graviditet
Fra : Huus

Dato : 07-01-04 13:06

Nu er min kone og jeg nye indenfor dette nedenstående område, så derfor
dette indlæg.

Hvor meget hold er der i debatten omkring, at det bedste tidspunkt for at
blive gravid ifm sex, ligger ca. 14 dage før 1. menstruationsdag ?? Kan man
sætte nogle procenter og tolerancer på, hvor mange dage ægløsningen kan
afvige med ??

mvh
Huus'et

bashuus"FJERN"@tiscali.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-01-04 13:54

Huus" <bashuus"FJERN (bashuus"FJERN"@tiscali.dk) skrev:

> [...]
> menstruationsdag ?? Kan man sætte nogle procenter og tolerancer på,
> hvor mange dage ægløsningen kan afvige med ??

Jeg kan ikke sætte tal på, men chancen for at blive gravid er størst
lige omkring ægløsningstidspunktet, som for de fleste ligger omkring 14
dage før 1. menstruationsdag.

Hvis I har brug for at få styr på ægløsningstidspunktet, så kan man på
apoteket købe ægløsningstest (samme princip som graviditetstest). Dem
har jeg selv gode erfaringer med, hvis man vil forøge chancerne for at
"ramme rigtigt".

Held og lykke.

Henriette Døssing

Fra : Huus

Dato : 07-01-04 14:15

Hvis menstruationen ikke er regelmæssig, kan man da gå hen og smide mange
penge ud til ægløsningstests, hvis man ikke finder den rigtige dag. Nok er
det 14 dage før 1. menstruationsdag, men det svinger vel fra person til
person, og man har vel brug for flere test-pakker, hvis man ikke rammer den
rigtige dag ??

mvh
Huus'et

Fra : Christina G

Dato : 07-01-04 14:28

"Huus" <bashuus"FJERN"@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> det 14 dage før 1. menstruationsdag, men det svinger vel fra person til
> person, og man har vel brug for flere test-pakker, hvis man ikke rammer

Ja, det kan man. Men I kan også prøve at tage temperaturen hver morgen. Den
skal tages på samme tidspunkt inden man står op. Der hvor den "hopper"
ligger ægløsningstidspunktet. Det er selvfølgelig noget, man skal gøre i
flere måneder, før man har lidt styr på sin cyklus, men der er ofte også
andre tegn, som kan være forskellig fra kvinde til kvinde: humørsvingninger,
spændte bryster, bumser, slimen ændrer sig,... Prøv at følge cykluset i
nogle måneder og læg mærke til de små forandringer, der sker, så vil man i
langt de fleste tilfælde have en ide om, hvornår ca. ens ægløsning ligger.
Hvis I allerede har prøvet i længere tid og der ikke er sket noget, så
kontakt jeres læge, som kan give jer nogle gode råd og i givet fald
undersøge, om der skulle være noget i vejen med en af jer.
Det er meget almindeligt, at man ikke bliver gravid med det samme man
smidder p-pillerne. De fleste vil prøve i op til et år, før der er gevinst
og andre i endnu længere tid. Det afhænger bl.a. af kvindens alder, rygning,
levevilkår, fedme, kaffe, alkohol, for mange saunabesøg hos manden,...

Held og lykke med projektet,
Christina

Fra : Huus

Dato : 07-01-04 15:13

Nu er jeg måske også nok lidt "doktor-dummy", hvad temperaturen om morgenen
er. Er det normalt ikke 37.9 grader ?? I min erindring fra mine tidligere
lærdomsår, husker jeg at temperaturen altid er højst om morgenen kontra
aften .... eller ?? Hvad er den gennemsnitlige temperatur, hvis den ikke er
det, jeg gættede på ??

Er det muligt i løbet af en måneds tid, at lave den analyse du foreslår,
hvor man tjekker temperaturen hver morgen, og der hvor den "hopper" op, er
det bare at hoppe "på hende" ?? Hvorfor skal der gå så lang tid, før man
laver en vurdering af, at cyklussen er regelmæssig. Hvad snakker vi om, når
du nævner temperatursving - en halv eller hel grad ......halvanden måske ??

M.h.t. de tegn du skriver, så er både humørsvingninger og spændte bryster
tilhørende enhver menstruation, i hvert fald hvad mine observationer angår.
Så dem kan vi ikke rigtig bruge, til at finde tidspunktet hvor ægløsning
finder sted

Held og lykke skal der under alle omstændigheder til, så vi håber og trykker
fingre.
Huus'et

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 07-01-04 16:54

Hej.

