/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Batterihjælp, please
Fra : oluf


Dato : 10-01-04 18:48

Jeg har et Varta e11 (blåt) batteri i bilen (http://shor.ter.dk/428530068).
Jeg tror det er dødt. Det eneste jeg ved om batterier er at man skal checke
væsken, men det kan jeg ikke komme til.
Kan det passe at det er såkaldt vedligeholdelsesfrit batteri? Jeg kan ikke
få adgang til nogen låg over cellerne.

Hvordan finder jeg bedst ud af om løsningen hedder nyt batteri?
Det skal siges at jeg har motorvarmer med indbygget lader til batteriet. Det
skal lade en time for at der er nok strøm på til at starte.

Gode råd søges.

mvh

Tony



 
 
Ukendt (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-04 20:36



> Jeg har et Varta e11 (blåt) batteri i bilen
(http://shor.ter.dk/428530068).
> Jeg tror det er dødt. Det eneste jeg ved om batterier er at man skal
checke
> væsken, men det kan jeg ikke komme til.
> Kan det passe at det er såkaldt vedligeholdelsesfrit batteri? Jeg kan ikke
> få adgang til nogen låg over cellerne.
>
> Hvordan finder jeg bedst ud af om løsningen hedder nyt batteri?
> Det skal siges at jeg har motorvarmer med indbygget lader til batteriet.
Det
> skal lade en time for at der er nok strøm på til at starte.

Du skal såmen kun bruge et digital-voltmeter (eller multimeter) til en 150
Kr. Når bilen kører med ca 1.500 RPM på motoren skal der være mellem 13.5 og
14.7V over batteriet. Hvis ikke så er der noget galt med ladekredsløbet
(generatoren).
Hvis spænding falder til < 10V når du forsøger at starte så er enten
batteriet defekt eller også er det ikke ordentlig opladet.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Hit (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 10-01-04 22:10


>> Hvordan finder jeg bedst ud af om løsningen hedder nyt batteri?


Sæt batteriet til opladning efter laderens foreskrifter, og når
batteriet er "fuldt" opladt, kører du til et Bosch center, og de kan
fortælle dig hvor rmeget saft der er i batteriet. Det der ligger ude
på amager tager kr. 0.- for proceduren.

Niels

Jan Riber (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan Riber


Dato : 10-01-04 22:15


"Tom" skrev i en meddelelse
>
> Du skal såmen kun bruge et digital-voltmeter (eller
multimeter) til en 150
> Kr. Når bilen kører med ca 1.500 RPM på motoren skal der
være mellem 13.5 og
> 14.7V over batteriet. Hvis ikke så er der noget galt med
ladekredsløbet
> (generatoren).
> Hvis spænding falder til < 10V når du forsøger at starte
så er enten
> batteriet defekt eller også er det ikke ordentlig opladet.

.......Og hvis hvilespændingen ( stoppet motor) efter endt
opladning er 11 volt eller derunder, så er det også en klar
indikation af at batteriet er kaput.

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste