Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 70-200 L eller 75-300 is mm obj.??
Fra : Martin Gleit

Dato : 09-01-04 16:26

Nogen der har forslag til hvilket zoom-objektiv jeg skal købe til mit 300D.
Valget står umiddelbart mellem Canon 75-300 USM IS og canon 70 - 200 4.0 L.
Jeg går ud fra L-objektivet er overlegen hvad angår kvalitet? 70-300 skulle
eftersigende have uhyre langsom AF og være noget blød >200m...vil jeg savne
L objektivets brændvidde over 200 mm (ved godt der er 1.6
forlængelsesfaktor).
Prisforskellen er ikke så vigtig, da jeg får det bragt fra usa.
Lad mig høre hvad I synes?

Fra : Alex W

Dato : 09-01-04 17:14

Jeg har Canon IS 75 - 300 mm telen. Den tegner fremragende fra 75 mm til
ca. 180 mm .. derudover er det sådan trala.. men ganske brugbar.
Jeg skipper den i løbet af foråret og vil have 100-400L IS, som er et fint
objektiv der har god lang brændvidde. Det er jo den længere brændvidder der
koster.

Canons 70-200L f 4 er også et fint objektiv, men der ville jeg vælge Sigmaen
eller Canons 70-200 Bl 2.8
Der får man mere for pengene kr/kvalitet.

Sigma som jeg tænker på: 70 -200 f 2.8 som også er suveren, men objektivet
mangler IS, som er så fremragende på længere teler. Sigmaen funker også
fremragende med en teleconverter og man opnår 140 - 400 mm f 5.6.

Held og lykke med valget.
/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-04 20:00

Hvis man ser her http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd, så kan
man se at 75-300mm er en noget dårligere optik end både Canon 70-200mm L og
at f/4 version faktisk er den bedste. Hvis du skal tage 2.8 så skal det vel
også være IS versionen. Jeg har lige bestilt 70-200mm f/4 til 650 euro, hvor
2.8 IS versionen koster 1850euro. f/4 versionen vejer 705g og 17,2cm hvor IS
versionen 1310g og 19,3cm. Jeg ville mægtigt gerne have IS versionen, men
jeg syntes skridtet var for stort.
Se også her
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=16&sort=7&thecat=27
for 75-300mm IS. Der klages over langsom AF.
Sigma 70-200mm 2,8 koster 1033 euro mod Canons 650 euro, så der syntes jeg
også at et blændetrin var for dyrt. Sigma vejer 1220g 18,3cm lang.
Køb i USA, ja det har jeg også overvejet, da jeg kommer en gang
imellem---man risikerer at blive stoppet i tolden! Så er fortjenesten
bestemt røget sig en tur og hvad med garanti?
Mvh, Hans

Fra : Martin Gleit

Dato : 09-01-04 22:22

tak for råd alle samme...jeg har en ven der kommer hertil...dvs ingen
told...send en mail til mig hvis nogle skulle være interesseret i at få
noget med til US pris....Dette er ikke en garanti men måske kan det lade sig
gøre....postkasse59@hotmail.com

Fra : Martin Gleit

Dato : 09-01-04 22:24

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> [...]
> told...send en mail til mig hvis nogle skulle være interesseret i at få
> noget med til US pris....Dette er ikke en garanti men måske kan det lade

Tilbuddet gælder kun den første der er interesseret...

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-01-04 00:26

Ja, som sagt så har jeg selv muligheden men gør det ikke af de nævnte
grunde, da jeg gerne vil kunne tage mit grej med på rejse. Men god
fornøjelse og lad os se nogle resultater.
Mvh, Hans

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 09-01-04 18:57

> [...]
> forlængelsesfaktor).
> Prisforskellen er ikke så vigtig, da jeg får det bragt fra usa.

Hej

Nu er det jo altid nemt at bruge andre folks penge , men når du har
muligheden for at handle i USA så synes jeg helt klart du skal benytte
chancen til at købe en ef70-200 f2.8L. Det er et kanon objektiv og sammen
med en x1.4 el. x2 teleconverter så er dine teleproblemer også løst i lang
tid fremover

Jeg mener at hvis man overhovedet kan finde pengene til det så skal man købe
sit drømmeobjektiv første gang i stedet for at købe det næstbedste. Så går
der bare et par år og så køber man alligevel topmodellen, og så skal man til
at sælge det gamle objektiv - jeg taler af erfaring her !

Brian Østergård

Fra : max

Dato : 09-01-04 19:10

> [...]
> der bare et par år og så køber man alligevel topmodellen, og så skal man til
> at sælge det gamle objektiv - jeg taler af erfaring her !