Temperaturen er højest om aftenen. I forbindelse med ægløsning vil, som de
andre har skrevet, temperaturen være højest midt imellem menstruationerne,
dvs. at hvis den er 36,7 den ene morgen og 37,1 den næste, og det er ca midt
imellem, ja, så er det nok ca. der der er ægløsning.

Men før I går i gang med temperaturmåling og alt muligt andet, skulle I da
bare gå i gang på madrassen (eller hvor det nu skal foregå!!). Der er jo
ingen grund til at blive stresset. Det kan jo også være, at I er heldige i
første forsøg

Mvh. og held og lykke fra Rikke.

Fra : Huus

Dato : 08-01-04 07:45

Det med temperaturmling tror jeg blir noget værre kompliceret noget. Og
stress har vi nok af i forvejen, så vi tager den med oprejst hovede !! Jeg
tror bare, vi fortsætter med dyrke lagengymnastik, skønt det burde hedde
noget andet, når det nu er det kedeligste sted at "fordrive" den slags !!

mvh
Huus'et

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@mail1.stofanet.dkREMOVETHIS> skrev i en
meddelelse news:3ffc1ce6$0$24848$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-01-04 11:29

Huus" <bashuus"FJERN wrote:
> [...]
> hovede !! Jeg tror bare, vi fortsætter med dyrke lagengymnastik,
> skønt det burde hedde noget andet, når det nu er det kedeligste sted

det er jo ikke mere kompliceret end man gør det til.....
man kan naturligvis godt begynde at sætte sig ind i en hel masse om morgen
og aften tempratur, om normalt og ægløsningstempratur, men jeg synes nu
engang at den vigtigste information i denne henseende er at ens morgen
tempratur stiger med ca ½ grad når man har ægløsning......

den allernemmeste måde at gøre det på er at starte med det samme og have en
blok(eller en kalender), en kuglepen, et termometer og vådservietter og
vaseline liggende ved siden af sengen altid....
tag tempraturen hver morgen "som en del af morgenrutinen" og skriv ned hvad
der står på termometeret ud for dagens dato.... så vil i hurtigt opdage hvis
der er store udsving og hvis disse udsving så ligger lige omkring midt
imellem blødningerne, så er den ret sikker at der er ægløsning ;)

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Søren

Dato : 20-01-04 14:21

> Og stress har vi nok af i forvejen, så vi tager den med oprejst hovede !!

Stess kan være en medvirkende faktor til at en kvinde ikke kan blive gravid.

Min kæreste og jeg prøvede i et ½ år, og måneden efter at hun skriftede fra
et lederjob til at blive almindelig medarbejder, lykkedes det. Om det er et
tilfælde kan der jo altid spekuleres i, men tankevækkende var/er det da.

--
Søren

Fra : SE

Dato : 07-01-04 21:15

> [...]
> det bare at hoppe "på hende" ?? Hvorfor skal der gå så lang tid, før man
> laver en vurdering af, at cyklussen er regelmæssig.

Problemet er, at når temperaturen stiger, ER ægløsningen sket, og der er
ikke chance for graviditet (ihvertfald er den så minimal er det ikke er det
man skal basere noget på....).

Grunden til at det skal gøres over nogle måneder er, at man så kan finde
gennemsnitsdagen hvor temperaturen stiger, og samtidig se OM der overhovedet
er ægløsning.

De dyre ÆL-tests man kan købe bliver positive når der er et højt indhold af
hormonet LH i kroppen, hvilket indikerer ÆL inden for de næste 12-36 timer.

Håber du/I kan bruge noget af det.

/se

Fra : Huus

Dato : 08-01-04 07:45

ÆL-testene ser vist ud til at være vinderen i den her sammenhang - Sorry,
det gir ikke nogen dusør for bedste forslag. Kun er der er rogn i bageriet
senere !!

mvh
Huus'et

Fra : SE

Dato : 08-01-04 12:40

> [...]
> det gir ikke nogen dusør for bedste forslag. Kun er der er rogn i bageriet

Lige inden I falder bagover ved synet af priserne på ÆL-test i detailhandlen
(man kan hurtigt komme til at bruge mange 100 kr. om måneden i starten), så
gå ind på www.billige-teste.dk og køb dem dér. De er fuldt ud lige så gode
som mærkevarerne, men koster kun en brøkdel.

