Syn af bil med kraftigere motor en org (in~
Fra : SN

Dato : 12-01-04 18:12

Hej NG
Jeg skal til syn den 20/1 - 2004:
Jeg har monteret en 1.8 16v PL motor med 129 hk i min 1985 golf 2 gti 8v
112hk, den ligger inden for de 20% og jeg har fået en katalysator der virker
monteret dvs CO kravet skulle kunne overholdes for PL motoren.. men hvad
skal jeg have med af papirer?? Skal jeg på forhånd fortælle dem at jeg har
foretaget konstruktive ændringer?? Evt andet??
--
M.v.h
Søren Nistrup, 6400 Sønderborg

Fra : KASO

Dato : 13-01-04 10:27

"SN" skrev d. 12-01-04 18:12 dette indlæg :
> [...]
jeg har
> foretaget konstruktive ændringer?? Evt andet??

Såvidt jeg erindrer fra tidligere artikkel i FDM's Motor, har du et
problem (med mindre reglerne er ændret i mellemtiden). Der vil
formentlig ikke være de store problemer med godkendelsen af sikkerheden
hos SBI, da du ligger indenfor 20% - men hvis du har lagt GTI 16V
motoren i en GTI 8V, har bilen "skiftet identitet" - og Told & Skat vil
bede om ny afgift. Har du istedet købt et uoriginalt 16V topstykke (også
et, der giver mere en 20%) er Told & Skat ikke længere interesseret -
men det kan være, at SBI til gengæld er mere interesseret...

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent Nielsen

Dato : 13-01-04 11:48

"SN" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> foretaget konstruktive ændringer?? Evt andet??

Hej Søren,
Hvilke bremser sidder der i bilen ?
Jeg spurgte engang ved told/skat, de sagde at hvis man også flyttede
udstødningssystem / bremser etc. var der tale om et identitetsskift.

PS det er udstødningsnormen på ´85eren der er gældende, så katten er
overflødig. (Fik jeg at vide i synshallen da jeg spurgte)

Mvh
Kent Nielsen

Fra : SN

Dato : 13-01-04 15:33

> Hvilke bremser sidder der i bilen ?
Org. gti 8v bremser samme som 16v 139hk fra før 1988...dvs 239x20 mm skiver
for og 226x10mm skiver bag...

>Jeg spurgte engang ved told/skat, de sagde at hvis man også flyttede
>udstødningssystem / bremser etc. var der tale om et identitetsskift.

Det er lovligt i følge told og skat at montere en 129 hk16v motor i gti´en
så det er ikke dem der problemet , det er synshallen

>PS det er udstødningsnormen på ´85eren der er gældende, så katten er
>overflødig. (Fik jeg at vide i synshallen da jeg spurgte):

Forkert ! Du skal bevise at den fremmed(16v) motor ikke udleder mere co en
den org. (8v motor)det kan du kun med typegodkendelsen til 16v motor og den
er kun i overenstemmelse med motoren sålænge kat´en er monteret...
Har i øvrigt fået det svar at jeg skal have kat´en monteret for at det kan
godkendes..

M.v.h
Søren N