferie i
en uge, og jeg vil ikke sænke temperaturen med fire grader på een gang. Må
jeg lade dem "svede" i en uge til indtil jeg kommer hjem?

Hilsen Jakob

Fra : Plesner

Dato : 16-01-04 15:37

> [...]
> nemlig på ferie i en uge, og jeg vil ikke sænke temperaturen med fire
> grader på een gang. Må jeg lade dem "svede" i en uge til indtil jeg

Umiddelbart ville jeg måske synes, at det var i overkanten at holde deres
stofskifte kørende i højeste gear i en hel uge, hvor de formentlig ikke
bliver fodret - Nu ved jeg ikke, hvor stort akvariet er, men temperaturen
falder jo ikke sådan bare lige 4 grader. Hvis du selv er i tvivl, kunne du
jo så overveje et kompromis, hvor du reducerer temperaturen til f.eks. 28°C
?

plesner

Fra : Jakob

Dato : 16-01-04 18:36

> [...]
> falder jo ikke sådan bare lige 4 grader. Hvis du selv er i tvivl, kunne du
> jo så overveje et kompromis, hvor du reducerer temperaturen til f.eks.

Akvariet er kun på 50 ltr., og vi når at få temperaturen ned inden vi tager
afsted i morgen (to grader pr. døgn, ligesom vi satte den op.)

Hilsen Jakob - og tak for kommentaren