Skifte bagbremser på Peugeot 406...
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-01-04 13:32

En kollega har fået skiftet alle bremsedele på sin Peugeot. Nu diskuterer vi
hvor lang tid det kan tage / hvor meget det burde koste, for jeg mener
egentlig manden er blevet tørret grundigt...

Bilen er fra 1996, med ABS, og fik sidst skiftet hele dynen for ca. 3
år/30.000 km siden. Dvs hjulcylindre, bakker, tromler, samt alm. afrensning
af ankerplade.

Spørgsmålet til jer er: Hvad mener i det kan koste på et autoriseret
værksted? Gerne specificeret ud på reservedele og arbejdsløn.

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 14:03

> [...]
>
> Spørgsmålet til jer er: Hvad mener i det kan koste på et autoriseret
> værksted? Gerne specificeret ud på reservedele og arbejdsløn.

Hmm sikkert sv*nedyrt.
Tror ikke nødvendigvis han er blevet snydt, kommer jo an på hvor meget han
har bremset og hvodan osv. Er det kun ved bbykørsel så slides bremserne også
hurtigere. Har bilen automatgear så er dette også lidt hårdere ved bremsen.
Men at hjulcylindrene skulle skiftes det lyder så til gengæld MEGET
underligt.
Pris.....tja
- tromler originalt koster vel 1000 - 1.500 Kr stykket,
- bakker 300 Kr pr sæt,
- hjulcylindre 250 Kr pr stk
- bremsevæske ca 1L til 150 kr
============================
Reservedele 4249,-
Arbejdsløn:
- 2 timer á 672,-
Diverse:
- klø sig i røven
- miljøomkostninger
- hjælpematerialer.
============================
171,-

At betale 5.764,00 Kr incl moms
Betales inden 14 dage.

Godt det ikke er mig
Kan laves MEGET billigere

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-01-04 14:29

[snip]
> Hmm sikkert sv*nedyrt.

Jep...

> [...]
bremsen.
> Men at hjulcylindrene skulle skiftes det lyder så til gengæld MEGET

Jeg tror de må have været temmelig medtagede, for han sagde at når han
bakkede, så blokerede de bagerste hjul pludselig og uden varsel...

> Pris.....tja
> - tromler originalt koster vel 1000 - 1.500 Kr stykket,

Hoyer siger 272 kr/styk

> - bakker 300 Kr pr sæt,

Hoyer siger 185 kr/sæt

> - hjulcylindre 250 Kr pr stk

Hoyer siger 235 kr/styk (skal der 1 eller 2 stk/side til?)

> - bremsevæske ca 1L til 150 kr
> ============================
> Reservedele 4249,-

Hoyer siger 1730,- inklusiv moms...

> Arbejdsløn:
> - 2 timer á 672,-

Ja det gættede jeg også næsten på (2 timer á 600)

> Diverse:
> - klø sig i røven
> - miljøomkostninger
> - hjælpematerialer.
> ============================
> 171,-
>
> At betale 5.764,00 Kr incl moms

Uhyggeligt tæt på... Regningen lød på 5600,- - heraf 2700 reservedele...
Dvs. næsten 3kkr i arbejdsløn? Yackkk!!!

> Betales inden 14 dage.
>
> Godt det ikke er mig

Ditto!

> Kan laves MEGET billigere

Ja - Reservedele for ca. 1800,- + 3 timer á 1 kop kaffe + kage - ialt 2000,-
(2800,- hvis det var hos SuperKvik eller en anden uautoriseret
bremsepusher).

Mvh
Michael

Fra : John Sahl

Dato : 14-01-04 15:13

Michael Jørgensen wrote:
> Hoyer siger 272 kr/styk

Du kan ikke i ramme alvor sidde og sammenligne originaldele
med Hoyerdele?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 14-01-04 15:18

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Du kan ikke i ramme alvor sidde og sammenligne originaldele
> med Hoyerdele?

Det ville jeg godt, når netop det drejer sig om bremsedele...

Thore

Fra : John Sahl

Dato : 14-01-04 15:21

SmaRTrxxv wrote:
> Det ville jeg godt, når netop det drejer sig om bremsedele...

Smag og behag, jeg ville ikke. Bremserne er da netop noget
af det vigtigste på bilen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 15:26

> Smag og behag, jeg ville ikke. Bremserne er da netop noget
> af det vigtigste på bilen.

