Indkøb af trådløst netværk
Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-01-04 17:48

Hej Alle

Jeg ved godt at der er mange som har stillet spørgsmål om <subj> på
det seneste. Men jeg prøver alligevel:

Jeg skal have mine ungers PC'ere flyttet ned på deres værelser.
Jeg gider ikke rigtigt at trække kabler selvom det er det mest
stabile.
Jeg har tænkt på at købe en Asus WL-500G 54 Mbit/s med indbygget
printserver både USB og parallel. USB-porten kan også bruges til en
pendrive eller en USB-harddisk.
Er der nogen her som har erfaring med sådan en fætter?

Så skal der jo bruges 2 PCI-kort, men er det hele kompatibelt når bare
det er 54 Mbit/s?

Jeg har overvejet disse:

US-robotics Wireless Turbo PCI Adapter
TRENDnet TEW-403PI PCI Card
Linksys WMP54G
Jensen Wireless PCI Card
Ovislink WL-5400PCI

Erfaring?
Er der stor forskel på kvalitet/hastighed/rækkevidde?

Kører sådan et accesspoint 54Mbit/s (teoretisk) til hver klient eller
bliver hastigheden halveret hvis der tilsluttes 2 computere?

Der er max. 10 meter med en betonvæg imellem. Er det mon et problem

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Steen Wrem

Dato : 12-01-04 22:43

Anders Sørensen wrote:

> Jeg skal have mine ungers PC'ere flyttet ned på deres værelser.
> Jeg gider ikke rigtigt at trække kabler selvom det er det mest
> stabile.

Hej Anders

Alle skal have trådløse netværk for øjeblikket, så her lige en indskudt
sætning!

Er du sikker på at det er en god ide, at påvirke dine børn med stråler
fra et trådløst netværk.
Man er nu begyndt at tale om, at dét også er farligt, især for børn,
-men det ved man jo'først om flere år.

F.eks anbefaler en af producenterne, at man ikke bør anbringe den
trådløse router i stuen, hvor man opholder sig meget. Det er lige
nøjagtig hvor min trådløse router står, for det er sådan ca. midt i mit
hus.

Jeg er ihvertfald begyndt at overveje at lægge mit lille netværk om til
ledninger igen, selvom det vil blive frygteligt besværligt for mig.

vh SteenW

Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-01-04 23:00

Den Mon, 12 Jan 2004 22:43:28 +0100, skrev Steen Wrem
<steen.wrem@mail.dk>:

>Hej Anders
>
>Alle skal have trådløse netværk for øjeblikket, så her lige en indskudt
>sætning!

OK

>Er du sikker på at det er en god ide, at påvirke dine børn med stråler
>fra et trådløst netværk.
>Man er nu begyndt at tale om, at dét også er farligt, især for børn,
>-men det ved man jo'først om flere år.

Det kan der jo være noget om.

> [...]
>
>Jeg er ihvertfald begyndt at overveje at lægge mit lille netværk om til
>ledninger igen, selvom det vil blive frygteligt besværligt for mig.

Jeg må hellere overveje det en ekstra gang!

Fra : Anders Sørensen

Dato : 14-01-04 22:38

Den Mon, 12 Jan 2004 17:48:13 +0100, skrev Anders Sørensen
<anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk>:

>Hej Alle

Jeg er nu stadig sikker på at det skal være trådløst. Er der virkelig
ingen der har erfaringer med f.eks. Asus WL-500G?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-01-04 13:11

Anders Sørensen wrote:

> Så skal der jo bruges 2 PCI-kort, men er det hele kompatibelt når bare
> det er 54 Mbit/s?
Hvis du skal være "sikker" skal alle dele være certificeret af Wi-Fi
Alliance - deres hjemmeside er på wi-fi.org. Men det vil sikkert virke
fint alligevel - men det er altid behageligt at have en aftale med
butikken om at kunne komme igen med tingene.

> Er der stor forskel på kvalitet/hastighed/rækkevidde?
Hvis et af disse netkort har antennen ekstern for enden af en ledning
giver det gerne lidt ekstra rækkevidde i forhold til dem hvor anten

> Kører sådan et accesspoint 54Mbit/s (teoretisk) til hver klient eller
> bliver hastigheden halveret hvis der tilsluttes 2 computere?
Hastigheden er delt mellem de tilsluttede klienter.

> Der er max. 10 meter med en betonvæg imellem. Er det mon et problem
Måske...

MVH
Mads