ekkolod transducer indvendig montering
Fra : Alf

Dato : 13-01-04 06:17

Jeg skal have købt ekkolod og så monteret transducer i
min glasfiber motorsejler. Er der nogen grund til at jeg
ikke skulle vælge og montere transduceren indvendig.
Det er da umiddelbart lettere.
Og jeg vil helst ikke bore hul i bunden af båden.

Fungerer en indvendigt monteret transducer dårligere
end en skroggennemført eller hækmonteret?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 22:17

Indvendig montering af transducer giver et ret stort tab i det signal der
sendes fra/ kommer til ekkoloddet, men - hvis det er den løsning du
foretrækker, så er fastlimning af transduceren direkte på glasfiberen den
bedste løsning.

Morten

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 15-01-04 23:19

Hej
Jeg har monteret transduceren til min garmin 100 fishfinder indvendigt under
dørken foran kølen.
Jeg har taget et plastiknedløbsrør og skåret det skråt så det passer mod
bunden og monteret det
med sikaflex rundt i samlingen.Fyldt den 2/3 op med vand med en smule sæbe
blandet i (det læste jeg et sted...)
monteret og fastgjort transduceren så den er halvt neddykket i vandet og
Vupsi, så virker den perfekt.
Specielt på de små dybder er den meget præcis, men har også passet med
søkortets dybder.
Problemer een gang: vandet var fordampet, mere vand i røret, og alle var
glade.
Det kræver bare at der ikke er luftbobler i glasfiberen der hvor du monterer
den, og dette risikerer du også ved en limning
Prøv det.. Det er jo herrelet
Jan

"Morten" <mortensens@mail.forkert(erstst forkert med dk)> skrev i en
meddelelse news:40070351$0$127$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Alf

Dato : 16-01-04 07:16

"Eenpaalaaget" <rambo@hotmail.com> wrote in message
> Hej
> Jeg har monteret transduceren til min garmin 100 fishfinder indvendigt
under
> dørken foran kølen.

Men, når jeg kikker på garmins hjemmeside, så står der
at garmin 100 fishfinder købes med "hækmonteret transducer".
Betyder det, at du har monteret denne transducer indvendigt?
Eller er der andre typer?

> Jeg har taget et plastiknedløbsrør og skåret det skråt så det passer mod
> bunden og monteret det med sikaflex rundt i samlingen

Det lyder ret smart.

> Fyldt den 2/3 op med vand med en smule sæbe

Sidste sommer fortalte een mig at han havde brugt olie i et rør

> Specielt på de små dybder er den meget præcis, men har også passet med
> søkortets dybder.

Er din transducer 200khz eller både 50+200khz?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-01-04 08:36

Jeg har prøvet det samme, men har ikke kunnet få røret til at holde tæt i
samlingen. Jeg havde hørt det med olie, men synes at vand da måtte være lige
så godt, og det fungerede fint, bortset fra at det skulle fyldes hver uge
(og tørres op omkring den.
Så jeg har monteret mit med vistnok silikone direkte på skroget, uden rør.
Epoxy skulle være det bedste, men så sidder den altså hvor den sidder.

Men jo der er tab, men det kan jeg godt leve med.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-04 15:45

I har mange problemer og overvejelser. Jeg borede et hul. Det er noget der
virker.

/Bjarke

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 18-01-04 14:44

Ja, det er en tranduser til hækmontering, formet som en jolle jeg har
monteret i - det i øvrigt - meget lækagefrie rør
Jeg kan ikke huske hvor mange khz den er på, men den fulgte med i pakken.
Jan

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-01-04 10:35

"Morten" <mortensens@mail.forkert(erstst forkert med dk)> skrev i en
meddelelse news:40070351$0$127$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Indvendig montering af transducer giver et ret stort tab i det signal der

Jeg skrev til Garmin Danmark sidste år og spurgte, da jeg selv har en
transducer til hækmontering, som jeg gerne ville montere indvendigt.
Svaret var, at tabet er ca. 5%. Det kræver selvfølgelig en god montering.
Endvidere blev jeg også bekræftet i, at den eneste forskel, der er på en
hæktransducer, en til gennemføring og en til indvendig montering, er formen.

---
Mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 16-01-04 21:17

"Peter Ingsø Laursen" <psil@**NOSPAM**tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Endvidere blev jeg også bekræftet i, at den eneste forskel, der er på en
> hæktransducer, en til gennemføring og en til indvendig montering, er

Jeg prøvede først at sætte min direkte i noget silikone på skroget, men det
virkede for dårligt. Så fræsede jeg et hul næsten igennem skroget, og kunne
så bedre montere den vandret, og nu virker den godt.

Mvh Finn

Fra : MH

Dato : 16-01-04 22:56

hej

jeg har placeret min tranducer i en ordentlig klat silicone. virker fint.
bare undgå luftbobler, så er der ingen problemer.

mh

Fra : Alf

Dato : 17-01-04 05:26

"MH" <m.hojbjerg@post.tele.dk> wrote in message

> jeg har placeret min tranducer i en ordentlig klat silicone. virker fint.
> bare undgå luftbobler, så er der ingen problemer.

Hvilken type transducer og ekkolod bruger du?
Mon der kan være forskel på transduceres effektivitet?

Hilsen Alf

Fra : Lars K.

Dato : 18-01-04 23:13

Er der nogen som har erfaring med montering af transducer indvendig på
krydsfiner?

Lars