spam-print
Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-01-04 14:53

Jeg har den seneste uge været udsat for spam-print forstået på den måde,
at printeren pludselig starter og printer et par sider reklamer ud.
Vær glad for at det ikke følger lyd med denne posting; desværre er der
risiko for at gøjen får udvidet sit ordforråd hvis det gentager sig ret
mange gange

Er der nogen mulighed for at spore hvorfra disse print kommer, ud over
at gå efter dem der reklameres for?

Er der nogen der tilfældigvis kender noget til det juridiske: Er det
lovligt at invadere andres printere?

Og endelig det egentlige spørgsmål til jer her i gruppen: Er der
mulighed for at spærre for at andre end to "tilladte" mac'er kan bruge
printeren? Nu har jeg slået printerdeling fra, men det vil give ballade
senere, når vi pludselig skal over på den ene af mac'erne for at
udskrive.

Teknisk: En G4 og en G3 iMac med OS 10.2.8 med en USB-tilsluttet brother
HL-1440. Er opkoblet med en ethernet-hub ("Mini Switch" hedder den) der
forbinder mac'erne med hinanden og indernettet med "kabelnettet" som
udbyder.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-01-04 19:44

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> printeren? Nu har jeg slået printerdeling fra, men det vil give ballade
> senere, når vi pludselig skal over på den ene af mac'erne for at

Du skal starte din firewall og slå hul i den således at dine to mac'er
kan kommunikere problemsløst imellem dem. Det er ikke en opgave som lige
kan løses uden terminal arbejde. Det vil også kræve statiske ip
adresser.

En anden løsning er en router som ville kunne adskille dit lokale
intranet mod det store stygge internet.

Jeg anbefaler den sidste løsning, men der er sikkert flere.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-01-04 00:44

> En anden løsning er en router som ville kunne adskille dit lokale
> intranet mod det store stygge internet.
>
> Jeg anbefaler den sidste løsning, men der er sikkert flere.

Nu er der lige det problem, at udbyderen, Kabelnettet, direkte advarer
imod/forbyder, at man bruger en evt, router som andet end hub/switch.
Ordlyden af deres materiale er:

"Advarsel
Tilslut ikke Router
..
snip (der handler om at det går galt hvis der ligepludselig er flere
DHCP servere på nettet)
..
Ønsker Du at t lslutte en router til foreningens netværk, er det således
vigtigt at DHCP funktioner frakobles i konfigurationen, før denne router
tilkobles netværket.
Almindelige switche og hub's uden routing/DHCP facilitet, udgør ikke
problemer"

Nu er jeg ikke nogen netværkshaj, men jeg mener at kunne huske, at de
routere jeg hat haft fat i ikke fungerer som andet en an almindelig hub,
hvis man slår DHCP fra.

Er det rigtigt forstået?

mvh.
Kaj.

P.S. Nu er frikvarteret ovre. På gensyn efter opgaveaflevering en gang i
morgen.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-01-04 01:12

> [...]

> Nu er jeg ikke nogen netværkshaj, men jeg mener at kunne huske, at de
> routere jeg hat haft fat i ikke fungerer som andet en an almindelig hub,

Jeg tror du blander switche og routere sammen. En router forbinder to
adskilte netværk med hinaden. DHCP er en feature som mange routere
tilbyder.

Umiddelbart vil jeg ikke tage advarslen alvorligt da det normalt ikke er
problematisk at bruge DHCP i forlængelsese af hinanden. DHCP serveren
skal selvfølgelig kun virke på den ene side af routeren. F.eks. får min
mac sin IP adesse fra min routers DHCP server (som er en airport base)
som igen får sin IP adresse fra tele2s DHCP server.

Men du behøver slet ikke bruge DHCP i routeren. Det lyder som om du er
tilkoblet noget foreningsnetværk. Kan spamprintet ikke komme fra et
andet netværksmedlem? Hvordan ser din nuværende IP adresse ud?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-01-04 01:53

> Jeg tror du blander switche og routere sammen. En router forbinder to
> adskilte netværk med hinaden. DHCP er en feature som mange routere
> tilbyder.

