Renault Laguna
Fra : Jesper F Christensen

Dato : 11-01-04 14:48

Jeg står og overvejer at skifte min Ford Escort Monaco fra 98 ud med en
Renault Laguna 1,8 RN fra 98, er der nogle ting man skal kikke mere efter
end andre på denne bil, og er der nogle der ved hvad reserve indexet er på
Renaulten ?

Hilsen Jesper

Fra : bme

Dato : 11-01-04 21:32

> [...]
> end andre på denne bil, og er der nogle der ved hvad reserve indexet er på

Så må jeg vist lige en tur på banen.

Er det en faceliftet (klar lygteglas bl.a.)?

Hvor meget har den gået? Ligger den på bilbasen, eller har du et link.

Den har et svagt punkt i fjederbenet foran. Der sidder et tårnleje i hvert
fjederben, og de sidder i bunden af fjederbenet på denne model og er derfor
ret udsat. Sørg for at bilen retter fuldstændig op og kører lige når den har
haft et fuldt styreudslag til højre henholdsvis venstre. Trækker den f.eks
til venstre efter et fuldt udslag til venstre, og det forsvinder når hjulene
har været en tur til højre, så skal tårnlejerne skiftes.

Ellers er der bøsningerne i forhjulsophænget, men det er ikke værre end på
så mange andre biler. Gearkassen kan gå trægt, især ind/ud af andet gear når
den er kold. Det er ikke en fejl, men tjeck alligevel at det ikke er for
galt. Gearolie skal iøvrigt skiftes for hver 60 kkm.

Servorørene ruster hvor de går på tandstangen.

den må meget gerne have fået supplerende undervognsbehandling. Den har et
svagt punkt der hvor de bagerste svingarme er hæftet på bunden, tjeck for
rust der.

Baghjulsophænget er torsion, og giver ikke de store problemer. Bilen spidser
iøvrigt en smule på baghjulene for at give bedre retningsstabillitet, men
det slider og lidt mere på ydersiden af dækkene, ved at skifte hjulene
mellem for og bag for hver 10kkm giver det ingen problemer.

1.8 8ventiler er lidt tørstig. eu siger 11.1 svarende til 4500 i grøn
ejerafgift, praksis siger mellem 11,5-12,5 afhængig af kørselsmønster. 16v
motoren er absolut mere økonomisk.

Gå efter en faceliftet med 16v motor, selv 1,6 16v er bedre end den gamle
1.8 8v.

Tandrem er iøvrigt 5år/120kkm

Har du flere spørgsmål så stil dem endeligt

/bo
Laguna 1,8 stc.

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-01-04 16:20

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Så må jeg vist lige en tur på banen.

Tak for det

> Er det en faceliftet (klar lygteglas bl.a.)?

Jeg tror det er den, da den har klart glas men det er ikke den der sælges
idag.

> Hvor meget har den gået? Ligger den på bilbasen, eller har du et link.

Den har gået 150000 km. Jeg har desværre ikke link til den, men det er 1,8
RN 16 v fra 10/98
med a/c og 5 døre.

> [...]
> 1.8 8v.
>
> Tandrem er iøvrigt 5år/120kkm
>
> Har du flere spørgsmål så stil dem endeligt

Jeg tror godt nok lige du fik svaret dem alle her....
Tak for hjælpen indtil vidre.

Fra : bme

Dato : 12-01-04 17:38

Jamen, det er da den faceliftede model.

1.8 16v motoren er rigtig god til den bil, et oplagt valg.

150kkm burde ikke være noget problem, motorerne skulle være ganske
slidstærke.

/bo

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-01-04 18:28

Hvad med billige reservedele til sådan en, for nu har jeg reserveret den
nemlig.

Hilsen Jesper

Fra : bme

Dato : 12-01-04 19:43

> Hvad med billige reservedele til sådan en, for nu har jeg reserveret den
> nemlig.

Der er ikke ret mange der har online-reservedele til dyret, men jeg har et
par links. Kan dog først komme til dem torsdag/fredag, men så skal jeg nok
poste dem.

Men hvad skal du også bruge dem til nu, du får jo 6 mdr. reklamationsret
ikke?, eller er det privat køb?

/bo

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 12-01-04 21:06

Næ nej det der privat køb tør jeg ikke så der er endda 6 måneders GARANTI på
100 %!!!!
Og de oplikatoriske 24 måneders reklame.

Men det var mere hvis der skulle ske noget i fremtiden, så ville jeg bare
være forberet.

Har jo Ford nu, så er vandt til det der med rep. hele tiden : ¤ )

Hilsen Jesper

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-01-04 23:49

"Jesper F Christensen" <jegliggeri@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end andre på denne bil, og er der nogle der ved hvad reserve indexet er på

I følge BRUGT REVYEN 2002 ligger indekset på 118 for en 1,8.

Med venlig hilsen Kim

Fra : bme

Dato : 12-01-04 10:23

> I følge BRUGT REVYEN 2002 ligger indekset på 118 for en 1,8.

Min lokale renaultforhandler sagde sidste gang jeg var derude at mange af
deres dele havde faldet til under det halve i pris i det sidste stykke tid,
især sliddelene.

/bo