Opsplitning af trafik. Port 21 og 80 eth1 ~
Fra : kevin

Dato : 11-01-04 01:54

Hej.

Jeg flytter i et boligbyggeri hvor der er gratis internet, hvilket er
lækkert nok - dog er det meget begrænset, det er stort set kun port 80
og 21 der er åbent for trafik og dette via en proxy. Da jeg kender en
kammerat der bor der ude, har vi aftalt at dele en Adslløsning, så vi
kan spille og IRC over denne. Problemet er således hvordan dette så
gøres.

Jeg har en forestilling om at det kunne gøre ved brug af et eller
program der analysere port destinationen og udfra dette smider
trafikken på enten eth1 eller eth2.

Jeg har dog disse spørgsmål:
1. Så vidt jeg ved kan iptables benyttes i linux til dette formål -
men hvad med windows ?
2. Internetforbindelse skal kun kunne benyttes af min kammerat og jeg.
Kan man bruge VPN til dette formål ?

3. Skal man nødvendigvis bruge to netkort til dette formål ? (et til
hvert netværk) eller kan man binde to forskellige iper til samme
interface ? Det ville være rart, da jeg har en trådløs forbindelse.

Det skal siges, at vi har overvejet at sætte en server op, der stod
for filtreringen af trafikken - men det virker uhensigtsmæssigt at
skulle igennem serveren for at komme ud på lokalnettet, hvilket vel
betyder unødvendigt belastning af netværket - der kun er 10 mbit

Jeg har bladret denne nyhedsgruppe igennem, men kunne ikke lige finde
noget omhandlende denne problemstilling. - hvis i kender til nogen, så
smid dem med.

På forhånd tak,
Kevin Harritsø