Det er muligt- jeg bliver bare forvirret når det rodes sammen i en
pærevælling på den "advarselsside"
Det jeg havde klippet ud ovenfor var:
"Sådanne routere er typisk konfigureret således, at PC'ere automatisk
får tildelt diverse informationer omkring netværket (DHCP). Dette
afstedkommer at de informationer vi fra Kabelnettet.dk tildeler, ikke
bliver tilgængelige, med det til følge, at der for tilsluttede PC'ere
ikike kan opnås kontakt til internettet.I tilfældet ISDN-router vil
denne forsøge at åbne en ISDN-forbindelse for at få adgang til
Internettet.
Da der i forbindelse med boligforeingens netværk, således optræder 2
DHCP servere, kan derre tillige medføre, at andre beboere ikke kan få
adgang til Internettet, da disse beboere har også fået tildelt
fejlagtige DHCP funktioner. Det kan eventuelt blive nødvendigt for vores
tekniske afdeling, at genstarte den lokalt placerede router, for at få
normaliseret driften på forenigens netværk"

> [...]
> som igen får sin IP adresse fra tele2s DHCP server.
>
> Men du behøver slet ikke bruge DHCP i routeren.

Nu har jeg kun kortvarigt forsøgt, men da jeg koblede DHCP fra i
routeren, kunne jeg ikke komme i forbindelse med noget som helst - ikke
en agng routeren før den var blevet nulstillet igen.

> Det lyder som om du er
> tilkoblet noget foreningsnetværk. Kan spamprintet ikke komme fra et
> andet netværksmedlem? Hvordan ser din nuværende IP adresse ud?

Helt konkret er det kabelnettet der har en aftale med ejerforeningen. Vi
er en mellemstor forening med ca. 220 2 og 3 værelseslejligheder i
størrelsen 50-70 m2.
Jeg har opfattet det sådan, at der står en router et eller andet sted
og fordeler netforbindelsen til beboerne. I flg netværkskontrolpanelet
hedder routeren noget med 82.180.x.x , og min forbindelse hedder
82.180.x.y
Hvis jeg bruger Gå->Opret forbindelse til server (æble-k), som jeg
bruger for at tale med fruens mac, kommer der en kortere eller længere
liste frem, øjensynligt de de er koblet på i foreningen, og også nogle
andre foreningers servere, så der er åbenbart ret fri adgang ud i
byen... og ude fra byen.

mvh.
Kaj.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-01-04 10:47

> [...]

> tekniske afdeling, at genstarte den lokalt placerede router, for at få
> normaliseret driften på forenigens netværk"

Det ville selvfølgelig forvirre netværket hvis din router også deler IP
adresser ud med DHCP, men som jeg skriver så skal din router kun gøre
det på din side af routeren. Routeren er selv en klient som benytter
foreningens DHCP server til at får tildelt en IP adresse.

> Nu har jeg kun kortvarigt forsøgt, men da jeg koblede DHCP fra i
> routeren, kunne jeg ikke komme i forbindelse med noget som helst - ikke
> en agng routeren før den var blevet nulstillet igen.

Slår du DHCP serveren fra i din rouer kan din mac ikke få en IP adresse
medmindre den er manuelt opsat. Slår du DHCP fra i routeren kan den ikke
få en IP adresse fra foreningens netværk medmindre den også er manuelt
opsat.

> [...]
> liste frem, øjensynligt de de er koblet på i foreningen, og også nogle
> andre foreningers servere, så der er åbenbart ret fri adgang ud i

Jeg gætter på at spamprintet kommer fra en af disse brugere.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-04 06:15

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Nu er der lige det problem, at udbyderen, Kabelnettet, direkte advarer
> imod/forbyder, at man bruger en evt, router som andet end hub/switch.
> Ordlyden af deres materiale er:

KLIPPET

Det lyder som en gang sludder, som kan have til formål, at:
1. Undgå for mange brugere på netværket.
2. Undgå fejlkonfigurerede enheder, med ekstra supportkrav til følge.

