Skærme
Fijala 3554
Fladskærm - Ondt i øjnene
Fra : George

Dato : 09-01-04 21:20

Siden jeg fik min Black View fladskærm har jeg fået voldsom øjenirritation.
Efter en halv times tid må jeg knibe øjnene sammen for at se skarpt - både
på skærmen og andre steder i stuen. Til sidst er øjnene så "uskarpe", at jeg
overhovedet ikke kan læse noget. Efter en halv times tid fortager det sig
igen.
Den var indstillet til 85% Brightness. og jeg har sat den ned til 50%, og
det har intet hjulpet.

Er der nogen, der kender problemet, og hvad kan jeg gøre?
George

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-01-04 23:14

"George" <skjelm@hotmail.com> skrev
> [...]
> igen.
> Den var indstillet til 85% Brightness. og jeg har sat den ned til 50%, og

Sørg for at du sidder i et rum, der er GODT oplyst. At kontrasten mellem
skærm og baggrund (væggen) ikke er for stor. Lysstyrken på en LCD skærm er
ofte væsentligt kraftigere en på en traditionel CRT skærm, så du risikerer
lettere at blive "blændet".

mvh
Peter

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-01-04 23:23

Chuke Mimergolf wrote:
> [...]
> LCD skærm er ofte væsentligt kraftigere en på en traditionel CRT
> skærm, så du risikerer lettere at blive "blændet".

Er BlackView's skærme ikke også sorte? Jeg har oplevet noget lignende på
fladskærme, med en sort 'sørgerande' rundt om. Med grå eller sølvfarvet har
jeg aldrig haft problemer...

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : George

Dato : 10-01-04 13:01

Jo, min skærm - og måske alle fladskærme - er dejligt lysstærk. Den er
overraskende god til billeder. Det er rigtigt, at rammen er sort, matsort.
Baggrunden, min væg og rummet i øvrigt, er ellers godt oplyst. Rammen er
ellers kun 1-1½ tomme bred hele vejen rundt.
George

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 23:31

Martin Kirschmeyer skrev:

> Er BlackView's skærme ikke også sorte? Jeg har oplevet noget
> lignende på fladskærme, med en sort 'sørgerande' rundt om. Med grå
> eller sølvfarvet har jeg aldrig haft problemer...

Det er derfor at fladskærme med sorte rammer ikke kan blive godkendt
af TCO'03-standarden, så vidt jeg ved.

Madsen.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-01-04 23:38

Thomas Madsen wrote:
> Det er derfor at fladskærme med sorte rammer ikke kan blive godkendt
> af TCO'03-standarden, så vidt jeg ved.

Ja, det lyder meget rimeligt

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 23:56

Martin Kirschmeyer skrev:

> Ja, det lyder meget rimeligt

Og jeg huskede vist forkert, for det gælder også for helt hvide rammer.
Alfa og omega er tilsyneladende, at rammen skal være så neutral som mulig
og ikke må reflektere lys, så den forstyrrer øjnene.

<http://www.tcodevelopment.com/pls/nvp/Document.Show?CID=776&MID=93>.
| Bildskärmens ram får inte vara för svart eller för vit. Detta för
| att undvika kontraster mot bildytan. Den ska heller inte ge upphov
| till störande reflexer.

Madsen.

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-04 14:20

George (skjelm@hotmail.com) skrev følgende:
> [...]
> 50%, og det har intet hjulpet.
>
> Er der nogen, der kender problemet, og hvad kan jeg gøre?

Kører du i skærmens native opløsning?

- Martin

Fra : George

Dato : 10-01-04 14:28

> Kører du i skærmens native opløsning?
>
> - Martin

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Jeg tog den ud af æsken og tilsluttede den.
Bingo. Derefter har jeg så bare nedsat brightness fra 85% til 50%

Fra : Ken

Dato : 10-01-04 15:07

On Sat, 10 Jan 2004 14:28:00 +0100, "George" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> Jeg forstår ikke spørgsmålet. Jeg tog den ud af æsken og tilsluttede den.
> Bingo. Derefter har jeg så bare nedsat brightness fra 85% til 50%

1280 x 1024 ?
1024 x 768 ?

Fra : Mikkel

Dato : 10-01-04 15:19

George wrote:

> Jeg forstår ikke spørgsmålet. Jeg tog den ud af æsken og tilsluttede
> den. Bingo. Derefter har jeg så bare nedsat brightness fra 85% til 50%

Skærmen er fra "fødslen" beregnet til een bestemt opløsning, f.eks. 1280 x
1024 eller 1024 x 768. Hvis du kører med en anden opløsning end den medfødte
"native", så bliver billedet mindre godt.
Du kører med største sansynlighed native opløsning.

Mikkel