VPN fungerer ikke uden billig NAT router
Fra : BOH

Dato : 10-01-04 19:44

Hej gruppe

Jeg sidder på et privat (bolig) net, bag en ZyWall1, samt indtil fornylig
bag min egen Netgear RT311 (for at skærme af for de andre beboere)
Det skal for en god ordens skyld nævnes at jeg ikke administrerer ZyWall'en.

Jeg kører VPN (udp) mod en Cisco VPN 3005 Concentrator, men dette er ikke
muligt efter Netgear-routeren er fjernet.
Jeg modtager ingen pakker, og jeg går ud fra at det er en 'nat
traversal'-problematik, men kan nogen give en mere uddybende forklaring på
at det virkede da routeren var på?

Altså før:
VPN concentrator ------ (Internet)-------- ZyWall1-------Netgear
RT311----<VPN Client>

og nu:
VPN concentrator ------ (Internet)-------- ZyWall1-------<VPN Client>

--
Mvh Morten

Fra : anders majland

Dato : 10-01-04 19:59

> Altså før:
> [...]

Har du internedadgang ?

> Det skal for en god ordens skyld nævnes at jeg ikke administrerer
> ZyWall'en.

Så få fat i ham der gør - Ved at fjerne Netgear'ens NAT kører din zywall
nu på en andet ip addresse end den gjorde før. Men det kan sagtens være
at der skal ændres i VPN konfigurationen i den anden ende også.

> Jeg modtager ingen pakker,

Gennem tunnelen eller mellem de to ender af tunnelen - Har du adgang til
at kigge i log'en i din zywall ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : BOH

Dato : 10-01-04 21:52

anders majland wrote:
> Har du internedadgang ?

Ja. Jeg kan jo også forbinde til VPN Cont. men modtager ingen pakker.

> [...]
> zywall nu på en andet ip addresse end den gjorde før. Men det kan
> sagtens være at der skal ændres i VPN konfigurationen i den anden

Nej, routeren sad på _indersiden_, der sidder nu min PC.
Ja, jeg kan ændre opsætningen i concentratoren så jeg kan køre TCP/10000.

> Gennem tunnelen eller mellem de to ender af tunnelen - Har du adgang
> til at kigge i log'en i din zywall ?

Nej, ikke _min_ Zywall, boligforeningens.

Jeg er bare ude efter en forklaring på fænomenet. Zywall'en tillader
tydeligvis ikke IpSec, men min Netgear *ændrede* åbenbart pakkerne så det
virkede...
Er det nogen der kan gøre mig klogere?

--
Mvh Morten

Fra : anders majland

Dato : 10-01-04 21:59

> Nej, routeren sad på _indersiden_, der sidder nu min PC.
> Ja, jeg kan ændre opsætningen i concentratoren så jeg kan køre
> TCP/10000.

Du må undskylde at jeg ikke læste dit indlæg ordenligt - jeg troede at
du terminerede tunnelen i zywall1'en men kannu se at du skal have
ike/ipsec igennem den...

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 11-01-04 10:04

"BOH" <mbn_cool@homtail.com> wrote in message news:<btpolq$6g9$1@sunsite.dk>...

> Ja. Jeg kan jo også forbinde til VPN Cont. men modtager ingen pakker.

<klip>

Hvis du kan finde den anden ende af VPN tunnelen, men intet får fra
den, er det vel simpelthen et adgangsproblem, du bliver ikke godkendt
pga. den nye IP.

Du kan jo prøve at oprette en ny bruger på VPN'en

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : BOH

Dato : 12-01-04 18:30

"Carsten Nielsen" <carsten_niel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan finde den anden ende af VPN tunnelen, men intet får fra
> den, er det vel simpelthen et adgangsproblem, du bliver ikke godkendt
> pga. den nye IP.

Nej, for min klient får forbindelse og connecter (ike) men under statistics
under send/recieved kan jeg se at jeg ingen pakker modtager.
Men MED en router bagved Zywall'en virker det.

--Morten

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 14-01-04 20:12

"BOH" <ns-mbn_cool-ns@hotmail.com> wrote in message news:<4002d9cd$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> under send/recieved kan jeg se at jeg ingen pakker modtager.
> Men MED en router bagved Zywall'en virker det.

Du kan altså logge ind, men du får intet derefter ?

Der må være noget med adgang til diverse dele af området bag VPN'en.

Venligst

Carsten Nielsen