En router er en boks, som forbinder 2 selvstændige netværk.
Den har 2 sider, en til hvert netværk. Hver side kan konfigureres
seperat. Normalt en WAN-side, den til internettet og en LAN-side, den
til det lokale netværk.
Hver side kan f.eks. indstilles til at bruge DHCP eller ikke.

I dit tilfælde, skal din router indstilles til DHCP på beggge sider.
Så henter din router et IP-nummer på foreningens DHCP-server, når
routeren tændes. Det er på WAN-siden.
På LAN-siden indstiller du også routeren til DHCP eller kører med faste
IP-numre. Her kan du vælge frit.
Med DHCP vælger du selv et område af numre, f.eks. *10.0.0.2-10.0.0.254
eller *192.168.1.2-192.168.1.254. Når jeres Mac'er tændes henter de et
IP-nummer fra DIN DHCP-server i routeren.

Jeres forenings netværk og deres router/DHCP-server, kan overhovedet
ikke se, om det er en Mac eller en anden enhed, der udbeder sig og får
et IP-nummer.

*192.168.1.X er den officielle range afsat til LAN.
*10.0.0.X er måske nemmere at huske og derfor meget anvendt.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 19-01-04 23:51

> KLIPPET
>
> Det lyder som en gang sludder, som kan have til formål, at:
> 1. Undgå for mange brugere på netværket.
> 2. Undgå fejlkonfigurerede enheder, med ekstra supportkrav til følge.

Hvis nu et fjols kobler "LAN-siden" af en hjemme-router til kabelnettet,
så giver det sikkert ballade. I den tekst som Kaj citerer skrives om en
ISDN-router, og sådan én har slet ikke netværksinterface på WAN-siden.
Ja, det lyder fjollet at sætte LAN-siden til kabelnettet, men de har
sikkert været ude for det. Derfor advarslen.

> *192.168.1.X er den officielle range afsat til LAN.
> *10.0.0.X er måske nemmere at huske og derfor meget anvendt.

Nah, alle følgende IP-numre er "officielle" til private numre på LAN:

10.0.0.0 -> 10.255.255.255
172.16.0.0 -> 172.31.255.255
192.168.0.0 -> 192.168.255.255

Oprindeligt var de første til klasse A, de næste til klasse B og de
sidste til klasse C, men i dag hvor klasser er afskaffet på Internettet
er det helt ligegyldigt. Alligevel bruger de fleste stadig de sidste
numre til små net. Jeg gør også selv.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 19:49

> [...]

> at gå efter dem der reklameres for?
>
> Er der nogen der tilfældigvis kender noget til det juridiske: Er det

Kan man virkelig det? Det er ikke et lokalt problem på din maskine? Jeg
har umiddelbart svært ved at forestille mig, at en e-mail har en
indbygget kommando, der sætter printeren i gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 19:56

> Kan man virkelig det? Det er ikke et lokalt problem på din maskine? Jeg
> har umiddelbart svært ved at forestille mig, at en e-mail har en
> indbygget kommando, der sætter printeren i gang.

Det drejer sig ikke om email, Henrik, men om print via IP.
Kajs Mac er direkte på internettet med sit eget IP-nummer og har
printerdeling slået til.
Altså kan man printe på hans printer, hvis man kender IP-nummeret.

Spammeren printer sikkert bare til en hel serie af IP-numre ad gangen og
håber på bid. Nøjagtigt som spam via email og reklamer på fax.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 21:58

> [...]
>
> Spammeren printer sikkert bare til en hel serie af IP-numre ad gangen og
> håber på bid. Nøjagtigt som spam via email og reklamer på fax.

Nå ja, jeg tænkte ikke lige i de baner. Internettet kan jo også
betragtes som en slags netværk. Er det en ny form for spam, at man går
efter IP-numre? Er vi andre mon udsat for det? Og er printkommandoen den
samme på Windows og Mac?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 22:29

> [...]
> betragtes som en slags netværk. Er det en ny form for spam, at man går
> efter IP-numre? Er vi andre mon udsat for det? Og er printkommandoen den

til ip printing på port 631 (cups): ja

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 22:44

> Nå ja, jeg tænkte ikke lige i de baner. Internettet kan jo også
> betragtes som en slags netværk.

En "slags"
Det er da et netværk.

