sjove skildpadder
Fra : Tim

Dato : 14-01-04 18:09

I Calles dyrerige er der et stort akvarium på nok en 500 L eller sådan noget
hvor der er cichlider i og nogle sjove skildpadder. Er der en der ved hvad
det kan være for nogle ?

1: De er grå
2: Calle kalder dem få blødskjolds skildpadder men jeg kan ikke finde noget
om dem på nettet ?
3: deres næser er formet som et "rør"

Fra : Claus Hemmingsen

Dato : 14-01-04 18:44

Det er nok denne art:
Trionyx sinensis
Jeg holder den selv en forholdsvis rolig skildpadde som dog kan blive
rimelig stor(30cm)
http://www.reptilica.de/shop/images/images_big/weichc.jpg

mvh
claus

Fra : Tim

Dato : 14-01-04 20:39

ja lige præcis tak for det

kan de leve i et akvarium sådan som calle har gjort uden varme lampe og
noget sted at kravle op på

Fra : Brian C

Dato : 14-01-04 20:43

"Claus Hemmingsen" <Gider@ikkehave.spam> skrev i en meddelelse

> Det er nok denne art:
> Trionyx sinensis
> Jeg holder den selv en forholdsvis rolig skildpadde som dog kan blive
> [...]

Rolig?
Min erfaring med arten, er at den absolut ikke er rolig, den bider for et
godt ord
og den kan nå et pænt stykke om på ryggen skal jeg lige hilse og sige

men jeg vil godt give dig ret i at den kan blive stor, desuden vokser den
hurtigt
men ellers er det en helt enormt sjov pilskadde, som ikke bør gå sammen med
andre skildpadder eller barske fisk, pga. det bløde skjold ( det er min
erfaring, efter at min pelle
gik hen og mistede et stykke af skjoldet.

--
/Brian C.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

Fra : Claus Hemmingsen

Dato : 15-01-04 10:50

Jeg har nu ikke problemer med min angående aggresivitet, jo den prøver da at
nappe, men det vil enhver rask sumpskildpadde gøre.
Angående hold af dem så ved jeg ikke hvordan Calle har dem gående, men jeg
har et barkstykke min kan komme op på , med en varmelampe over så den altid
kan blive tør, dette er iøvrigt også gældende for mine andre sumpskildpadder
da de ellers risikere skjoldråd.
Angående temperatur så kender jeg ikke temperaturen på vandet i Calle, men
min trives ved en temperatur på ca. 24-25grader

Fra : Brian C

Dato : 15-01-04 11:15

> [...]
> Angående temperatur så kender jeg ikke temperaturen på vandet i Calle, men
> min trives ved en temperatur på ca. 24-25grader

Ok dyr er forskellige, jeg kan kun sig min nøjedes ikke med at nappe, alt
skulle sikres
det kunne godt være jeg havde fået en skildpadde med konstant PMS

mht. til hold af den blev jeg anbefalet at have bundlag bestående af fint
grus/groft sand eller lignende
i en tykkelse af mindst det dobbelte af dyrets tykkelse, den elsker at grave
sig ned i bundlaget
og så ligger den der med snablen, stikkende op, jeg fik så at hvide at det
egentlig ikke var nødvendigt med en landdel
istedet skulle jeg give den en lampe hen over en lavvandet del af dens
bassin, der lå den gerne, og selvom min havde en landdel
så kravlede den aldrig der op, men om det så er generelt, skal jeg ikke
kunne sige.

men den trivedes og voksede fint, og blev stor

og for en god ordens skyld de tip jeg fik, har jeg ikke fået af en
dyrehandler, men en NHF'er

mvh.

Brian C