Køb af ny kat
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 11-01-04 20:16

Hej

Min kæreste og jeg skal have en kat til, da vores nuværende kat keder sig
lidt efter han er blevet indekat.

Vi vil kun have norsk skovkat og derfor spørger jeg.

Kan det passe, at der kun findes ca. 3 opdrættere på Fyn ? - sådan med
hjemmeside og med henvisning fra mere officielle hjemmesider, fx
http://www.norskskovkat.dk/ ?

Vi bor begge på Fyn og vil derfor gerne kunne afhente en kat på Fyn.

Mvh

Jakob

Fra : DK-Pisik

Dato : 11-01-04 20:26

Hej Jacob

Jeg kan da se hele 7 opdrættere på norsk skovkatteringens side som er
bosidende på fyn.

http://www.garion.dk/
http://hjem.get2net.dk/felis-chivato/
http://www.geocities.com/vegimle/
http://www.shunozahra.dk/
http://www.lighthouse-cattery.stribnet.dk/
http://www.hassdesign.dk/dk-hass.htm
http://hjem.get2net.dk/troldpus/

/ Inger Kaya
DK-Pisik
http://www.pisik.dk

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 11-01-04 20:47

Hej

Der var lige nogle enkelte mere - tak

Desværre ikke mange med killinger pt. og vi er ude efter en hankat.

Hvor meget vil I mene, at en killing bør/skal koste ?

Vi har lidt kig på en til kr. 4.000, men vi synes det måske er lidt for
dyrt.

Mvh

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 21:14

Jakob Thuesen wrote:
> [...]
>
> Hvor meget vil I mene, at en killing bør/skal koste ?
>
> Vi har lidt kig på en til kr. 4.000, men vi synes det måske er lidt

har i overvejet en ungkat??
jeg ved at der på www.vildkat.dk er en norsk skovkatte dreng på ca 8 mdr til
salg for kun 2000 kr....
han er godt nok på vestsjælland, men det er ikke så usansyneligt langt væk
fra fyn, så måske var det værd at overveje?

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 11-01-04 21:23

Kender godt siden, men når man ikke har bil og er studerende - så er
Sjælland ret langt væk.

Desuden vil vi gerne have en killing.

Jeg bør måske nævne, at katten kun skal være kæledyr og ikke bruges til avl
eller udstilling.

Mvh

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 21:30

Jakob Thuesen wrote:
> Kender godt siden, men når man ikke har bil og er studerende - så er
> Sjælland ret langt væk.

det er jo en smags sag... personligt synes jeg ikke det er voldsomt langt
med de togstrækninger vi har i danmark.... men det skyldes nok at jeg
hentede min første racekat på lolland fra fredericia (der var jeg også
studerende) og min anden racekat i hjørring fra roskilde......
personligt synes jeg det er lidt søgt at sige man ikke har råd som
studerende til at tage en togtur til 100-150 kr, når man kigger på katte til
4000 kr*G* men det er så bare mig ;)

> Desuden vil vi gerne have en killing.

det kan jeg egentlig godt forstå, men der er nu også fordele ved ældre
katte..... især afhængig af hvor gammel jeres nuværende kat er.....

> Jeg bør måske nævne, at katten kun skal være kæledyr og ikke bruges
> til avl eller udstilling.

gør det nogen forskel?? hvis i vil have en racekat, så vil i vel have en
racekat ;) så er det da underordnet hvad i skal bruge den til......
ihvertfald hvis den alligevel skal neutraliseres ;)

kan godt være jeg presser lidt på, men jeg er en varm fortaler for "ældre"
katte...... prøv da at kigge på ham..... skriv til hans ejer og spørg ind
til ham.... det koster jo da ihvertfald ikke noget, og når nu det er så småt
med killinger for tiden, er det da et forsøg værd ;)

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 11-01-04 21:55

Hej igen

Nu sagde jeg intet om at der var 4.000 kr til en ny kat, men at vi blot
havde kig på en.

Hvis vi skal til fx Sjælland - så kommer der fx togbillet + videre transport
udgifter hvortil på Sjælland det er, og så løber det hurtigt op. Det er
heller ikke billigt i bil hvis man skulle kunne låne sig til en - især slet
ikke når man lige er flyttet.

En togbillet til fx København koster ca. 400 kr tur/retur medmindre man kan
køre Orange.

Der er forskel på prisen i norske skovkatte om det er en til avl, opdræt
eller kæledyr, men om det er opdrætter der bestemmer det ved jeg ikke. Det
kan nogen måske svare på ?

