Hvilke køn til sammenføring ??
Fra : Helle Larsen

Dato : 14-01-04 19:29

Hej alle, er der nogle, som er søde at sige noget om, om det er
ligegyldigt, hvilke køn, at katte har, hvis man har een kat, og så vil
have een til kat ??

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-01-04 20:07

Helle Larsen wrote:
> Hej alle, er der nogle, som er søde at sige noget om, om det er
> ligegyldigt, hvilke køn, at katte har, hvis man har een kat, og så vil
> have een til kat ??

ja og nej**G*
nu kan man ikke generalisere med katte, men jeg forsøger lige alligevel.....
fertile hankatte er somregel meget udesøgende, og (i min erfaring) meget
optagede af hvad der foregår udenfor... de er ret "egne" og vil allerhelst
som de selv vil, selvom de også har "drengegenet" når der ikke ligefrem er
dejlige damer i nærheden....
kastrerede hankatte er mere legesyge, mere hjemmekatte og generelt nogle
"drengerøve" det meste af livet, selvom de naturligvis sætter tempoet ned
når de bliver ældre....
fertile hunkatte er ofte nogle rigtige "rejekællinger"..... de ynder ikke at
lege på samme måde, og ser helst verden KUN igennem deres egne øjne.....
neutraliserede hunkatte har desværre lidt af det samme, men er mere
afslappede end de fertile ;)

min erfaring siger at selvom man sagtens kan finde han og hunkatte og sætte
dem sammen uden problemer, så er det ofte en fordel at sætte en
neutraliseret hankat sammen med en anden hankat.... og omvendt med hunkatte
;) naturligvis helt afhængig af den enkelte kat og racen... (der er jo racer
der er generelt bunkekatte)...

når det er sagt så har jeg selv en neutraliseret hankat og har introduceret
to hunkatte til ham, og selvom jeg synes flokken fungerer udemærket, er jeg
slet ikke i tvivl om at han (de) ville trives bedre hvis der også var en
dreng han kunne lege med....
kort fortalt så leger drenge drengelege..... og det er ikke altid pigerne
synes det er lige skægt, og så bliver man altså tromlet ;)

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Helle Larsen

Dato : 14-01-04 20:22

> Sabina Hertzum skrev:

Helle skriver:
Hej Sabina, ja måske ER Circeline (trefarvet skovkatblanding) så
alligevel en HANkat STORT SMIL. Den er simpelthen så legesyg og
livsglad, så du tro næsten, at det er løwn. Nu skal dertil siges, at jeg
ikke HELT er klar over, hvor gammel, at hun er. Hun KAN teoretisk set
stadigt være et stort lege"barn". Og jeg ved endnu ikke, om hun er
neutraliseret (det er en kat, at jeg har "optaget")

Sabina skrev:
> [...]
> afslappede end de fertile ;)
> synes det er lige skægt, og så bliver man altså tromlet ;)

Mener du altså, Sabina - (resumé) - at hvis Circeline er en hunkat,
neutraliseret eller ej, at så vil hun fremover godt kunne trives
forholdsvist godt med en (neutrali-seret) hunkat, bortset fra, at de
måske ikke vil lege med hinanden ?? Men kan godt "tolerere" og "tåle"
hinanden ?? Undskyld, at jeg godt vil have det skåret ud i pap. Jeg
har "kun" nogle "gamle" "hengemte" erfaringer, og vil derfor gerne høre
dig/Jer andre om disse ting.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-01-04 20:53

Helle Larsen wrote:

> [...]
> stadigt være et stort lege"barn". Og jeg ved endnu ikke, om hun er
> neutraliseret (det er en kat, at jeg har "optaget")

uuuuha*G* en tortiepige er et helt kapitel for sig*G* (tortie=trefarvet
eller mindst to primærfarver som feks rød/sort eller creme/blå)
har du været et smut forbi doktor dyregod og fået ham til at tjekke hende
ud? det kan være han kan fortælle dig om hun er neutraliseret og hvor gammel
hun ca er.... mit umiddelbare gæt er dog at hun nok er ungkat (under 1
år)....
tjek evt hendes maveskind efter et ar..... det vil hun have hvis hun er
neutraliseret.... ligesom hun heller ikke vil komme i løbetid...... hvis
ikke vil jeg anbefale dig at få det gjort inden så længe ;)

> [...]
> forholdsvist godt med en (neutrali-seret) hunkat, bortset fra, at de
> måske ikke vil lege med hinanden ?? Men kan godt "tolerere" og

hvis hun er forholdsvis ung og neutraliseret og meget legesyg vil jeg klart
også overveje en ung neutraliseret hankat..... dels fordi tortiepiger har ry
for at være noget helt for sig selv, og dels fordi hun er ung og
udfarende......
hunkatte er i min erfaring et kapitel for sig...... mine to er VIDT
forskellige, også fra andre hunkatte jeg har haft gennem tiden.....
fælles for dem er dog at DE bestemmer helt og holdent hvornår og hvordan og
ikke mindst HVOR de vil kæle*G* og det gør sig gældende for både
neutraliserede og fertile piger ;)

jeg vil mene du måske skal tænke lidt længere ud i fremtiden inden du helt
bestemmer dig..... er det muligt at du vil udvide flokken med yderligere en
kat i fremtiden?? hvis det er så gå efter en hankat, men vær opmærksom på at
han nok skal have lidt mere stimulering end din pige ;)
hvis du er sikker på at du ikek vil have flere katte så overvej grundigt
hvad det er du søger i din lille flok...... vil du gerne have alsidighed
eller rolig accept? vil du gerne have vilde jagte rundt i lejligheden eller
små skænderier?
du kan naturligvis ikke dømme et katteliv ud fra det, men jeg synes
personligt at selvom pigerne er skønne og pragtfulde katte, så er det
hankatten der bringer liv og tåbelige indfald ind i hjemmet*G*
og hvis hunkatten gider at lege og være åndsvag indimellem, så go for it ;)

> Undskyld, at jeg godt vil have det skåret ud i
> pap. Jeg
> har "kun" nogle "gamle" "hengemte" erfaringer, og vil derfor gerne
> høre dig/Jer andre om disse ting.

kan jeg godt forstå..... prøv at kigge lidt rundt i gruppen..... google er
en god hjælp.....
jeg har lige lavet en hurtig søgning :
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=hunkat+hankat+samm
en&meta=group%3Ddk.fritid.dyr.kat
klik på (vis tråd) der står til højre under linket ;) så vil du komme ind på
hele tråden og kan læse dem efter ønske og behov.....
og samtidig får du erfarinerne fra før sammen med de ting du får oplyst nu
;)

Fra : Helle Larsen

Dato : 15-01-04 14:16

> [...]
> "It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over
> so small a thing. Such a little thing. "

Hej med Jer alle, som har svaret. Tusind tak for svar og henvisning.

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-01-04 20:15

On 14/01/04 19:29, in article 40058a76456ae@dk-fritid-dyr-kat.dk, "Helle
Larsen" <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> Hej alle, er der nogle, som er søde at sige noget om, om det er
> ligegyldigt, hvilke køn, at katte har, hvis man har een kat, og så vil
> [...]

Hvis du har en hunkat, vil jeg anbefale en hankat. Hvis du har en hankat,
gør det ikke så meget, om du vælger endnu en hankat eller en hunkat. Jeg
forudsætter selvfølgelig, at alle kattene i sammenføringen er kastrerede.
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk