Trinløst automatgear
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 09-01-04 19:10

Hej i gruppen!

Jeg har før skrevet om overvejelser vedr. køb af bil med automatgear, men nu
spørger jeg mere direkte om en bestemt konstruktion, da jeg er blevet
rimelig tændt på en Nissan Primera.

Det drejer sig om Nissans N-CVT gear, som jo altså er et trinløst
automatgear drevet ved hjælp af nogle remme. Nu har jeg jo så søgt nettet
tyndt for at finde ud af, om der er nogen kendte problemer med dette gear,
og det viser sig, at man sidenhen har lavet et tilsvarende men meget mere
holdbart CVT-gear som ikke drives af remme, et såkaldt "toroidal-CVT".
Årsagen til den nye konstruktion skulle netop være holdbarheden i relation
til overførsel af moment fra kraftige motorer. Det skal lige siges, at den
pågældende bil er en 2.0'er med et moment på 177...

Så er det jeg spørger: Tør man købe en bil med rem-drevet CVT gear, der har
148.000 km bag sig?

Og: Er der mon en årsag til, at der i øjeblikket er 4-5 stykker af næsten
samme type og årgang til salg, der alle har gået mellem 110.000 og 150.000
km? Når man tager i betragtning, at det er en lidt sjælden bil i Danmark.

Hvis der er nogen, der har en holdning til ovenstående, må I meget gerne
give mig en grund til ikke at købe den

Eller hvordan sikrer man sig, at man ikke kommer til at købe en bil, hvor
gearet skal skiftes efter 10.000 km (den ene forhandler giver 1 års garanti,
hvilket jo er flot, men derefter står man jo med håret i postkassen)? Er der
mon værksteder, der er særligt gode til at vurdere, hvor slidt et sådant
gear er?

På forhånd tak for svar...

Hilsen Jacob