Kattebøger
Fra : Fie & Christian

Dato : 21-04-01 10:49

Hej allesammen

Vi havde engang en kort tråd, hvor vi anmeldte kattebøger, men det er vist
et stykke tid siden

Jeg ville egentlig bare høre, hvilke kattebøger I synes er gode og værd at
anskaffe sig? Jeg har efterhånden et velasorteret udvalg i bogreolen, men
jeg elsker simpelthen at læse bøger om de små behårede vidundere, og tøserne
syntes ihvertfald at øvelserne i "hvor klog er din kat og hvor klog er du?"
var sjove

Nogen forslag til nyerhvervelser i kattebøger?

Hilsen
Fie, Tulle og Tilde (som er meget mistænksom overfor sin nye slankekost
*GG*)

Fra : trine

Dato : 21-04-01 11:22

Hej Fie

Jeg har ingen forslag...jeg skal selv til at begynde at læse Så jeg
ville høre hvem der har skrevet "hvor klog er din kat og hvor klog er du"???

Og hvilke andre af dine bøger kan du anbefale???

Hilsen Trine

Fra : Philip Kofoed

Dato : 21-04-01 11:43

Hej Trine,

"Hvor klog er din kat og hvor klog er du selv" er skrevet af Melissa Miller.
Forlaget er Borgen.

mvh
Philip

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 21-04-01 12:23

Hejsa

Nu snakker i om faglitteratur. Men hvad med skønlitteratur?
Jeg kender tre skønlitterære bøger som jeg kan stærkt anbefale. De hedder:

All My Patients are Under the Bed af Louis J. Camuti

og den anden hedder:

All the beast of the Field
og Creature Comforts af Sylvia Fenton

De to bøger af hende handler nu ikke kun om katte, men også om mange aldre
dyr. Søde bøger som er meget sjove.

mvh Cindie og Pjevs

citat: "Ligesom mænd er katte charmører"

----------
I artiklen <3AE1644D.6CD9B256@worldonline.dk>, Philip Kofoed

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-04-01 12:26

Hej Fie og Christian

Her kommer den liste over bøger jeg synes er bedst:

Rosemarie Wolff: Katte - ældgammel men fantastisk om adfærd.
Roger A. Caras: Som katten ser os - du ser på din kat med helt nye øjne,
efter at have læst den
Alice Emborg: Politikens Kattebog
Bruce Fogle: Forstå din kat
Katrin Behrend: Katte i lejlighed
Bruce Fogle: Politikens bog om den sunde kat

Og til sidst verdens sjoveste kattebog:

Doreen Tovey: Katte i huset

God læselyst.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Fie & Christian

Dato : 21-04-01 13:15

Hej Nina

Nu har jeg ledt og ledt på nettet efter bøgerne, og det lykkedes mig at
finde Rosemarie Wolff's bog i et antikvariat på nettet, så nu må vi se, om
de kan hjælpe mig. Har du eller stødt på de her bøger andre steder? (resten
har jeg allerede *S*)

Rosemarie Wolff: Katte
Roger A. Caras: Som katten ser os
Bruce Fogle: Forstå din kat
Doreen Tovey: Katte i huset
???

Hilsen
Fie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-04-01 16:53

Hejsa

> Rosemarie Wolff: Katte

Kan måske endnu lånes på biblioteket

> Roger A. Caras: Som katten ser os

Burde kunne købes i boghandlen og fås på biblioteket

> Bruce Fogle: Forstå din kat

Burde kunne købes i boghandlen og fås på biblioteket

> Doreen Tovey: Katte i huset

Udsolgt fra forlaget, kan lånes på biblioteket. Måske er der en ny udgave
undervejs på svensk.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gitte J.L

Dato : 21-04-01 12:56

Hm...jeg kan ikke lade være med at købe, når jeg falder over noget. Og forleden
faldt jeg over Katte for dummies - billig, 30 kr.
Bogen er ret bredt favnende, og måske helt ok som især opslagsværk. Den er i et
enormt kedeligt layout med dårlige tegninger, men har dog afsnit om hvordan man
vælger en kat blandt affaldskatte, om hvordan man kan vælge, når spørgsmålet om
neutralisering melder sig (her ser jeg et plus i bogen, eftersom den virkelig på
en pæn måde fremhæver hvorfor neutralisering af kæledyr er en god ide), hvordan
man giver piller, hvordan man klipper klør osv. Der er også oplysninger om
farligt legetøj og den slags.
Jeg tror den er fin at føje til samlingen, og måske især som et suplement eller
som en begyndelse. Dog er der også minusser i afsnit om fodring og den
slags...fx skriver de faktisk, at supermarkedsfoder er ok, men at man bør vælge
foder fra de store producenter. Jeg har endnu kun skimmet lidt i den, så hvem
ved hvad jeg senere falder over.
Ellers er Politikens kattebog ok, og politikens bog om den sunde kat ligeså
(selvom den antager et tvært standpunkt i forhold til indekatte).
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 21-04-01 13:05

