Dual port netkort?
Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 10-01-04 14:09

Hejsa

Jeg satser på dette er den rigtige gruppe. Jeg overvejede også
dk.edb.hardware, men eftersom det er et netkort og det er forbindelsen jeg
søger info om, så bliver det postet her, medmindre der er indvendinger.

Er der nogen som kan forklare, bare kort, hvordan et dual port netkort
virker?

Som jeg ser det, så fordeles trafikken på netkortet på de 2 porte med noget
load balancing, men er det virkelig så simpelt?

Hvor mange IP'er har sådan en på netværket?

Skal begge porte sluttes til samme switch? (hvis det "bare" er i en
sammenhæng a'la LAN-parties osv.)

Gigabit er fint nok, men da det er de færreste almindelige mennesker (af dem
jeg kender i al fald), som har gigabit LAN switche, så en dual port jo være
det næst bedste.

--
Mvh. Kim, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-01-04 15:10

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:
> [...]
> søger info om, så bliver det postet her, medmindre der er indvendinger.
>
> Er der nogen som kan forklare, bare kort, hvordan et dual port netkort

Som udgangspunkt er et dualportnetkort blot to netkort bygget sammen på
eet PCIkort. Det samme gælder for et fireportskort osv.

Der findes dog enkelte produkter som kun indeholde eet rigtigt netkort
og dertil en indbygget switch eller hub. Fint hvis det dækker behovet.
Derudover synes jeg det er noget skrammel.

> Som jeg ser det, så fordeles trafikken på netkortet på de 2 porte med noget
> load balancing, men er det virkelig så simpelt?

Nej, ikke som udgangspunkt. Der er dog nogle kort der kan noget lignende
hvis driver og OS iøvrigt understøtter det.

> Hvor mange IP'er har sådan en på netværket?

Som mange du vil og dit OS kan.

> Skal begge porte sluttes til samme switch? (hvis det "bare" er i en
> sammenhæng a'la LAN-parties osv.)

Jf. ovenstående: ikke nødvendigvis.

> Gigabit er fint nok, men da det er de færreste almindelige mennesker (af dem
> jeg kender i al fald), som har gigabit LAN switche, så en dual port jo være
> det næst bedste.

Det kræver normalvis en særlig switch at udnytte disse særlige features.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-01-04 17:25

On Sat, 10 Jan 2004 14:08:49 +0100, "Kim Fritze Sillasen [9000]"
<Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen som kan forklare, bare kort, hvordan et dual port netkort
> virker?

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=linkaggr

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Davidsen

Dato : 12-01-04 00:28

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:btotht$972$1@news.cybercity.dk...
> Er der nogen som kan forklare, bare kort, hvordan et dual port netkort
> virker?

Som Steen Suder skrev, fungerer det bare som to PCI netkort.

Jeg har et D-link 4-ports server-netkort i min server (netkortene har dog
intel-chipset) .. og her får jeg fire interfaces på min FreeBSD-server. Jeg
kan så sætte IP-adresser op på hvert interface. Eller jeg kan give det ene
netkort/port en ip-adresse og bundle det med resten .. eller bare en af
portene.
Dette har jeg mit eget script til :)

Jeg har både prøvet at køre 200mbit på et netværk .. og 200 mbit på et andet
netværk .. på samme tid .. bundlet.
Og har også prøvet at køre 400mbit

Håber det gav lidt svar ...
/MD