Forbindelse til PC via internet.
Fra : Jakob Baunsgaard

Dato : 09-01-04 16:39

Hej i gruppen

Jeg er løbet ind i noget jeg synes er mærkeligt.
Min kammerat har internet fra Glentevejens antennelaug. Jeg har TDC. Han kan
access min ftp, men jeg kan ikke access hans ftp. En anden kammerat som også
har Glentevejens kan godt få access til hans ftp. Det kan åbenbart lade sig
gøre når de sidder på samme udbyder?
Er det mig som er fucked up, eller er der noget om snakken?
Jeg skal lige sige, når jeg ping´er ham så får jeg intet svar, så det er
ikke min ftp client.

Jakob

Fra : Morten Davidsen

Dato : 09-01-04 16:43

Hej Jakob,

Sagen er nok at du har en offentlig IP fra TDC som din ven tilgår din FTP
med.

Hos hans bolig net har de måske kun en offentlig IP som de alle bruger. Og
alle brugerne har lokale IP adresser. > Se eksempel.

Bolignet > IP: 200.100.25.50
Lokalnet: 10.0.0.*
Din ven: 10.0.0.41
Din ven's ven: 10.0.0.42

De sidder på lokalnetværk sammen og kan begge se din FTP via nettet.
Men hos dem er der nok en eller anden firewall som står og blokerer og der
skal derfor videresendes pakker til dem fra boligforeningen .. hvilket de
nok ikke har mulighed for.

Håber det var en nogenlunde forklaring .. det lyder såmænd ikke så underligt
dit problem.

/MD

Fra : Egil Solberg

Dato : 09-01-04 18:54

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote in message
> [...]
> nok ikke har mulighed for.
>
> Håber det var en nogenlunde forklaring .. det lyder såmænd ikke så

Sådan var det i alle fald dengang jeg var tilsluttet Bolignet-Aarhus
www.bnaa.dk.
De brugte NAT og jeg havde kun en intern IP-adresse.
På et tidspunkt tilbød de offentlige IP-adresser til dem der måtte ønske det
( det var vel hellere snak om at alle porte i NATen blev forwardet for min
del).
Min interne og som var indtastet på PCen var 172.36.xx.xx hvilket svarede
til at når folk skulle accesse min ftp, skulle de koble til på
62.199.xx.xx:21