Automatgear og campingvogn
Fra : Jens Norking

Dato : 09-01-04 16:24

Har en Xantia 2,0i (8v) VSX Aut. 12/93 (200.000km) og en campingvogn på
1200kg.
Funderer på en tur til sommer til Italien med campingvognen på krogen.
Bilen kører normalt hver sommerferie mere end 5.000 km uden problemer, men
aldrig før så langt med campingvogn.

Jeg søger andres erfaringer / oplevelser m.h.t risiko for overophedning af
automatgearkassen?

Erfaringer/oplevelser med eller uden automatgearoliekøler?

Mvh.

Jens

Fra : Henrik

Dato : 09-01-04 19:47

"Jens Norking" <usenet_fjerndette_@_fjerndette_norking.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffec7f1$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg søger andres erfaringer / oplevelser m.h.t risiko for overophedning af
> automatgearkassen?

Har i en Toyota Supra 2.8i med ca. 1400Kg på krogen kørt længere ture om
sommeren. Dog ikke syd for alperne.

Eneste problem er at bilen (gearkassen) konstnt opfatter det som om at den
skal lave en masse, og derfor bruges converteren meget. Dette betyder:
1. MEGET dårlig benzinøkonomi
2. Ekstra støj i kabinen pga. de ekstra omdrejninger.
3. Olien bliver meget varm - men ikke overophedet.
4. Gearkassen laver mange skift...
Denne bil er ikke forsynet med andet end fabriksmonteret oliekøler.

Om du kan bruge mine erfaringer på din bil er ikke sikkert, da motoren
ganske vist har stor ydelse, men de er ved høje omdrejninger (sportslig).

Har du en omskifter til gearkassens "skiftemønster"? Hvis du har, skal den
ikke stå i "sport" - det koster....
--
/Henrik
(Fjern _remove_ 2 steder i mailadresse)

Fra : Harry

Dato : 10-01-04 12:31

Jeg har kørt med en SAAB 900 GLE med aut.Gear (Borch Warner). På råd
af min mekaniker satte vi straks en oliekøler på og har ikke haft
problemer med det. Men kørte også kun med 1100 kg på krogen.
Jeg ved ikke om Toyotas standardkøler er beregnet til det ekstra
varme, som utvivlsomt kommer, når du skal op over Brennerpasset. Der
er trods alt over 30 bakke opad og det er en voldsom belastning. Jeg
ville spørge min forhandler ad og lade ham garantere for at
oliekøleren er tilstrækkelig. Jeg tvivler lidt.