Valg af fisk, hjælp søges
Fra : Peter M

Dato : 11-01-04 21:35

Hej

Jeg er stort set helt nybegynder indenfor denne hobby og vil derfor gerne
have nogle gode råd.

Har et 61L akvarium hvor jeg har haft et par slørhaler (black moor). En ene
døde kort efter jeg fik dem, og den sidste døde i går efter at have været
syg. Jeg havde den sidste i ca. 2 mdr. Akvariet er med lyst sandfarvet grus
i bunden og en del planter fordelt rundt i bunden. Filteret er et Fluval 2
plus filter.

Jeg vil gerne have nogle små stimefisk i stedet for slørhaler, og tænkte
først på neon-fisk, men læste så tråden "forslag til 30 liters akvarium"
her, og besluttede derfor at se på Hvid Skybjerg i stedet for. At de kan
holde ved stuetemperatur er helt klart et plus.

Nå, men nu til mine spørgsmål. For det første er Hvid Skybjerg et godt valg?
Ud fra det jeg har læst mig til er det en god begynderfisk.

Er det ok med grus i bunden? Har læst at det skulle være bedste med mørkt
bundlag men at alt kan gå an. Er det bedste hvis jeg skifter til mørkt grus
i stedet for det sandfarede jeg har nu?

Hvilket foder skal jeg bruge. Ved at de nærmest er altædende men hvad vil
være godt som grundfoder?

Er der specielle krav til beplantningen/valget af planter?

Skal akvariet tømmes og alt rengøres eller skal vand skiftes eller kan jeg
bare putte dem i mit akvarium som det er nu?

Hvor mange kan jeg have i et 61L akvarium uden at det bliver overfyldt?

Og sidst men ikke mindst, får de så mange unger at det bliver uoverskueligt?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Ved godt at det er mange spørgsmål, men vil helst træffe de rigtige valg
første gang i modsætning til mine slørhaler (den klassiske historie:
startede med en bowle, derefter et akvarium og derefter et endnu større +
filter og alt det andet).

På forhånd mange tak for svar
Peter Madsen

---

Fra : Jesper; Akvarieleks.~

Dato : 19-01-04 11:14

Hej Peter M.
Det er et godt spørgsmål du stiller, og du er ikke den eneste der
synes det er vanskeligt som ny akvarist.

Jeg har opbygget en hjemmeside hvor du kan få svar på mange af dine
spørgsmål.

Hvis du efter du har kigget på min hjemmeside, stadigt har spørgsmål,
er du velkommen til at skrive igen.

Mvh.

Jesper, akvarieleks.dk