Serie om romertiden
Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-04 09:07

Der var engang en miniserie i tv der handlede om Romernes jagt på
indbyggerne på et bjerg der hedder Amada. Kan ikke huske hvad serien hedder,
men den ender med at indbyggerne begår kollektiv selvmord.

--
/Martin Møller

- Ved svar via email - fjern SPAMFILTER i emailadressen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-04 09:34

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> wrote in message
> Der var engang en miniserie i tv der handlede om Romernes jagt på
> indbyggerne på et bjerg der hedder Amada. Kan ikke huske hvad serien
> hedder, men den ender med at indbyggerne begår kollektiv selvmord.

Mon ikke du tænker på belejringen af Masada, der er et centralt punkt i den
jødiske historie.
I så fald er det nok
http://www.imdb.com/title/tt0081900/
du er på jagt efter.

vh
Jan

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 14-01-04 09:45

Således skrev "Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> i
dk.kultur.film Wed, 14 Jan 2004 09:06:42 +0100:

>Der var engang en miniserie i tv der handlede om Romernes jagt på
>indbyggerne på et bjerg der hedder Amada. Kan ikke huske hvad serien hedder,
>men den ender med at indbyggerne begår kollektiv selvmord.

Masada fra 1981.

<http://uk.imdb.com/title/tt0081900/>

Knud

--
I put instant coffee in a microwave and almost went back in time.
--Steven Wright

Fra : Martin Møller

Dato : 14-01-04 10:13

Knud Winckelmann wrote:
> Således skrev "Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> i
> dk.kultur.film Wed, 14 Jan 2004 09:06:42 +0100:

> Masada fra 1981.
>
> <http://uk.imdb.com/title/tt0081900/>
>
> Knud

Jo, det var den. Kan huske at jeg så den som ganske ung sidst i firserne.
Den var rigtig god. Kunne godt tænke mig at DR genudsendte den.
--
/Martin

- Ved svar på email - fjern SPAMFILTER i adressen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-01-04 16:36

Martin Møller wrote:

> Jo, det var den. Kan huske at jeg så den som ganske ung sidst i
> firserne. Den var rigtig god. Kunne godt tænke mig at DR genudsendte
> den.

Jep, med Peter O'toole og Peter Strauss og en fremragende titelmelodi af
Jerry Goldsmith.

Mark

Fra : Silver

Dato : 14-01-04 18:00

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep, med Peter O'toole og Peter Strauss og en fremragende titelmelodi af
> Jerry Goldsmith.

DER sad jeg og hele familien klinet til tv-skærmen da den kørte på DR1, aaah
det var tider, damn...var kun 9 år dengang....*nostalgisks snøft*

Silver.

Fra : ML-78

Dato : 14-01-04 18:09

Knud Winckelmann skrev:

> Masada fra 1981.

Er det den, hvor nogle soldater bruger en stenkatapult (jeg kender ikke
det korrekte navn) til at slynge fanger mod en klippevæg for at få
modstanderne til at overgive sig? Og hvis ikke, hvad hedder serien jeg
tænker på så?

ML-78

Fra : Martin Trier Lund

Dato : 14-01-04 18:33

Såvidt jeg husker byggede romerne en enorm rampe af jord og sten, for på den
måde at kunne indtage jødernes "uindtagelige" bjergfæstning. Da rampen var
færdigbygget kørte romerne nogle angrebstårne i stilling. Jeg er enig i, at
det ville være fedt, hvis DR genudsendte serien

Mvh.
Martin

Fra : Henry Vest

Dato : 14-01-04 20:12

Martin Trier Lund skrev:

> Såvidt jeg husker byggede romerne en enorm rampe af jord og sten, for på
> den måde at kunne indtage jødernes "uindtagelige" bjergfæstning.

Jep. Skulle vejen falde forbi Israel (hvilket jeg dog ikke vil anbefale som
situationen er lige nu!), så bør man bestemt ikke snyde sig selv for en tur
til Masada. Ud over klippefæstningen selv, så er udsigten over ørkenen og
Det døde Hav betagende.

---
Henry Vest

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-01-04 23:31

ML-78 wrote:

> [...]
> ikke det korrekte navn) til at slynge fanger mod en klippevæg for at
> få modstanderne til at overgive sig? Og hvis ikke, hvad hedder serien

Det er den samme. De prøver lidt forskelligt, men vælger tilsidst på
effektiv romersk vis at bygge en rampe hele vejen op.

Mark