De skiver jeg har på og den ene hjulcylinder fra fætter høyer, funker
udmærket sammenholdt med originale dele.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 16-01-04 10:12

> Smag og behag, jeg ville ikke. Bremserne er da netop noget
> af det vigtigste på bilen.

Det er jeg enig i, men det ofte sådan med bremsedele at de uoriginale (og
billigere) dele er bedre kvalitet end de originale dele! Dette skyldes bl.a.
at der bliver lavet mange bremsedele i europa og DK, hvorfor de er
billigere..

Thore

Fra : John Sahl

Dato : 16-01-04 10:18

SmaRTrxxv wrote:
> [...]
> (og billigere) dele er bedre kvalitet end de originale dele! Dette
> skyldes bl.a. at der bliver lavet mange bremsedele i europa og DK,

Jeg har lidt svingende oplevelser i den retning, men sådan er det jo nok
,-)

Fra : claus b. p.

Dato : 17-01-04 01:46

> Jeg har lidt svingende oplevelser i den retning, men sådan er det jo nok
> ,-)

Ja dem fra fabrikken er nok mere ensartede i kvaliteten. Som med Ford
bremseskiver. En gang l... altid l...

/Claus

Fra : John Sahl

Dato : 17-01-04 11:26

claus b. p. wrote:
> Ja dem fra fabrikken er nok mere ensartede i kvaliteten. Som med Ford
> bremseskiver. En gang l... altid l...

Gennemgående i denne tråd er vist den manglende kvalitet
af Fords originale dele.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-01-04 15:56

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Du kan ikke i ramme alvor sidde og sammenligne originaldele
> med Hoyerdele?

Jeg har aldrig brugt andet end Hoyerdele i min Mazda 626 - aldrig nogensinde
haft et eneste problem med noget af det.

Men jeg er helt klar over alle de ammestuehistorier der er om kvaliteten
af Hoyer-dele - de bider bare lissom ikke rigtig på mig, da jeg har særdeles
gode erfaringer med dem.

Eksempelvis et sæt komplet udstødning til min gamle 626'er: Skiftet til
Hoyer ved 115.000 km. Var i fin stand (ikke utæt i hvert fald) da jeg solgte
ved 225.000 km. Hoyer til halv pris (ca.)

Eksempelvis bremseskiver (for): Skiftet til Hoyer ved ca. 130.000 km og igen
ved 220.000 km. Hoyer til 40% af Mazda-priser.

Klodser (for): Skiftet for hver ca. 35.000 km. Hoyer til halv pris!

Kalibre (for): Skiftet til Hoyer ved ca. 165.000 km. Ingen problemer
derefter.

Det var vist det jeg skiftede på den bil i løbet af de 5 år jeg havde den.
Nåe nej - der var også olie et par gange, men det var ikke onkel-Hoyer der
kom på. Da holdt jeg mig til Valvoline eller Texaco Havoline 5w40...

Så jo - i forhold til de (skræk)historier min kollega fortæller om
holdbarheden af originale Peugeot-dele - så kan jeg faktisk sagtens få mig
til at sammenligne med Hoyer-dele. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om
Hoyer-dele til Peugeot er dårligere end Mazda-tilsvarende, men det er i
hvert fald ikke generelt at delene er dårligere.

Mvh
Michael

Fra : John Sahl

Dato : 14-01-04 17:14

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> kunne sige om Hoyer-dele til Peugeot er dårligere end
> Mazda-tilsvarende, men det er i hvert fald ikke generelt at delene er

Nu udtaler jeg mig helst ud fra egne erfaringer, ikke ud fra
hvad andre siger, mine erfaringer med Hoyer, Krogslund og
et andet billigt sted jeg ikke husker, har næsten udelukkende
været at kvaliteten har fulgtes med prisen.

Fra : Niels Christensen

Dato : 14-01-04 20:39

> [...]
> et andet billigt sted jeg ikke husker, har næsten udelukkende
> været at kvaliteten har fulgtes med prisen.

Jeg fik skiftet skiver 6 gange på min Mondeo inden garantien udløb. De blev
skæve efter ca. 5000 km. De bedste skiver jeg fik på hos Ford værkstedet var
nogle specielle med varmeafledende riller osv. De holdt godt 40.00 km.

Da garantien var udløbet satte jeg selv et par skiver på, fra Hoyer. De
holdt 140.000 km uden at blive skæve.

Jeg tror ikke der er den store forskel i kvaliteten - i hvertfald ikke til
originaldelenes fordel.

mvh Niels