ROTK-spørgsmål for 117 gang
Fra : Søren Olsen

Dato : 13-01-04 22:52

Hej,

Nu tog jeg mig endelig sammen til at se ROTK i går, men der er et par ting
ved slutningen, jeg ikke helt forstår.

Er Bilbo blevet så gammel og sinil, så han ikke er klar over, hvad der er
foregået, siden han spørger Frodo om ringen?
Hvor er det egentlig, at de sejler hen? Et andet sted i Middleearth?

Mvh
Søren

Fra : Emil Saksager

Dato : 13-01-04 22:50

"Søren Olsen" <none@none.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Er Bilbo blevet så gammel og sinil, så han ikke er klar over, hvad der er
> foregået, siden han spørger Frodo om ringen?

Ja... Han er jo trods alt 130 år gammel, eller 130½ om du vil..

> Hvor er det egentlig, at de sejler hen? Et andet sted i Middleearth?

De sælger til Gråhavne, Frodo er aldrig kommet sig rigtigt over såret han
fik af Nazgûl og Bilbo har også været "under ringens magt" og er meget
gammel. Så vidt jeg ved er det en meget stor ære for de to hobbitter at
komme med til Gråhavne da det normalt kun er elvere der rejser dertil. Som
jeg har forstået er det faktisk det samme som at dø; "den sidste rejse".

Hvis jeg tager gruligt fejl håber jeg der er nogle der vil rette mig.. :)

Emil Saksager
Skribent @ www.oldtrafford.dk

Fra : Søren Olsen

Dato : 13-01-04 23:05

"Emil Saksager" <emil.saksager@tdcadslfjerndette.dk> wrote in message
>Som jeg har forstået er det faktisk det samme som at dø; "den sidste
rejse".

Det var også min formodning, men jeg var i tvivl, om det var et rigtigt
sted.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 13-01-04 23:23

> Hvis jeg tager gruligt fejl håber jeg der er nogle der vil rette mig.. :)

Gråhavne er det sted i Middle Earth de sejler _fra_
Deres destination er The Undying Lands, og jo, man kan vel godt sammenligne
det med at "dø og komme i himlen".

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 14-01-04 09:33

> Gråhavne er det sted i Middle Earth de sejler _fra_
> Deres destination er The Undying Lands, og jo, man kan vel godt
sammenligne
> det med at "dø og komme i himlen".

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg vil betragte det som at dø for de ville også
dø hvis de forblev i ME. Men det ville nok være lidet sandsynligt at de
kunne komme tilbage til ME. Men hvis vi betragter Glorfindel af Gondolin og
Glorfindel (1) af Imladris som den samme vil det bevise at det dog ikke er
umuligt at vende tilbage til ME.

Og han var så vidt jeg husker 131 da han overgik den gamle Toker :)

(1) Dette er der dog ikke helt enighed om, jf. dette:

"These notes clear up one question immediately: at the time of the writing
of The Lord of the Rings, Glorfindel of Rivendell was not conceived as the
same character as Glorfindel of Gondolin. Tolkien says, 'Its use [i.e. the
name 'Glorfindel'] in The Lord of the Rings is one of the cases of the
somewhat random use of the names found in the older legends ... which
escaped reconsideration in the final published form...'."

Vs.

"Tolkien was far from happy with this state of affairs, however, and it
seems that he intended to reconcile the problem by uniting the two strands
of the story. In summary, the notes tell us that Glorfindel's spirit
returned to the Halls of Waiting but was after a time re-embodied by the
Valar. He then returned to Middle-earth (either in the mid-Second Age, or as
a companion of the Istari in the Third). For the full story of his return,
refer to The Peoples of Middle-earth."

Kilde: http://www.glyphweb.com/arda/g/glorfindel.html

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-01-04 23:24

"Kasper Simonsen" <nuclearwarhead@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
og
> Glorfindel (1) af Imladris som den samme vil det bevise at det dog ikke er

Glorfindel er også en elver, og deres sjæle dvæler i Mandos Salo indtil de
kan blive genfødt hvis det skulle blive nødvendigt

Det "trick" kan Frodo og Bildo ikke ....
Betragt ikke rejsen til Valinor som at dø, men mere theologisk - som at
komme i Paradis..

Mvh. Martin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-01-04 23:51

Søren Olsen wrote:
> [...]
>
> Er Bilbo blevet så gammel og sinil, så han ikke er klar over, hvad
> der er foregået, siden han spørger Frodo om ringen?

det er min opfattelse at efter Bilbo "mistede" ringen begyndte han at ældes
ret så kraftigt, og der er så vidt jeg lige opfattede gået nogle år efter
ringen blev destrueret og indtil Bilbo og Frodo rejser...
så ja, man kan vel godt sige at Bilbo er blevet gammel og senil*G*

> Hvor er det egentlig, at de sejler hen? Et andet sted i Middleearth?