De har også graviditetsteste til "ingen" penge.

Held og lykke med "bageriet"

/se ( termin om 11 dage

Fra : Huus

Dato : 08-01-04 13:59

wweeeeeehhaaaaaaa - Tillykke håber det beddste for dig og din partner

mvh og de bedste fødselshilsner fra

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 08-01-04 17:06

> Sorry,
> bageriet

Hvis du nu vil begrænse brugen af ægløsningstesten, så kan du på
www.b-a-b-y.dk under artikler og derefter under før graviditet, finde en
side, hvor du kan beregne de dage man cirka har ægløsning, og så kan man jo
"nøjes" med at teste de dage.

Held og lykke

Mange hilsner Dorthe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-04 14:28

Huus" <bashuus"FJERN wrote:
> [...]
> dag. Nok er det 14 dage før 1. menstruationsdag, men det svinger vel
> fra person til person, og man har vel brug for flere test-pakker,

en anden metode er at tage kvindes tempratur hver morgen inden hun står ud
af sengen..... kroppens tempratur stiger med ca ½ grad når man har
ægløsning....
det er da alt andet lige en billigere og nemmere løsning.....

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-01-04 16:08

"Huus" <bashuus"FJERN"@tiscali.dk> skrev...

> Hvor meget hold er der i debatten omkring, at det bedste tidspunkt for
at
> blive gravid ifm sex, ligger ca. 14 dage før 1. menstruationsdag ??

Jeg tror, den er god nok. Men særligt hvis kvindens cyklus er svingende,
kan det jo unægteligt være svært at spå om, hvornår der er 14 dage til
næste menstruations første dag - den vil jo så ikke altid ligge ca. 14
dage efter sidste menstruations første dag. Et godt tip kan være at
forsøge sig på dag 9, 11, 13, 15, 17, 19 osv. fra 1. menstruationsdag.
Så er der en rimelig god chance for at ramme rigtigt i forhold til
ægløsning, uanset hvornår den så kommer. Det garanterer naturligvis ikke
for graviditet, men det højner da chancerne, skulle man mene.

Christina

Fra : Huus

Dato : 08-01-04 07:45

Chancerne er større med sex hver anden dag, da jeg har hørt fugle synge om,
at sædceller kan klare sig op til 2 døgn i kvinden !!

mvh
Huus'et

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:bth7cu$76k$1@sunsite.dk...

Fra : Søren

Dato : 20-01-04 14:24

> Chancerne er større med sex hver anden dag, da jeg har hørt fugle synge
om,
> at sædceller kan klare sig op til 2 døgn i kvinden !!
Skrev Christina ikke også 9, 11, 13, 15, 17, 19 ? Det er da hver anden dag.

--
Søren

Fra : Kirstine

Dato : 07-01-04 17:36

In article <3ffbf63d$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Huus"
<bashuus"FJERN"@tiscali.dk> says...
> [...]
> sætte nogle procenter og tolerancer på, hvor mange dage ægløsningen kan

Ifølge min gynækolog ligger ægløsningen 12-16 dage før menstrationen
starter - uanset cykluslængde. Og hvis I har samleje hver 2. dage, så
har hun hele tiden levende sæd i sig, og så burde chancerne være
optimale.

Jeg kan varmt anbefale Jer at kigge på

http://www.min-mave.dk

hvor I kan læse om alt muligt spændende om tiden som "snart gravid".

Held og lykke med projektet - det er utroligt fantastisk, når det
lykkes!!

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*
http://www.minipip.dk

Fra : Huus

Dato : 08-01-04 07:45

OK, takker for de venlige ord. Spændende side du har henvist til, den
studerer vi lige lidt nærmere.

mvh
Huus'et

Fra : Friberg

Dato : 08-01-04 17:25

> det bedste tidspunkt for at
> blive gravid

Jeg er helt enig i en del af den lange tråd. Tænker dog om ikke det
bliver lidt teknisk med alle de der temperaturøvelser. Prøv at føle og
fornemme! Min erfaring omkring børnefødsler begrænser sig til en enkelt
kvinde, men hun og jeg vidste i 2½ ud af 3 tidspunkter, hvornår det
rette var og skulle ske. Naturen er ikke tumpe. MaxInteressen for
forplantning er selvfølgelig, når den er hjemmme rent biologisk.
Kvinder udsender et eller andet og manden bør kunne mærke det. Ret
uvidenskabeligt, ja, men det har nu virket fint mindst 3 gange

S Friberg