Sammenføring af katte
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 12-01-04 09:27

Hej

Jeg søger lidt erfaringer og råd med sammenføringer af katte.

Det forholder sig således at vi gerne vil have en kat til. Både fordi vi
ønsker en kat mere, men også især fordi vores kat keder sig lidt efter han
er blevet indekat.

Vi har en norsk skovkat på lidt over 3½ år - kastreret hankat.

Vi vil helst have en killing - skal være norsk skovkat.

Er der nogen problemer i at købe en kat mere ?

Hvad skal man være opmærksom på ?

Ideer, erfaringer og råd modtages med glæde.

Mvh

Jakob

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 12-01-04 14:20

Hej Jakob,

Jeg er ved at være lidt af en ekspert på området, da jeg har ført 3
katte sammen indenfor det sidste halvår Er faktisk igang med det
nu.....

Først vil jeg lige fortælle dig min historie.
Vi fik en killing i juni 2003 (vores først kat - Pjuske). Det gik helt
fint, men vi overvejede meget at få en til, da vi begge har fuldtidjobs.
Vi fik så Tiger (en kat på 2 år), som havde brug for et nyt hjem. Vi
ville ikke have en killing, da vi helst ville have en kat som var
sterilliseret m.m. Og Tiger havde det ikke godt der hvor hun kom fra, så
vi tog gladeligt imod.
Vi har netop i torsdag fået en 3. kat, Kylie. Hun er en hittemis, som
har boet udenfor i ca. 3/4 år, og da hun manglede et hjem kraftigt påtog
vi os det job at finde det til hende. "Desværre" så har vi forelsket os
i hende, så nu bliver hun hos os.

Den første gang hvor vi skulle fører Tiger og Pjuske sammen er helt
anderledes end nu.
Pjuske var jo vant til at være alene kat (selvom hun kun havde været det
i et par måneder), så det var svært at acceptere en fremmede kat.
Tiger lå og gemte sig for det meste de første 3 dage. Hun boede i vores
soveværelse om dagen og Pjuske var i resten af vores lejlighed. Om
natten byttede vi så om for at de to kunne vende sig til deres lugt.

Dette er et ret godt trick, som jeg vil videre give. Byt om på dem men
lad deres kattebakke og madskåle stå, så de er nødt til at bruge
hinandens.

Der gik vel en 14 dage, så var der ingen problemer imellem dem.

Lige nu hvor vi har fået en ny kat, så har det været muligt at lade
dørene stå åben allerede fra dag 2. Dog ikke om natten eller når vi ikke
er hjemme.....

Kylie er lidt ligeglad med det hele og vil gerne i kontakt med de to
andre. Pjuske hvæser af hende (hvorefter vi siger nej, så hun ved at det
er forkert), men det er kun når Kylie kommer for tæt på hende. De kan
sagtens ligge i samme rum og sove uden at der er problemer. Vi skal bare
være der.
Tiger har ikke hvæset af Kylie (kun en gang, da det kom bag på hende at
hun var bag døren). Så hun har taget det i stiv pote....

Jeg håber, at du kan bruge min lange historie til noget. Mit bedste råd
er:
Tag det stille og roligt med begge parter når/hvis I får en mere. Lad
dem selv finde ud af det, men sig dog nej eller skæld ud, hvis der er
noget hvæseri, da det har hjulpet en del hos os. Der skal helst ikke ske
noget slagsmål, da det kan være svært at rette op på det igen hvis det
først går galt.

Husk at kæl med den gamle kat og lad den vide, at der ikke går noget fra
den bare fordi der er kommet en ny misser.

Du må endelig skrive til mig hvis du har andre spørgsmål eller noget
andet jeg kan være behjælpelig med.

Felliway er også et godt råd, det har dog ikke hjulpet det store hos os.
Man køber det hos dyrlægen og sætter det i stikkontakten. Det skulle
udgive nogen dufte som får katten til at slappe af. Men vi har ikke
mærket nogen forskel på vores da vi prøvede. Men mange andre har haft
gode resultater.

