SKAL langhårskatte børstes ??
Fra : Helle Larsen

Dato : 14-01-04 19:35

Er der nogle, som er søde at sige, om semilanghårskatte (Norsk
Skovkat-Blan-ding) SKAL børstes/redes. Jeg har en veninde, som påstår at
Norske Skovkatte ikke MÅ børstes eller redes.

Min blandingskat kan ikke lide det. Kun hvis jeg lusker mig til
det.

Hun har ingen særligt mærkelige "totter", og ingen tendenser til
"kvælningstotter" på eller ved halsen.

Blot bliver hun sååååååååååååååå flot, når jeg har redt hende
forsigtigt. Hun ER flot i forvejen, altså, med blank og skinnende
"dækpels", som ikke "skiller".

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-01-04 19:57

Helle Larsen wrote:
> Er der nogle, som er søde at sige, om semilanghårskatte (Norsk
> Skovkat-Blan-ding) SKAL børstes/redes. Jeg har en veninde, som påstår
> at Norske Skovkatte ikke MÅ børstes eller redes.

Hej Helle!

Norske Skovkatte må gerne børstes. Det er lidt forskelligt fra Skovkat til
Skovkat hvor meget de behøver at børstes. Jeg har selv en af slagsen og hun
kan absolut heller ikke lide det. Heldigvis har hun en pels der ikke filtrer
ret meget, så det er ikke så meget jeg børster hende. Jeg tjekker jævnligt
om der er begyndende filtertotter under "armene", for da jeg fik hende
(hittekat) havde hun store totter under alle 4 "arme" - de blev klippet af
(under stort postyr) og der har ikke været noget siden.
Jeg sniger mig også indimellem til at rede hende (bruger en rullekam) når
hun spiser - så bliver der knurret, hvæst og vrælet mindst

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Helle Larsen

Dato : 14-01-04 20:29

> [...]
> Jeg sniger mig også indimellem til at rede hende (bruger en rullekam) når
> hun spiser - så bliver der knurret, hvæst og vrælet mindst

Hej Danielle, tak for svar.

Er de "farlige", sådan nogle totter under "armene" ?? Min kat har haft
en enkelt filter-tot på selve kroppen, som jeg forsigtigt kunne hive af.

Jeg kendte engang en, som havde en perserkat, som var ved at blive kvalt
af mange, mange små totter, som havde "vredet" sig rundt på hele
kroppen.Han måtte i hast til dyrlægen, og dyrlægen måtte barbere hele
katten, ellers ville den dø af det.

Min veninde, som sagde, at Norske Skovkatte ikke må redes, sagde, at det
havde noget med at gøre, at de selv "skulle bestemme", hvornår de ikke
har brug for deres "underuld" længere, af hensyn til årstidernes.

Er din kat en inde eller ude eller inde/ude ??

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-01-04 21:02

Helle Larsen wrote:

> Hej Danielle, tak for svar.

Velbekommen

> Er de "farlige", sådan nogle totter under "armene" ?? Min kat har
> haft en enkelt filter-tot på selve kroppen, som jeg forsigtigt kunne
> hive af.

Det kan ihvertfald udvikle sig til dyremishandling/misrøgt og kan blive
smertefuldt for katten.
Sådan en løs een som du forsigtigt kan hive af er sikkert løse hår fra samme
dag eller dagen før. Det er fint at fjerne det, så det ikke bliver til en
filterknude.

> [...]
> kvalt af mange, mange små totter, som havde "vredet" sig rundt på hele
> kroppen.Han måtte i hast til dyrlægen, og dyrlægen måtte barbere hele

Det er ihvertfald dyremishandling! - altså at den havde fået så mange
totter....
Jeg har dog aldrig hørt at katten kan dø af det, men det skal jeg da ikke
kunne sige. En perserkat SKAL redes/børstes hver eneste dag, da det er en
mere "kunstig" pels end f.eks. Skovkat og Maine Coon. Det der sker hvis man
ikke holder pelsen ved lige er, at efterhånden som den filtrer mere og mere
sammen, begynder den at trække sig ud af huden og det gør ondt!

> Min veninde, som sagde, at Norske Skovkatte ikke må redes, sagde, at
> det havde noget med at gøre, at de selv "skulle bestemme", hvornår de
> ikke har brug for deres "underuld" længere, af hensyn til årstidernes.

Man fjerner bare løse hår ved at børste, underulden "styrer" katten selv.
Jeg kan dog ikke se forskel på min Skovkats pels om det er sommer eller
vinter - der er en hel masse hele tiden

> Er din kat en inde eller ude eller inde/ude ??

Det er en indekat - hvad med din?

Mvh.
Danielle

Fra : Helle Larsen

Dato : 15-01-04 14:10

> Danielle Nielsen skrev:

> Velbekommen

> Det er en indekat - hvad med din?
>
> Mvh.
> Danielle

Hej Danielle, min er en inde ude/ude inde/ jeg ved det ikke Læs
eventuelt under min profil samt under "circelines" profil.

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 15-01-04 09:43

Synes også at det skal nævnes at det rent faktisk gør ondt på dyret at ha'
disse "uldtotter" som jo trækker voldsomt i selve huden nedenunder !!
Så frem med børsten i ny og næ !!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-01-04 09:55

<Synes også at det skal nævnes at det rent faktisk gør ondt på dyret at ha'
disse "uldtotter" som jo trækker voldsomt i selve huden nedenunder !>

Ja og filtrene kan blive så tætte at huden ikke kan komme af med fugt, så
der med tiden kan komme svamp og åbne
sår.

--
Marianne Hellemose