Koblingvrøvl på min Yoda
Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-01-04 08:08

Vi har lidt knas med koblingen (håber jeg sandelig) på den 'nye'
Carina (E).

Til tider er der en anelse modstand ved skift til 2. og en gang
imellem 3. gear, som om pedalen ikke kommer ordentligt i bund, det
hjalp feks da jeg fjernede gulvmåtten.

Koblingen er hydraulisk og 'selvjusterende' på sådan een, pedalen kan
dog justeres.

Der er intet fedteri så det kan jo ikke være fordi den er slidt
(135.000km har den gået).

Hvor tjekker man koblingsvædsken?

Er der nogen der kan sige noget fornuftigt om emnet?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 14:19

> Vi har lidt knas med koblingen (håber jeg sandelig) på den 'nye'
> Carina (E).

Du er den første bilejer jeg kender som ønsker at få koblingsproblemer

> Til tider er der en anelse modstand ved skift til 2. og en gang
> imellem 3. gear, som om pedalen ikke kommer ordentligt i bund, det
> hjalp feks da jeg fjernede gulvmåtten.

Er der kun når gearolien er kold eller også når den er varm?
Hvis det kun er i kold tilstand så lev med det da det er dyrt at få skiftet
de stumper inde i kassen som det er galt med.
Hvis den også laver det når gearolien er varm, så kan det meget vel være
koblingen som er opslidt af din bessefar-kørsel med for meget filen på
koblingen

> Koblingen er hydraulisk og 'selvjusterende' på sådan een, pedalen kan
> dog justeres.
>
> Der er intet fedteri så det kan jo ikke være fordi den er slidt
> (135.000km har den gået).

Det er jo ikke kliometrene der slider en bil, der er hvordan den bliver/er
kørt
Hvis der er meget bykørsel og korte ture så kan koblingen sagtens være
færdig. Km-tallet kan man ikke altid bruge til noget.

> Hvor tjekker man koblingsvædsken?

Er det ikke det samme beholder som til servo'en

> Er der nogen der kan sige noget fornuftigt om emnet?

næh

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-01-04 15:15

Tom wrote:

> Du er den første bilejer jeg kender som ønsker at få koblingsproblemer

Hellere koblingen end gearkassen.

> Er der kun når gearolien er kold eller også når den er varm?

Den er alm træg (alt er relativt det er ikke meget) når det er -5
grader men olien bliver rimeligt hurtigt varm.

> Hvis det kun er i kold tilstand så lev med det da det er dyrt at få skiftet
> de stumper inde i kassen som det er galt med.

Det kommer da an på hvad det er og hvem der gør det.

> Hvis den også laver det når gearolien er varm, så kan det meget vel være
> koblingen som er opslidt af din bessefar-kørsel med for meget filen på
> koblingen

Efter 3000km? Mon dog.

> Det er jo ikke kliometrene der slider en bil, der er hvordan den bliver/er
> kørt

Tja jeg tror der skal mere til end 135.000km.

> Hvis der er meget bykørsel og korte ture så kan koblingen sagtens være
> færdig. Km-tallet kan man ikke altid bruge til noget.

Nej men nu er den blevet kørt i Jylland 20.000km/året så jeg stiller
mig tvivlende.

> Er det ikke det samme beholder som til servo'en

Det tror jeg ikke, servobeholderen sidder helt ude tv.

> næh

Nåh.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 15:23

> Det kommer da an på hvad det er og hvem der gør det.

ja ok.

> Tja jeg tror der skal mere til end 135.000km.

Nej meget mindre med den rette person. Flere mekanikere i denne gruppe har
kunnet berette om gamle damer som skulle have skiftet kobling hvert andet år

> Nej men nu er den blevet kørt i Jylland 20.000km/året så jeg stiller
> mig tvivlende.

Der bor også gamle damer i Jylland,

> Det tror jeg ikke, servobeholderen sidder helt ude tv.

Gør den også i mondeo og alligevel kører de på samme væske. Men det var kun
et gæt,....... jeg ved det ikke.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-01-04 16:04

Tom wrote:

> ja ok.

Det virker som et koblingsproblem, jeg har prøvet slidte gearkasser,
det føles anderledes og som jeg skrev ændrede det sig med måttetykkelsen.

Jeg har anskaffet en Haynes bibel så jeg vil prøve at se om ikke
justringsskruen på koblingspedalen har flyttet sig.

Det er bare noget skidt at ligge, på jorden med hovedet i
pedalbrønden, og rode med når det tø-sner.

> Nej meget mindre med den rette person. Flere mekanikere i denne gruppe har
> kunnet berette om gamle damer som skulle have skiftet kobling hvert andet år

:) gamle damer køber vel næppe en bolcheviolet (den skifter farve
efter lyset) 2.0'er med spoilere osv.

> Der bor også gamle damer i Jylland,

Ja men de kører vel i Ford ;)

> Gør den også i mondeo og alligevel kører de på samme væske. Men det var kun
> et gæt,....... jeg ved det ikke.

Jeg må spørge Haynes.

Mit problem er at jeg ikke gider køre 300km med bompenge i snevejr til
Varde for at han skal sige nåååh! du skal bare dreje her.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 16:32

> :) gamle damer køber vel næppe en bolcheviolet (den skifter farve
> efter lyset) 2.0'er med spoilere osv.

Der er også andre "grupper" som kan finde på at mishandle en kobling

> Ja men de kører vel i Ford ;)

Nej det er kun morfar(s) og så mig

> Jeg må spørge Haynes.
>
> Mit problem er at jeg ikke gider køre 300km med bompenge i snevejr til
> Varde for at han skal sige nåååh! du skal bare dreje her.

gisp og jeg som troede at man HAVDE fået telefon på djævleøen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-01-04 07:57

Tom wrote:

> Der er også andre "grupper" som kan finde på at mishandle en kobling

Uden tvivl, men det var dig dig bagtalte ældre kvinder.

> Nej det er kun morfar(s) og så mig

> gisp og jeg som troede at man HAVDE fået telefon på djævleøen

De kan sgudde reparere noget pr fjernetelefoni vel?!

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-01-04 08:04

Tom wrote:

> Nej det er kun morfar(s) og så mig

Forresten var der ingen problemer her til morgen i -6 grader så det er
åbenbart ikke synchromesh/gearolie-relateret.

Jeg havde ellers på tapetet at skifte til en fuldsyntetisk gearolie.