Hm...på Etologisk Institut ( http://www.abrantes.com/etologiskinstitut/ ) finder
man under bookstore i menuen disse titler på kattelitteratur:

"Feline Behavior and learning

Bessant, C., (1992) - How to talk to your Cat.
Fox, M.W., (1974) - Understanding Your Cat.
Heath, S., (1993) - Why Does My Cat...?
Neville, P., (1990) - Do Cats Need Shrinks.
Neville, P., (1992) - Claws and Purrs.
O'Farrell, V. and Neville, P., (1994) - Manual of Feline
Behaviour."

Jeg husker at have læst den af Fox, men den har åbenbart ikke gjort noget
særligt indtryk.....for jeg husker hverken hvordan den ser ud, eller hvad der
står i den!
- Gitte

Fra : Fie & Christian

Dato : 21-04-01 13:27

Angående kattebøger, har jeg (tror jeg) de fleste nyere danske kattebøger
(men man kan altid bruge flere jo

Lille anmeldelse af samling :

Politikens Kattebog (et must, synes jeg - rigtig godt syge-leksikon)
Kattehåndbogen (den første jeg købte - god som indledende læsning, når man
ikke har erfaring med katte)
Inges Kattebog (får man jo gratis, når man køber kat dér, men god
"samfunds-kritisk" kattebog)
Katte i lejlighed (når de gør det, må man jo læse om det !)
Hvor klog er din kat og hvor klog er du ? (rigtig rigtig morsom! Er desværre
indehaver af knap-så-intelligente-katte........hmmff!)
Kattebogen (lidt overfladisk, synes jeg)
Politikens Bog om den sunde kat (den har jeg altså et lidt anstrengt forhold
til, den er lidt for alternativ til mig)
Alverdens Katte (bare den flotteste og lækreste kattebog, som jeg simplethen
ikke kunne holde mig fra!)
En lille bog om katte (mest pjat, men lille bog med søde katte-citater fra
div. bøger)

Jeg får sikkert ikke lov til at købe flere for kæresten (ikke plads), men
jeg synes nu alligevel, at det kunne være rart med en bog om kattens adfærd,
psyke osv. Helst på dansk.

Nogen flere idéer?

Hilsen
Fie

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-04-01 17:24

Hej Fie
Hvis du vil læse om katte-adfærd så kan
Desmond Morris varmt anbefales, han har
skrevet 2, Katte og Mere om katte

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Ann K.

Dato : 21-04-01 20:17

Hejsa.
Tja, der har jo allerede været rigtig gode bud på faglitteratur, så her er
noget indenfor skønlitteraturen:
Charlotte Reuter; Aja Dobbo, serie, ganske vist børnebøger, men dejlige og
rørende (har lige genlånt alle bøgerne fra biblioteket!)
Mark Twain; kan ikke huske hvad det hedder :( Men der er tale om en samling
essays om dyr...
Andre forslag????
Mvh Ann

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-04-01 22:06

Flere forslag
"Nero Corleone" af Elke Heidenreich, børnebog men
bare så sød, "Katten Mackenzie" af Ursula Moray Williams
også børnebog, "Kat på egne veje" af A.N.Wilson og
"Kattehistorier" af James Herriot, og så er der selvfølgelig
"Katten" af Colette

Fra : trine

Dato : 29-04-01 11:54

Hej igen....

Jeg ville frygtelig gerne have en bog med alle de katteracer der
findes...nogen forslag??

Alverdens katte el. katte i farver??? hvilken en af dem er bedst??

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 30-04-01 14:24

Hejsa

Jeg fandt lige en kattebog i mine gemmer som jeg tror ikke er bleven nævnt
herinde endnu. Den hedder Kat-a-log - fakta og kuriositeter om katte af
Janice Anderson. Der står en masse interessante ting om katte.
Jo og så bogen Katteelskere - citatbog. Den koster 30 kr inde i Bog og Ide.
Det er fra denne bog jeg henter alle de citater jeg skriver.

mvh Cindie og Pjevs

citat: "Du er min kat og jeg er dit menneske." Michel de Montaigne

I artiklen <kJcE6.51871$o4.4220346@news010.worldonline.dk>, "Fie &