Prøv lige at se dette billede taget med 70-200 f2.8L & 2x TC
Det er rimeligt overbevisende.. -max-
http://www.photosig.com/go/photos/view;jsessionid=HEIMKJIKKAIG?id=1121848

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 09-01-04 21:11

> Prøv lige at se dette billede taget med 70-200 f2.8L & 2x TC
> Det er rimeligt overbevisende.. -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view;jsessionid=HEIMKJIKKAIG?id=1121848

Det er super flot, men med så meget lys, 1/125 @ f11 @iso100, så er de
fleste objektiver altså rimelige skarpe !. Jeg tror aldrig jeg har haft så
meget lys til rådighed her i Danmark

Det ændrer så stadig ikke ved min mening om at dette objektiv er noget af
det bedste man kan købe.

Brian Østergård

Fra : Martin Gleit

Dato : 09-01-04 22:29

Du har ret Brian.man bør benytte lejligheden...dog er prisen så meget dyrere
for en 2.8 frem for 4.0 så jeg tror det bliver sidstnævnte....sådanne
ørne-billede kan vi jo alligevel ikke tage her i DK hvor der jo ikke er
meget andet end måger og dets lige...hehe

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 09-01-04 22:52

> [...]
> ørne-billede kan vi jo alligevel ikke tage her i DK hvor der jo ikke er
> meget andet end måger og dets lige...hehe

Det økonomiske aspekt er jo altid et problem Jeg har bare selv prøvet
det der med at købe det næstbedste objektiv, og så gik jeg alligevel og
drømte om det bedste. Resultatet blev som tidligere skrevet at jeg måtte til
at handle igen, og det koster altså lidt kroner hver gang.
Så endnu en gang. Tænk dig om inden du handler.

Når ovenstående så er sagt så skal det siges at jeg har hørt at f4éren også
skulle være meget skarp. Jeg har dog ikke selv prøvet den.

Held og lykke med handlen og lad os vide hvad det blev til når du engang
står med objektivet mellem hænderne

Brian Østergård

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-01-04 14:22

Mht. sammenligning mellem 70-200 L f/4 og f/2,8 linserne, så kan man se her
http://www.photozone.de/2Equipment/lsurveyEOS.htm at de er meget tæt på
hinanden både med og uden IS. Hos www.technikdirekt.de koster f/4 664 euro,
f/2,8 IS 1847 euro. F/2,8 uden IS føres ikke. Hos Dnet24 koster de hhv. 759,
1762 og 2469 euro! Det sidste må være fordi de ikke har fået justeret
priserne efter prisnedsættelse, da det er i nærheden af hvad priserne var
hos Technikdirekt før deres prisnedsættelse i started af januar. f/2,8 IS
faldt fra 2249 til 1847! Men det giver jo en ide om at f/2,8 uden IS skulle
koste omkring 1300-1400 euro. F.eks. er 28-70/2,8 USM L faldet fra 1737 euro
til 1237 euro!! Og 100-400 L med IS fra 1737 euro til 1449 euro. 10D er ikke
faldet siden jeg købte for 3 mdr. siden (faktisk steget 7 euro fra 1472 til
1479!).
Se også her http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd og her
http://www.fredmiranda.com/reviews/showgallery.php?cat=27
Reviews er absolut gode for f/4, det eneste man giver op er faktisk et
blændetrin, men til gengæld er det lettere og lidt mindre. (705g isf. 1570g
for 2,8 IS).

Så hvor meget vil man betale for et blændetrin? 700 euro? 1200 euro?
Forskellen mellem f/4 og f/2,8 IS svarer til hvad en 24-70 L koster.

Så det er måske rigtigt at man skal købe det bedste først, men hvis penge
slet ikke spiller en rolle så er det vel også rigtigt, men ellers har jeg
svært ved at se argumentet. Endelig sker det jo nogle gange at prisen får
ned. Se f.eks. IS versionen faldet 400euro.

Mvh, Hans

Fra : Martin Gleit

Dato : 12-01-04 13:35

> [...]
> svært ved at se argumentet. Endelig sker det jo nogle gange at prisen får
> ned. Se f.eks. IS versionen faldet 400euro.

Tak for god information...jeg køber 70-200 f.4 L til ca. 3500 kr (us
priser)...Japan foto (naturligvis ikke de billisgte) sælger det til 10.500
kr (3-dobbelt pris hehe) ...hos digital4.u koster 70-200 f2.8 L 25.400....så
det er noget af en forskel i pris for et blændetrin, ikke mindst hvis man
som jeg køber iusa og ikke i DK....havde jeg ikke mulighed for at købe til
us priser havde jeg sikkert købt i tyskland...tak igen...