>Er det en ny form for spam, at man går
> efter IP-numre?

Neej da. De flester opdager det bare ikke.

>Er vi andre mon udsat for det?

Hvis computer din er forbundet direkte til internettet, er du udsat for
masser af forespørgsler på dit IP-nummer. Søgning erfter forskellige
porte etc.

Har man en router imellem, er det bare den, der modtager strømmen af
forespørgsler.
En router ville fjerne Kajs problem helt.

>Og er printkommandoen den
> samme på Windows og Mac?

Det er ikke nogen kommando.
Min netværksprinter har nummeret 192.168.1.55.
Det et et område af numre, som kun bruges på mit interne netværk.
Altså kan man ikke printe til den udefra.
Havde jeg ikke router og samtidig slået printerdeling til, kunne man
printe til den via mit eksterne IP-nummer, som står i min header.

Som det er nu, kunne jeg fortælle min router, at IP-print skulle
dirigeres viderere til printerens lokale IP-nummer.
Så kunne du faktisk oprette en printer hos dig, med mit eksterne
IP-nummer. Og derefter printe på den.

Var det for rodet.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-04 00:11

> [...]
> dirigeres viderere til printerens lokale IP-nummer.
> Så kunne du faktisk oprette en printer hos dig, med mit eksterne

Hvvvvaaaaaa..........Preben........gi´r du en kopi......?????
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-04 00:01

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hvvvvaaaaaa..........Preben........gi´r du en kopi......?????

Af Henriks print?
Det er vist kun på arbejdets skærme, han har labre larver etc.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 23:21

> En router ville fjerne Kajs problem helt.

Med mindre han begynder ta savne alle disse dejlige reklamer og forwareder
port 631

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 23:43

> En "slags"
> Det er da et netværk.

Det var en vittighed, fordi jeg ikke selv havde tænkt den tanke.

> Neej da. De flester opdager det bare ikke.

Jeg bliver mere og mere paranoid.

> Har man en router imellem, er det bare den, der modtager strømmen af
> forespørgsler.
> En router ville fjerne Kajs problem helt.

Jeg håber, min Airport basestation tager sig af det. Den router da vist.

> [...]
> Havde jeg ikke router og samtidig slået printerdeling til, kunne man
> printe til den via mit eksterne IP-nummer, som står i min header.

Så det er altså kun netværksprintere, der er udsatte? Min lille Epson
Stylus på USB-porten er noget andet? Endelig har jeg en ret god kur: Den
er slukket næsten hele tiden, da jeg kun printer ud ret sjældent.

> Som det er nu, kunne jeg fortælle min router, at IP-print skulle
> dirigeres viderere til printerens lokale IP-nummer.
> Så kunne du faktisk oprette en printer hos dig, med mit eksterne
> IP-nummer. Og derefter printe på den.

Det ville da være noget besværligt noget. Så skulle jeg jo over til dig
for at hente alle papirerne. Men måske gav du så en kop kaffe?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-04 00:01

> Jeg bliver mere og mere paranoid.

Tjah, nu bidrog du vist selv til manges paranoja, ved at vise hvordan
alt på nettet registreres.
Verden er nu engang bare fantastisk.

> Jeg håber, min Airport basestation tager sig af det. Den router da vist.

Jooo da.
Med mindre Morten laver eksperimenter med den

> Så det er altså kun netværksprintere, der er udsatte? Min lille Epson
> Stylus på USB-porten er noget andet? Endelig har jeg en ret god kur: Den
> er slukket næsten hele tiden, da jeg kun printer ud ret sjældent.

Det er alle enhender med et IP-nummer, der kan kontaktes.
Hvis din Mac er indstillet til printerdeling, har din USBprinter i
princippet samme IP-nummer, som din Mac.
Så længe du sidder med en router (som ikke forwarder porten til
IP-print) mellem dig og internettet, kan din printer kun nås på dit LAN.

> Det ville da være noget besværligt noget. Så skulle jeg jo over til dig
> for at hente alle papirerne. Men måske gav du så en kop kaffe?

Kaffen er du velkommen til, uden print.