Men vi vil ikke have en ungkat, men derimod en killing - så andre må tage de
katte på vildkat.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 22:24

Jakob Thuesen wrote:
> Hej igen
>
> Nu sagde jeg intet om at der var 4.000 kr til en ny kat, men at vi
> blot havde kig på en.

det var også det jeg sagde ;)
jeg skrev jo direkte "når man kigger på en kat til 4000 kr".....

men derudover..... så synes jeg at hvis man finder den rette kat, så er det
da underordnet hvor langt man skal rejse, og hvor mange penge det koster....
skal man alligevel betale for katten så er rejsen da en minimal merpris ;)

> [...]
> låne sig til en - især slet ikke når man lige er flyttet.
>
> En togbillet til fx København koster ca. 400 kr tur/retur medmindre

nu findes katten på vestsjælland og ikke i københavn (som jo nu engang
ligger på østsjælland) så der er nok mindst 100 kr at spare.....
ifølge dsb koster en billet fra odense til slagelse (vestsjælland) 122
kr..... retur 244 kr...... og har man ungdomskort er det kun 92 kr den ene
vej ;)
de fleste opdrættere/sælgere der har muligheden er villige til at hjælpe med
transport fra feks togstationen til kattens hjem og tilbage.... (er min
erfaring ihvertfald)....

nu undersøgte jeg lige lidt om opdrætteren og fandt ud af at der er lidt
længere hvis man skal med tog hele vejen... og så lander prisen på 410
tur/retur..... medmindre ejeren er villig til at hente jer i slagelse (som
ikke ligger voldsomt langt fra hvor hun bor, kun små 20 km)...
men jeg fandt sørme samtidig ud af at hun sørme har ikke mindre end 3
killinger til salg i øjeblikket ;) desværre er de alle tre piger.... men
alle sammen meget smukke ;)

> Der er forskel på prisen i norske skovkatte om det er en til avl,
> opdræt eller kæledyr, men om det er opdrætter der bestemmer det ved
> jeg ikke. Det kan nogen måske svare på ?

de fleste killinger bliver i min erfaring ikke nedsat i prisen medmindre de
har en tydelig "fejl" som gør at de i udstillingsøjemed eller lignende er
"uegnede" (det gør dem dog ikke til dårligere katte på nogen måder).....
ofte bliver kattene dog nedsat i pris jo ældre de bliver...... det er lidt
forskelligt hvornår skæringspunktet ligger, men en fornemmelse siger mig at
den ligger ligeomkring 6 mdrs alderen......
avlskatte er naturligvis dyrere.... nok omkring 1000 kr end resten af
kattene.......
er hurtigt kik på google ligger prisen for en mis på mellem 2500 og 3500 kr
for kælekatte.....

> Men vi vil ikke have en ungkat, men derimod en killing - så andre må
> tage de katte på vildkat.dk

så må i jo også betale den pris og vente den tid det tager ;)
held og lykke med jagten ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 22:00

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> og spørg ind til ham.... det koster jo da ihvertfald ikke noget, og
> når nu det er så småt med killinger for tiden, er det da et forsøg

kom lige til at tænke på.... en kat på 8 mdr, vil da være væsentlig mere
"underholdende" for jeres gamle kat, end en lille killing der kommer ind og
overtager det hele ;)
nogle gange går det godt med en killing og en voksen kat som ikke er i
familie.... men mange gange synes jeg at man hører om at killingen invaderer
det hele og den "gamle" kat bliver irriteret og egentligt slet ikke kan se
det spændende i den nye kat før den bliver lidt ældre.....

svarer lidt til at smide en 3 årig ind til en voksen person i et aflukket
hus som underholdning.... det er meget sjov i små doser, men hele tiden
bliver det sku belastende når det ikke er en man ligefrem er i familie
med*G* ;)

minder mig om min gamle hankat... han blev så eddike fornærmet over at vi
TILLOD os at få en ny killing, at han gik hjemmefra i totalt muggen
tilstand, og aldrig kom tilbage :(
det var første og eneste gang jeg satte en voksen kat sammen med en killing,
siden har jeg kun fået voksne katte ind i min lille katteflok.... og
medmindre en kat bliver født ind i flokken, bliver det nok ved på den måde
;)

Fra : Lotte M

Dato : 10-01-04 19:06

Sabina Hertzum skrev i meddelelsen news:btsddj$86g$1@dknews.tiscali.dk :

> kom lige til at tænke på.... en kat på 8 mdr, vil da være væsentlig
> mere "underholdende" for jeres gamle kat, end en lille killing der
> kommer ind og overtager det hele ;)

Efter at have introduceret Dizzy (3 måneder gammel killing) for 4 år
gamle Mimi (flyttede ind som voksen og var tidligere sammen med
en anden kat), så tror jeg du har fat i noget rigtigt her.