Undskyld det lange svar

Hilsen
Tine

Med venlig hilsen
Tine Kristiansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-04 15:54

Jakob Thuesen wrote:
> [...]
> Vi vil helst have en killing - skal være norsk skovkat.
>
> Er der nogen problemer i at købe en kat mere ?

det kommer helt og holdent an på din kat..... har han tidligere været
"delekat", altså været i hjem hvor der er andre katte? og hvor længe har han
været indekat?

> Hvad skal man være opmærksom på ?

man skal være opmærksom på at bruge lang tid på det.... ISÆR hvis man vælger
en killing og sætter sammen med en voksen kat...
man skal være opmærksom på at ikke alle voksne hankatte bryder sig om
småbørn.... (og med voksen mener jeg over ca 2 år, afhængig af katten)...
man skal være opmærksom på forskellen i foderbehov....
man skal være opmærksom på at bruge ekstra tid på den gamle kat, så jalousi
bliver på et minimum.....
man skal være opmærksom på at jo længere tid katten har været alene, jo
større problemer kan der opstå ved en sammenføring...

> Ideer, erfaringer og råd modtages med glæde.

min erfaring med at sætte en killing sammen med en voksen kat (han var
dengang 2 år) er desværre ikke god.....
vi fik killingen hjem, og det resulterede i 14 dages muggen fra Jack, vores
hankat........ killingen stak så af og var væk i en weekend, hvor jack
totalt ændrede adfærd og blev overdrevet kælen og glad for os igen....
da vi fik killingen hjem igen blev han så muggen at han kun holdt os ud en
dag mere, og så gik han hjemmefra, og kom ikke tilbage igen....
vi havde ellers taget alle forholdsregler (lige bortset fra at jack var
ude/indekat...) og troede at han nok skulle komme over det.......

jeg personligt synes det er nemmere at sætte voksne katte sammen, især hvis
den ene af kattene kommer fra en stor flok og er vant til andre katte....
til de tilfælde synes jeg at Tibe har beskrevet de væsentligste ting.....
lige bortset fra en ting.... Tålmodighed - Tålmodighed - Tålmodighed.....
en ting jeg synes i skal overveje seriøst inden i køber kat, er at aftale
med opdrætteren at hvis det ikke går så kan i levere killingen tilbage.....
og så synes jeg i skal have jeres nuværende kats ve og vel i højsædet ;)

der er garanteret også ting jeg har glemt i processen ;) men håber da andre
vil komme med deres erfaringer også ;)

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 13-01-04 20:47

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen problemer i at købe en kat mere ?
>
> Hvad skal man være opmærksom på ?
>
> Ideer, erfaringer og råd modtages med glæde.

Hej Jacob
Jeg havde familiesammenføring i sommers og det er gået rigtig godt. Teddy er
3 år og jeg fik lille Cheeta da hun var 12 uger, ingen problemer der.
Da jeg kom hjem med Cheeta satte jeg transportkassen i køkkenet (nu går
stue, køkken, trapper til oven på og lille gang ovenpå ud i et). Jeg havde
sat en plade op så hende og Teddy ikke kunne se hinanden til at starte med
og Cheeta havde på den måde mulighed for at finde kattebakke og toilet i
fred.
Det første den bette lort gjorde var at hvæse af Teddy da hun så ham og
derefter kravlede hun op til kaninen og sked på bordet af skræk. Herefter
gik de rundt med noget afstand til hinanden og det var først efter et par
dage de stak næserne sammen (jeg sov i stuen hos dem indtil jeg var sikker
på at det var sikkert at lade dem være alene). Jeg sørgede også for at have
ferie i to uger så jeg havde dem under opsyn.
Da jeg traf det valg at få en kat mere havde jeg sat mig i hovedet at en
hankat var det bedste valg (Teddy er også kasteret men lidt lunefuld) men
efter en dialog med Cheetas menneske mor faldt valget på en hunkat (som nu
er steriliseret) og jeg er sikker på at det var det bedste valg for mig og
Teddy. De har det rigtig godt sammen og Teddy er blevet meget mere "flink"
Så her er sammenføringen blevet en succes.

Hilsen Linda