Mens jeg venter på Rani
Fra : Helle Madsen

Dato : 11-01-04 22:47

Hejsa ng

Nu har jeg vovet mig ud i køb af racekt for første gang. Har aftalt at købe
den ene af de sibirer der for tiden ses inde på vildkat-siden. Kan desværre
først hente den i starten af februar, da hun lige skal kastreres.

Nu har jeg aldrig haft andet en huskat før, så håber nogen herinde kan
fortælle mig hvad jeg skal ha styr på. Skal man meldes ind i en katteklub,
hvis ja hvilken, hvilke papirer skal der være styr på, skal jeg kontakte
danske myndigheder om importen.

Håber nogen kan hjælpe, råde og vejlede lidt

Mvh Helle Madsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 22:57

Helle Madsen wrote:
> [...]
> at købe den ene af de sibirer der for tiden ses inde på
> vildkat-siden. Kan desværre først hente den i starten af februar, da

neeeeeeeeej hvor er hun smuk..... (øvøv jeg havde ikke opdaget den nye
kategori på vildkat før jeg begyndte at undre mig over de sibirier jeg ikke
kune finde*G*)
kæresten er helt vild med hende...... skulle hilse og sige at hun var MEGET
flot!!
hjertelig tillykke med hende ;)

du kan læse lidt om at rejse med en kat i EU her:
http://www.hunde-info.dk/lov21.shtml
eller her:
http://www.dyreklinik.net/Love/RejseHundKat.html

du kan læse om Fife's regler om import her:
http://home.worldonline.dk/tamstudi/images/fife_regler.pdf
du skal et stykke ned i dokumentet ;)
om det er relevant for dig eftersom du får en neutraliseret kat ved jeg
ikke....

her skriver de:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=453/sprog=1/grp=2/menu=18/

TYSKLAND
Rabiesvaccinationsattest (La 23,0-435a) og sundhedscertifikat (4-04-53.598).
Rabiesvaccination: mindst 30 dage og højst 12 måneder før indrejse, derefter
revaccination med højst 12 måneders mellemrum.
Hundehvalpe/kattekillinger: kan tidligst vaccineres ved 9-ugers alderen.
Hund/kat under 3 måneder gamle: kræver et sundhedscertifikat fra
kredsdyrlægen.
Højst 3 dyr må medtages: i tilfælde af tæve/hunkat med unger, må hele kuldet
medtages, hvis de er under 3 måneder gamle, og moderen skal være
rabiesvaccineret.
Dyrene må ikke være bestemt for videresalg.

VETERINÆRMYNDIGHED:
Ministerium für Ernährung,
Landwirtschaft und Forsten
Unterabteilung, Veterinärwesen
Rochusstrasse 1
Postfach 140270
D-53123 Bonn, Germany
Tlf: 00 49 228 529 3618
Fax: 00 49 228 529 4401

Schleswig-Holstein:
Tlf: 00 49 431 9880
Fax: 00 49 431 988 5246

Mecklenburg-Vorpommern:
Tlf: 00 49 385 5880
Fax: 00 49 385 588 6598

håber det kunne hjælpe lidt ;)
--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Helle Madsen

Dato : 12-01-04 07:14

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> kune finde*G*)
> kæresten er helt vild med hende...... skulle hilse og sige at hun var

Mange tak, hun er nemlig rigtig smuk, kan slet ikke vente med at få hende
hjem. Begynder snart at tælle dage
Alle vacciner osv skulle opdrætter ha sørget for, så det skal jeg heldigvis
ikke bekymre mig om, Men mange tak for alle de rare links, så blev selv jeg
lidt klogere. Skal jeg egentligt være meldt ind i en klub når jeg har
racekat?? Eller er det kun hvis jeg vil udstille??

Helle Madsen

Fra : Eva Schmidt

Dato : 12-01-04 07:20

"Helle Madsen" <gizmotrold@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bttdle$mj2$1@sunsite.dk...

> [...]
> lidt klogere. Skal jeg egentligt være meldt ind i en klub når jeg har
> racekat?? Eller er det kun hvis jeg vil udstille??

Hej Helle

Stort tillykke med Rani - hvor er hun altså bare dejlig!
Jeg kan godt forstå, du tæller dagene og timerne
til du får hende hjem!

Du behøver ikke være medlem af en racekatteklub,
det er kun nødvendigt, hvis du vil udstille, som du også selv er inde på!

mvh Eva

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-01-04 08:40

Hej Helle,

selv om det ikke er nødvendigt, vil jeg da anbefale, at du melder dig ind i
en racekatteklub. Ud over at få et godt "netværk" af kattefolk får du også
et bagland at trække på omkring import af katten og evt. problemer, der kan
opstå. Når du er medlem af en racekatteklub, kan du også få overført katten
til Felis Danicas register over racekatte, og det kan vise sig at være
praktisk hvis du senere hen overvejer at udstille, og hvis det frygtelige
skulle ske at Rani stikker af eller bliver stjålet.

Diverse indrejseregler bør veterinærdirektoratet have styr på. Jeg vil tro
at katten skal kontrolleres af en grænsedyrlæge.

Og så er der lige den berømte "transfer" som du skal bede den tyske
opdrætter om at sørge for. Det er et stykke papir, der gør det muligt at
overføre katten fra den (tyske) klub, den er registreret i, til en dansk
klub og dermed Felis Danicas register.

Held og lykke med det!

/Pernille
www.garion.dk