Det er tydeligt Mimi synes der er /alt/ for meget larm i Dizzy.
Mimi har ikke banket Diz, men hun hvæser stadig, når Diz kommer
for tæt på. Dizzy er på den ene side frygtløs og giver gerne Mimis
hale et kækt potedask, men når Mimi viser vrede, så ligger Diz helt
stille, trækker sig ikke tilbage, men går heller ikke nærmere.

Dizzy vil tydeligvis gerne putte og lege - det gider Mimi ikke, men
Mimi holder øje med Dizzys leg og laver fra tid til anden en lille
"nu-skal-du-se-hvo'n-en-mus-skal-håndteres-opvisning"

Jeg tror ikke det var gået godt, hvis ikke der stort set altid havde
været en 2-benet i huset - den lille har kunnet få sit legebehov dækket,
uden "gammelmis" nødvendigvis har skulle inddrages, ligesom
"gammelmis" har fået den menneskekontakt, som hun har ønsket.

> [...]
> invaderer det hele og den "gamle" kat bliver irriteret og egentligt
> slet ikke kan se det spændende i den nye kat før den bliver lidt

Jeg tror Mimi føler sig invaderet. Jeg er stadig optimist, taget i
betragtning Mimi ikke ville i nærheden af mig de første 6 måneder
hun boede hos os, så er der håb endnu.

--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 12-01-04 20:00

Nå...

Først mange tak for de råd/erfaringer som er dumpet ind. Vi har sovet lidt
på det og tænk mere over hvordan vores kat ville reagere og fungere sammen
med en ny kat - og han gider nok ikke lege hele tiden.

Så er der nogen der ved hvor man kan købe ungkatte (han norsk skovkat)
udover vildkat.dk ?

Mvh

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-04 21:33

Jakob Thuesen wrote:
> [...]
> fungere sammen med en ny kat - og han gider nok ikke lege hele tiden.
>
> Så er der nogen der ved hvor man kan købe ungkatte (han norsk skovkat)

prøv at kigge i DBA feks.....
eller hos de enkelte opdrættere i nærheden af jer..... i kan også prøve at
ringe til opdrættere der ikke reklamerer med ungkatte, og forhøre jer om de
kender nogen der har ungkatte til salg.......

jeg kiggede mig lidt omkring på google og fandt dette:
http://hjem.get2net.dk/troldpus/dk/killing03n.htm
hvor der er 4 drenge fra august til salg (de er så 5 mdr nu, stadig lømler
nok til at være sjove, men væsentligt mere "voksne" i deres fremtræden end
en 3 mdrs killing)
samme opdrætter har andre to drenge også fra august.....
http://hjem.get2net.dk/troldpus/dk/killing03b.htm
katteriet ligger i svendborg så det er da et forsøg værd ;)

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 13-01-04 10:28

Det var her vi har kigget.

Vi synes dog prisen er noget høj - så derfor vi lige kigger på andre
alternativer og priser.

Fra : Pia Nave

Dato : 12-01-04 21:50

Jakob Thuesen wrote:
> [...]
> med en ny kat - og han gider nok ikke lege hele tiden.
>
> Så er der nogen der ved hvor man kan købe ungkatte (han norsk skovkat)

Hej Jakob

Prøv at kigge lidt på www.dyrenettet.dk
Jeg var lige inde og kigge og har fundet _rigtigt_ mange skovkatte -
både unge og killinger.
Desuden er der en masse links til opdrættere der har katte til
salg....men det er nu nok mest killinger

--
Mvh. Pia

Fra : Kate

Dato : 11-01-04 22:31

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> kan godt være jeg presser lidt på, men jeg er en varm fortaler for
> "ældre" katte..

Hehehe, helt enig. Min Somali var 2 år da jeg købte ham og magen til
kælepot og mere lækker mis skal man da lede længe efter

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 13-01-04 08:46

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor meget vil I mene, at en killing bør/skal koste ?
>
> Vi har lidt kig på en til kr. 4.000, men vi synes det måske er lidt for

Hej Jakob.
Jeg tager 2.500 kr for mine. Det er jo forskelligt, hvad man har af
udgifter, og jeg har hverken importeret dyre avlskatte eller betalt mange
tusind kroner for parringen, så jeg synes ikke min pris skal være højere.

Jeg har to rød/hvide hankillinger til salg pr 7/3 - men det er desværre ikke
på Fyn, det er ved Næstved.

Mvh. Else.
--
Gyldenkærnes Norske Skovkatte
Killinger født 2/12

Fra : Lene Vang

Dato : 13-01-04 17:42

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tusind kroner for parringen, så jeg synes ikke min pris skal være højere.
>
> Jeg har to rød/hvide hankillinger til salg pr 7/3 - men det er desværre

Der tager du fejl Else.
De to killinger tilhører mig nu.... *SUK*
Det burde være ulovligt at lave så skønne killinger .. fy skam jer, både dig
og Aurora

--

Hilsen

Lene Vang