Cyrtocara moorii der yngler.
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 20-04-01 21:07

Hejsa allesammen.

-Nu er jeg vist havnet i suppedasen igen.... Mine C. moorii fuldbyrdede
deres paringsleg her til aften. Det burde jo i sig selv ikke være nogen
større katastrofe; Men de er altså ikke ret store. Hunnen er ca. 7-8 cm.
Hannen dog noget større. Hun har munden fuld af æg. Hvad gør jeg bedst nu?
Jeg havde ikke tænkt mig at tage hende ud. Vil hun alligevel kunne finde ro
til at opfostre sine unger? Ud fra det jeg har læst mig til, vil hun gå med
ungerne i munden i 19-21 døgn. Spiser hun slet ikke i den periode?

I morgen kommer mine lombardoi'er i "stuearrest" i mit nye 160 l.'s, så de i
det mindste ikke er til gene for den vordende mor. Derudover går mine
Aulonocara "cirkusfisk" der også, men dem tror jeg ikke bliver noget
problem.....elller hvad?

Lidt hjælp til en stakkel uden yngelerfaring modtages med glæde.

Jeg kan altså ikke lade være med at glæde mig en lille smule.

KH

Renate

Fra : Brian Christensen

Dato : 20-04-01 22:03

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lidt hjælp til en stakkel uden yngelerfaring modtages med glæde.
>
> Jeg kan altså ikke lade være med at glæde mig en lille smule.

Hej

Jamen tillyke med det ... Hivs jeg var dig ville jeg bare lade hende gå
der - der er meget sandsynligt at livet bare vil gå sin vante gang igen og
at der ikke vil ske noget. Jeg tager aldrig selv mine hunner op af mit
akvarie før jeg mener at nu har de ihvertfald gået med dem i ca 3 uger.

Men det er selvfølgelig en god ide lige at holde øje med om hannen ikke
bliver ved med at "jagte" rundt efter hende for så kan det da godt være en
god ide at fjerne hende. men ellers ikke.

held og lykke

Brian

Fra : Silverflame

Dato : 21-04-01 09:08

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde ikke tænkt mig at tage hende ud. Vil hun alligevel kunne finde
ro
> til at opfostre sine unger?

Tja, der er jo forskellige meninger om alt. Hvis du lader hende gå sammen
med de andre, vil noget af afkommet nok gå til, alt efter hvor mange
skjulesteder ynglen kan finde. Til gengæld er det jo så de stærkeste der
vokser op.

Ud fra det jeg har læst mig til, vil hun gå med
> ungerne i munden i 19-21 døgn. Spiser hun slet ikke i den periode?

Nej. Derfor kan det også anbefales at 'fede hende op' når hun har spyttet
ungerne, og før du lukker hende sammen med de øvrige fisk. Så er hun bedre
istand til at klare sig... især hvis hannen skulle få den idé at hun skal
ha' et kuld mere. Men igen er der jo delte meninger om alt.

MVH SF

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-04-01 10:37

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> istand til at klare sig... især hvis hannen skulle få den idé at hun skal
> ha' et kuld mere. Men igen er der jo delte meninger om alt.

Som min tidligere chef altid sagde: "Det kan der være delte meninger om -
jeg har min og den deler I !"

Men til sagen:
Ja, du har nok overvejende ret, når du skriver at hunner ikke æder i
rugeperioden. Jeg har dog ved flere lejligheder set både Ps. lombordoi og
Ps. elongatushunner æde med sækken fuld af unger. Ikke meget, og kun sidst i
rugeperioden. Det har selvfølgeligt ikke været muligt at se om en hun har
taget flagefoder i munden med henblik på selv på en eller anden listig vis
at gelejde det forbi ungerne og æde det eller om det primært er til benefice
for ungerne. Men det er helt sikker at hun aktivt har opsøgt foderet og
taget det i munden. Specielt en lombardoihun, jeg havde, udviklede en sådan
lyst til mad, at hun faktisk blev fodret helt regelmæssigt, mens hun opholdt
sig i barselsakvariet (efter en 15-20 dages rugning).
Er der andre, der har gjort tilsvarende erfaringer?

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-04-01 11:44

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]

opholdt
> sig i barselsakvariet (efter en 15-20 dages rugning).
> Er der andre, der har gjort tilsvarende erfaringer?

Jeg har set det samme med en Ps. elongatus "Chewere" hun, hun mippede
til foderet medens det dalede ned gennem akvariet, ikke meget men dog nok
til
at jeg gav hende noget hver dag. Det var 3-4 dage får end at jeg så
ungerne for første gang.

Jeg har også set det med Cyprochromis sp. hun åd regelmæssigt, og det
samme gør T. moori,
men det er jo også Tanganyikaer.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 21-04-01 22:59

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev:

> Er der andre, der har gjort tilsvarende erfaringer?

Det skal vel ikke absolut være malawier, eller?
Jeg observerer samme fænomen ved mine Tropheus-hunner
når de går med unger i munden. Det er dog under hele perioden
de samler foder op, men ikke de store flager. Kun små stykker.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)