hva' er smartest?
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 12:02

jeg har et stykke .css som jeg kun skal referere til i en af mine sider.
er det så smartest bare at skrive det ind internt på siden eller skal jeg
skrive det ind i mit .css dokument?
det jeg mener er, hva' er forskellen på at have det internt og eksternt?
hvergang jeg loader en af mine sider loader den så osse .css dokumentet
eller bliver dette kun gjort en gang?

MvH
- jannik

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-01-04 12:29

"Jannik" <jannik(at)comodin.dk> escribió en el mensaje
> [...]
> det jeg mener er, hva' er forskellen på at have det internt og eksternt?
> hvergang jeg loader en af mine sider loader den så osse .css dokumentet

Fordelene ved at have det eksternt er at når du vil ændre noget i dit css,
skal d kun ændre det et eneste sted.
CSS+en bliver indlæst sammen med html dokumentet, hvilket vil sige at hvis
html dokumentet indlæses fra cachen, vil css'en og blive hentet fra cachen.
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Olesen

Dato : 14-01-04 12:39

> Fordelene ved at have det eksternt er at når du vil ændre noget i dit css,
> skal d kun ændre det et eneste sted.

Du misforstår vist lidt spørgsmålet. Spørgsmålet er når man har nogle
selectors, man kun bruger på en eneste side.

> CSS+en bliver indlæst sammen med html dokumentet, hvilket vil sige at hvis
> html dokumentet indlæses fra cachen, vil css'en og blive hentet fra cachen.

Men hvad sker der så, hvis det er en ny side fra webstedet, jeg henter.
Henter den så stylesheetet fra cachen?

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-01-04 12:43

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> escribió en el mensaje

> Du misforstår vist lidt spørgsmålet. Spørgsmålet er når man har nogle
> selectors, man kun bruger på en eneste side.

....Så er det stadig en fordel at have design adskilt fra indhold i en sktern
fil.

> Men hvad sker der så, hvis det er en ny side fra webstedet, jeg henter.
> Henter den så stylesheetet fra cachen?

Det afhænger naturligvis af browserindstillinger o andre faktorer, men
generelt kan man sige: Ny side - ny CSS.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-04 12:42

Lars Olesen skrev:

> Men hvad sker der så, hvis det er en ny side fra webstedet,
> jeg henter. Henter den så stylesheetet fra cachen?

Hvis den nye side henviser til et css-ark som findes i browserens
cache, vil css-arket (normalt) ikke blive hentet fra serveren igen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-01-04 12:59

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió

> Hvis den nye side henviser til et css-ark som findes i browserens
> cache, vil css-arket (normalt) ikke blive hentet fra serveren igen.

Hov det har du sørme ret i. Hvis IE bliver sat til "automatisk" i den option
der med hvornår den skal reloade en side, hentes CSS fra cachen når den er
der.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-04 14:36

Lars Hoffmann skrev:

> Hov det har du sørme ret i. Hvis IE bliver sat til
> "automatisk" i den option der med hvornår den skal reloade en
> side, hentes CSS fra cachen når den er der.

Jeg kender ikke voldsomt meget til hvordan browsere cacher
websider, men jeg går ud fra at alle normale filtyper - billeder,
html-sider og css-sider og måske også lyd- og videofiler - gemmes i
browserens cache og hentes derfra når indstillingerne siger god for
at bruge en cachet version.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-04 12:54

"Jannik" <jannik(at)comodin.dk> skrev:

>jeg har et stykke .css som jeg kun skal referere til i en af mine sider.
>er det så smartest bare at skrive det ind internt på siden eller skal jeg
>skrive det ind i mit .css dokument?

Jeg tror at man i dag skal betragte smartest ud fra "nemmest at
vedligeholde". Med de hastigheder som systemerne har i dag, og
den hukommelse der er til rådighed, kan det ikke svare sig at
lave beregninger på om der kan spares et par mikrosekunder eller
10 KB hukommelse.

Jeg ville foretrække at trække al styling ud på CSS-arket, også
selv om nogle af elementerne kun skal bruges ét sted.

Måske finder man endda ud af senere at et andet element skal have
samme opsætning. Det koster så kun en calss="blablabla".

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 13:15

[snip]

hmmm ok tusind tak for svarene, det ender nok med at jeg smider det hele ud
i .css'en

MvH
- jannik

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-01-04 15:33

Jannik skrev:

> jeg har et stykke .css som jeg kun skal referere til i en af mine sider.
> er det så smartest bare at skrive det ind internt på siden eller skal jeg
> skrive det ind i mit .css dokument?

Jeg praktiserer ofte at have et globalt stylesheet som bruges af alle
sider, og så et tillægsstylesheet til enkeltsider med specialbehov...

> det jeg mener er, hva' er forskellen på at have det internt og eksternt?
> hvergang jeg loader en af mine sider loader den så osse .css dokumentet
> eller bliver dette kun gjort en gang?

Efter min bedste overbevisning caches stylesheets ligesom billeder (som
Jens også har skrevet).

Det forhold gør at jeg ikke er så karrig med at lægge ting i mine
stylesheets selv om de ikke bruges på alle sider, sandsynligheden for en
væsentlig cache-værdi overstiger ulæmpen ved første tilgangs lidt større
load-tid.

mvh

Jesper Brunholm