Festo Gratiarum act.
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 09-01-04 23:08

I kirkebogen for Tved sogn, Randers amt for 1750, har jeg lidt problemer
med en dato. Jeg tyder den til 'Festo Gratiarum act.'
Kan ikke umiddelbart finde den i kalenderen "Dage".

Ved hjælp af en ældre fremmedordbog nåede jeg frem til
'Gratiarum actio', som står for taksigelsesfest.

Ved søgning på taksigelse i "Dage", fremkommer der flere muligheder. Men,
- hvis ellers kirkebogen er ført i kronolgisk orden, - så _skal_ datoen
ligge mellem 18 januar og 15 februar.
Her er eneste mulighed så 11 februar = taksigelsesfest, stormen på Kbhvn.
1659.
Kommet så langt, viser det sig så, at denne dag også hedder 'Fest. Grat.
Act.' i "Dage", så mon ikke, dette er den rigtige dato?

Er det sandsynligt, at man brugte denne begivenhed som en kirkedato, 91 år
efter begivenheden?
Eller er jeg helt på vildspor?

Siden kan ses på <www.arkivalieronline.dk>,
Tved sogn 1723-1762, opslag 236.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 10-01-04 00:28

"Kjeld Nielsen skrev i en meddelelse news:
> [...]
> Act.' i "Dage", så mon ikke, dette er den rigtige dato?
>
> Er det sandsynligt, at man brugte denne begivenhed som en kirkedato, 91 år

Nej du er ikke helt på vildspor, jeg har mødt den samme betegnelse, men
husker i skrivende stund ikke årstallet. Du kan roligt regne med at det er
den 11. februar.
Venligst Jytte Dekov

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 11-01-04 09:01