Før den nu udbredte brug af PDF, var teknikken nu ganske smart.
Bedre end fax f.eks.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 19-01-04 00:26

> Jeg håber, min Airport basestation tager sig af det. Den router da vist.

sålænge den ikke forwarder porte bliver forspørgslerne på den
forholdsvis dåmme router og kommewr ikke ind på dit LAN.

> Så det er altså kun netværksprintere, der er udsatte? Min lille Epson
> Stylus på USB-porten er noget andet?

hvis du slår printerdeling til er den i princippet osse udsat. sidder
den ikke på airportbasen? Jeg kender ikke den printserver Apple har
installeret på Basen, men jeg kan forstille mig at der ikke forwaredes
til 10.0.1.1 (basens IP)

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-04 00:56

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> den ikke på airportbasen? Jeg kender ikke den printserver Apple har
> installeret på Basen, men jeg kan forstille mig at der ikke forwaredes

Det er kun Airport Extreme baser, der kan sættes printer på. Min
basestation er desværre halvanden måned for gammel (og kr. 1.500,- for
dyr).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-01-04 21:06

"Kaj Christiansen" skrev 14.01.2004 14:52:

> Er der nogen der tilfældigvis kender noget til det juridiske: Er det
> lovligt at invadere andres printere?

Nej, det er det ikke.

For det første vil den form for markedsføring - selvom den ikke er omfattet
af ordlyden - sandsynligvis kunne straffes efter spamforbudet i
markedsøringslovens § 6a stk. 1. Straffen er bøde efter § 22 stk. 3.
Forholdet er offentlig påtalt, så du kan anmelde det til politiet (eller
kontakte forbrugerstyrelsen, der også kigger på sagerne).

For det andet vil denne brug af din printer muligvis også være strafbar som
uberettiget brug jf. straffelovens § 293 stk. 1. Strafferammen er 1 års
fængsel. Dette forhold er også undergivet offentlig påtale og du kan derfor
også nævne det for politiet.

Hvis du vælger at gøre noget ud af det, vil jeg gerne høre om resultatet.
Hvor kommer reklamerne egentlig fra?

/kristian

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-01-04 00:44

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
> også nævne det for politiet.
>
> Hvis du vælger at gøre noget ud af det, vil jeg gerne høre om resultatet.

Nu er det tvivlsomt hvor meget tid jeg gider spilde på det lige nu; jeg
sidder midt i en eksamen med afleveringsfrist for den skriftlige del
mandag eftermiddag, dvs. om 14 timer og derefter følger den mundtlige
del om en uge.
Afsenderen, eller det der reklameres for, var et eller andet "Design
Marked" i "Sellout" på Forchammersvej

mvh.
Kaj.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-04 06:24

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:
> Afsenderen, eller det der reklameres for, var et eller andet "Design
> Marked" i "Sellout" på Forchammersvej

Der er faktisk en teoretisk mulighed for, at du ved en fejl er havnet på
en fjernprintliste, som automatisk printer til eksterne printere.

Har du brokket dig til dem?

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-01-04 10:37

"Kaj Christiansen" skrev 19.01.2004 0:43:

> [...]
> sidder midt i en eksamen med afleveringsfrist for den skriftlige del
> mandag eftermiddag, dvs. om 14 timer og derefter følger den mundtlige

Hmmm. God arbejdslyst - jeg kender det godt selv.

> Afsenderen, eller det der reklameres for, var et eller andet "Design
> Marked" i "Sellout" på Forchammersvej

Er det et dansk firma? Så ville jeg straks hive det i en kuvert med en kort
beskrivelse af hændelsesforløbet og så afsted til Forbrugerstyrelsen.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 22:20

"Kristian Storgaard" skrev 19.01.2004 10:37:

> Er det et dansk firma? Så ville jeg straks hive det i en kuvert med en kort
> beskrivelse af hændelsesforløbet og så afsted til Forbrugerstyrelsen.

Som en lille opfølger, så kan diverse medier i dag berette om, at en dansk
virksomhed er blevet idømt en bøde på 400.000 kr. for at sende spam via
telefax. Så det er noget, der bliver set alvorligt på.

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=143874

/kristian