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-01-04 19:24

Så 70-200 f/4 er ca. 4900 fra Tyskland, men du risikerer at få 25% lagt på
de 3500, som så lander på 4375....men ok det jo en risiko at løbe, hvis du
skal rejse ind og ud af landet med denne linse....+ garanti. Jeg har før set
på det og synes ikke det er risikoen værd.
Mvh, Hans

Fra : foxterrier

Dato : 11-02-04 09:15

http://www.kandu.dk/

Fra : JM

Dato : 11-02-04 17:27

Du har ganske ret Canons objektiver er ret dyre, men flere f dem er også
meget gode.
har selv et EOS 10D hvortil jeg har både Canon og Sigma.
Har lige købt en Sigma 70-200 f2,8 Pris kr.7500 ved St.Pauls foto i Århus.
Denne linse har en megetfin skarphed omkr. 4.05 det er da også en slags
penge,
men du skal have gode skarpe objektiver til dit digitale kamera ellers
bliver det ikke godt.
Du får lige et link til en interessant side, nederst er der en update lens
guide,
http://www.photozone.de

JM

Fra : foxterrier

Dato : 11-02-04 09:15

Jeg har lige læst dette indlæg, er er nok lidt dum desangående.

Jeg er total ukendt med at man kan anvende andre objektiver end Canons
egne EF-S
og forstår jeg det ret, så kan man anvende Sigma også

Det vil være mig en hjælp, hvis i kan hjælpe mig med hvilke alternative
objektiver der kan anvendes på Canon eos 300D.
Da canon produkter er ekstrem dyre synes jeg.

Jeg skal på en indendørs udstilling med hunde, og der er vel 15 meter
fra ringsiden af til hvor hunden står. - hvilket objektiv skal jeg vælge
?

Hvis jeg køber et objektiv med 2,8 skal jeg så også have en blits og
evt. hvilken ??

Der findes en god side her med test på objektiver.
http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Ztelef

http://www.kandu.dk/

Fra : Alexandar [4200]

Dato : 11-02-04 22:33

Prøv evt at se på Tamrons objektiver. De laver nemlig også gode produkter,
som kan bruges på Canons kameraer.

Mvh
Alexandar

Fra : Deaster

Dato : 12-02-04 09:29

Alexandar [4200] wrote:
> Prøv evt at se på Tamrons objektiver. De laver nemlig også gode
> produkter, som kan bruges på Canons kameraer.

Hmm, har Tamron noget der kommer i nærheden af Canon's L serie og IS ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-02-04 22:52

On 2004-02-11, foxterrier <foxterrier.news@kandu.dk> wrote:
> [...]
> egne EF-S
> og forstår jeg det ret, så kan man anvende Sigma også

Du kan anvende alle objektiver til Canon EF.
Store fabrikanter er Sigma, Tamron, Tokina etc...

En del ældre Sigma virker ikke med nye kameraer og skal
re-chippes på fabrikken. Dette gør Sigma kun en gang per
objektiv, så hvis det ikke virker på de næste kamera kan
du smide det ud. Det er ulempen ved disse.

Canon er ikke superdyr hvis du også ser på kvalitet.

> Det vil være mig en hjælp, hvis i kan hjælpe mig med hvilke alternative
> objektiver der kan anvendes på Canon eos 300D.
> Da canon produkter er ekstrem dyre synes jeg.

Der har vel ingen til ret meget over 100.000 kr ?

> Jeg skal på en indendørs udstilling med hunde, og der er vel 15 meter
> fra ringsiden af til hvor hunden står. - hvilket objektiv skal jeg vælge
> ?

70-200mm L f/4 eller noget hurtigere. Du skal nok op i et
200-300mm. Og noget der ikke er langsommere, men gerne hurtigere
end f/4

> Hvis jeg køber et objektiv med 2,8 skal jeg så også have en blits og
> evt. hvilken ??

Med 200mm som svarer til 320mm på 300D skal du som udgangspunkt
have en lukketid på 1/320s eller hurtigere for at få billeder der
ikke er rystet. HGvis du køber et objektiv med billedstabilisering,
så kan du slippe afsted med 1/10-1/30 sekund, men motivet skal så
stå nogenlunde stille.

Et f/2.8 objektiv er ca. dobbelt så hurtigt som et f/4, og
kan derfor få dobbelt så hurtig lukketid med samme lys.