"Valinor" er vist et ret godt bud..... samme sted som alle elverne rejste
hen allerede i den første film.....
læs her:
http://www.glyphweb.com/arda/default.htm?http://www.glyphweb.com/arda/u/undy
inglands.html

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 14-01-04 10:26

"Søren Olsen" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvor er det egentlig, at de sejler hen? Et andet sted i Middleearth?

De sejler til Valinor, det velsignede rige på den anden side af det store
vand. Kald det bare himmerige. Mennesker er forbudt adgang dertil, og kun
sjældent får andre end elvere og ånder (ex. Gandalf) lov til at tage dertil.
Skibet de sejles dertil i er bygget af Cirdan Skibsbyggeren som er den
eneste der kender den direkte vej til Valinor.
Bilbo får lov til at komme dertil som den særlige ven han har været af
elverfolket og fordi han som ringbærer ligeledes er knyttet til den magt der
gik tabt med de tre elverringes brudte magt. Hans grandnevø Frodo kommer
ligeledes med af samme grund, samt at hans sår aldrig vil heles.
Med til historien hører at Sam efter at have levet et langt og lykkeligt liv
sammen med Rose ligeledes får en billet til Valinor, da hun dør. Han er en
af de allersidste der får passage til det velsignede rige.

Fra : Kas.

Dato : 14-01-04 10:57

"Søren Olsen" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor er det egentlig, at de sejler hen? Et andet sted i Middleearth?

Nej, det er spritbåden fra Sønderborg til Tyskland. Det koster 35,-, men så
får du også tre snitter og en snaps.

I øvrigt - er jeg den eneste, der bemærkede en snert af et homo-erotisk
forhold mellem alle de søde små hobitter. Jeg synes især slutningen
manglede, at Frodo og Sam gav hinanden en afsluttende tungeslasker.

Mvh. Kasper

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-01-04 11:06

Kas. wrote:

> I øvrigt - er jeg den eneste, der bemærkede en snert af et homo-erotisk
> forhold mellem alle de søde små hobitter. Jeg synes især slutningen
> manglede, at Frodo og Sam gav hinanden en afsluttende tungeslasker.

Nej, der er mange andre paranoide homofober, især amerikanere, der har
udtrykt nogenlunde det samme rundt omkring på nettet.

/David

Fra : spæf

Dato : 14-01-04 12:10

> Nej, det er spritbåden fra Sønderborg til Tyskland. Det koster 35,-, men

> får du også tre snitter og en snaps.

ROFL

--
Hilsen

Spæf
"live long and prosper"

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-01-04 14:32

Kas. wrote:
> [...]
> homo-erotisk forhold mellem alle de søde små hobitter. Jeg synes især
> slutningen manglede, at Frodo og Sam gav hinanden en afsluttende

Når Frodo og Sam til sidst står og kigger hinanden dybt i øjnene kan man
dårligt undgå at sidde og tænke "Nnnnnnnnuuuuuu! får han en ordentlig en på
trutteren".

Søg på pervy og hobbitfancier... der er en eller anden temmelig grinagtig
webside med de enkelte personers fremstilling af historien.

/jim

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 14-01-04 18:21

> [...]

> forhold mellem alle de søde små hobitter. Jeg synes især slutningen
> manglede, at Frodo og Sam gav hinanden en afsluttende tungeslasker.

Ja det er ikke for sjov at der var rygter om at Sam skulle laves om til en
kvinde i filmen, og så blive kæreste med Frodo.

Der skulle nemlig ikke laves meget om i dialogen :))

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-01-04 02:58

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nu er hobitter nogen rigtig kære væsener, og hvorfor behøver det betyde at
de er bæskubbere? Det er sgudda homofobi i dens reneste form. Fra Tolkiens
side er det vel også et billede af det bånd der kommer mellem
krigskammerater, når de er vokset op sammen og er hulens langt hjemmefra.
Sig til en krigsveteran der stadig mødes med de sidste gutter fra
modstandsbevægelsen at han er bøsse, og den gamle stodder finder jagtgeværet
frem...

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-01-04 15:16

C. H. Engelbrecht wrote:
> Nu er hobitter nogen rigtig kære væsener, og hvorfor behøver det
> betyde at de er bæskubbere? Det er sgudda homofobi i dens reneste
> form.

Jeg troede det var humor ?

/jim

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-01-04 23:26

Ronny Nielsen wrote:
> "Kas." <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
[...]

> Ja det er ikke for sjov at der var rygter om at Sam skulle laves om til en
> kvinde i filmen, og så blive kæreste med Frodo.
>
> Der skulle nemlig ikke laves meget om i dialogen :))

Næh du, det er *meget* mere perverst end det. Læg mærke til hvordan
Sam konsekvent tiltaler Frodo som "Master" i romanen

--
Peter Knutsen