Gildrup Sogn - hvor ?
Fra : Peter Buch

Dato : 12-01-04 08:56

Fra hjemmesiden:

http://vonsilds-slaegter.dk/245_1782-begr.htm

finder jeg under begravede:

1806

26.3. 30.3. MATZ HANSEN BUCH af Gildrup Sogn, Ringkøbing Amt, Ribe Stift,
tjente hos Skovrider Erichsen. Døde af hidsig feber, 25 Aar.

Jeg kan ikke finde dette Gildrup sogn i Ringkøbing amt eller andre steder.

Er der nogen der kan hjælpe ?

Mvh

Peter Buch

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-04 09:26

Mon, 12 Jan 2004 08:55:34 +0100, skrev Peter Buch:

> [...]
>tjente hos Skovrider Erichsen. Døde af hidsig feber, 25 Aar.
>
>Jeg kan ikke finde dette Gildrup sogn i Ringkøbing amt eller andre steder.

Jeg kan ikke finde et stednavn der bare ligner ved søgning med *il*rup
i Danmarks Topografiske Kortværk. Der er et Sillerup lidt nordøst for
Haderslev, et Silstrup mellem Kibæk og Sønder Felding og et andet
Silstrup lidt syd for Thisted.

Et opslag i FT 1801, som jo reel er den eneste der kan være
interessant, finder kun en Mads Hansen der kan passe med alderen (ca.
20 år), nemlig i Frølund by, Gjellerup sogn, Hammerum herred. Der er
også en der tjener i præstegården i Bøvling, men han er 24 år.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 12-01-04 09:50

På vestjysk kan der nu også hurtig blive lydlig lighed (spiritusprøve!)
mellem Gildrup ([Gjeldrop]?) og Gjellerup. Så med en ikke stedkyndig
kirkebogsfører?

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-04 10:28

> [...]

>tjente hos Skovrider Erichsen. Døde af hidsig feber, 25 Aar.
>
>Jeg kan ikke finde dette Gildrup sogn i Ringkøbing amt eller andre steder.

En mulighed kunne være Gilbjerg mellem Hejnsvig og Vorbasse. En
Googling finder nemlig en Mads Hansen Buch på Vorbasse-kanten på Johs.
Linds hjemmeside - ganske vist næsten 100 år før, men måske holder der
nogle Buch'er til der gennem generationer?

http://www.johslind.dk/tingbog/1716.php

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-01-04 18:13

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> skrev Mon, 12 Jan 2004 08:55:34 +0100

>26.3. 30.3. MATZ HANSEN BUCH af Gildrup Sogn, Ringkøbing Amt, Ribe Stift,
>tjente hos Skovrider Erichsen. Døde af hidsig feber, 25 Aar.
>
>Jeg kan ikke finde dette Gildrup sogn i Ringkøbing amt eller andre steder.

Uden tvivl Gjellerup i Hammerum herred. Men i så fald er det
sansynligvis stednavnet Busk og ikke familienavnet Buch der er tale om.

Det kunne være den 7 årige her:

Fkt-1787; Gjellerup - Busch; 3;
325; Hans Madsen; m; 36; gift,1; husbonde / Bonde og tømmermand
326; Bodil Marie Nielsdatter; k; 28; gift,1; hans kone
327; Mads Hansen; m; 7; -; deres søn
328; Johanne Hansdatter; k; 3; -; deres datter

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-01-04 18:49

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 12 Jan 2004 18:12:36
+0100

>Uden tvivl Gjellerup i Hammerum herred. Men i så fald er det
>sansynligvis stednavnet Busk og ikke familienavnet Buch der er tale om.
>
>Det kunne være den 7 årige her:

Og du finder ham døbt her:
http://80.62.84.41/kb/515a-03/html/515a-03-2_b11.html

Fra : Peter Buch

Dato : 13-01-04 08:28

> Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 12 Jan 2004 18:12:36
> Og du finder ham døbt her:
> http://80.62.84.41/kb/515a-03/html/515a-03-2_b11.html

Tak til Kurt, Arne og Krabsen for opklaringen.

Mvh

Peter Buch