WinKip og XP
Fra : Inger Buchard

Dato : 09-01-04 14:39

Jeg frygter det værste, men er nødt til at opgradere fra Win98 til WinXP på
min 'gamle' PC. Er der problemer i forhold til WinKip i den sammenhæng? Jeg
ville jo nødig miste adgangen til de FT, jeg har liggende - og jeg har
forstået, at dataene på en sikkerhedskopi på CDRom ikke uden videre lader
sig importere til WinKip i det tilfælde, hvor jeg evt. blev nødt til at
slette og geninstallere programmet.
Inger Buchard

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-01-04 16:02

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffeae4c$0$95019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg frygter det værste, men er nødt til at opgradere fra Win98 til WinXP

> min 'gamle' PC. Er der problemer i forhold til WinKip i den sammenhæng?

Hej Inger,

Jeg bruger selv XP, og har ikke mødt problemer (endnu?).
Hvor gammel er den "gamle" PC, og hvor "klog" er den? Der er vist noget om,
at XP fungerer bedst, hvis man har mindst 128 MB Ram (hukommelse).
Med hensyn til de data du har liggende, burde du nok - hvis muligt - brænde
dem ned på en CD først.
Hvis det i øvrigt gælder FT-ere, der ER afleveret til DDA, har de jo en kopi
liggende, hvor du evt. kan rekvirere dem hvis uheldet skulle være ude.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Inger Buchard

Dato : 09-01-04 16:13

> [...]
om,
> at XP fungerer bedst, hvis man har mindst 128 MB Ram (hukommelse).

Hvis det er det eneste problem, så går det nok godt. Jeg troede, der var
problemer med at 'forstå' software, der ikke har rødder i Micorsofts stald.
Den er ikke så gammel (18 mdr) men jeg var for konservativ da jeg købte den
og bevarede Win98, og så frygtede jeg, at den skulle være af en vis
hastighed for at køre XP.

> Med hensyn til de data du har liggende, burde du nok - hvis muligt -
brænde
> dem ned på en CD først.

Jo, det er en god skik.

> Hvis det i øvrigt gælder FT-ere, der ER afleveret til DDA, har de jo en
kopi
> liggende, hvor du evt. kan rekvirere dem hvis uheldet skulle være ude.

Det havde jeg glemt - selvfølgelig ville jeg kunne få det. Tak for tippet.

Jeg går i gang med opdateringen.

Mange hilsener
Inger Buchard

Fra : Lars Christensen

Dato : 09-01-04 23:30

Hej Inger
Vent, vent, vent lige .... inden du ópgraderer til XP (hvilket er en god
ide- men du skal altså have mere RAM - mindst 256MB) bliver du nødt til at
tage en sikkerhedskopiering. XP kører med et helt andet filsystem end
Windows98, så undervejs bliver din harddisk formatteret og alle data
slettet!
VH Lars
"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffec462$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-01-04 02:29

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev i en meddelelse
> XP kører med et helt andet filsystem end Windows98, så
> undervejs bliver din harddisk formatteret og alle data
> slettet!

Det er ikke helt forkert - men heller ikke helt rigtigt )

Man kan godt beholde det gamle filsystem, hvis det er nødvendigt for at
bevare data. Har man sin HD opdelt i flere partitioner kan man nøjes med
at formatere den aktive, der skal indeholde windows og lægge de data der
skal gemmes på en anden partition.

Men sikrest er jo nok CD-backup.

Vær samtidig opmærksom på, at XP _SKAL_ opdateres løbende med seneste
servicepakker og sikkerhedsopdateringer. Uden vil man kun kunne være på
nettet i 0 til 3 minutter før maskinen inficeres med virus.

Videre debat om XP bør nok foregå i dk.edb.system.ms-windows som der
derfor er sat FUT til.
dk.edb.sikkerhed.virus hvis det er det der ønskes debateret.
--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Inger Buchard

Dato : 10-01-04 09:54

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> servicepakker og sikkerhedsopdateringer. Uden vil man kun kunne være på
> nettet i 0 til 3 minutter før maskinen inficeres med virus.

Tak til Poul Erik Jensen for FUT til dk.edb.system.ms-windows - og for
advarselen om, at HD bliver formatteret ved installationen af XP.

Det oprindelige spørgsmål gik på, om der ville blive problemer med at køre
Borland databasen og folketællings-indtastningsprogrammet WinKip, når jeg
opgraderede fra Win98 til XP.

Inger Buchard

Fra : Inger Buchard

Dato : 10-01-04 09:57

> [...]
> servicepakker og sikkerhedsopdateringer. Uden vil man kun kunne være på
> nettet i 0 til 3 minutter før maskinen inficeres med virus.

Tak for advarslen - jeg tager den til mig.
Spørgsmålet om, hvilke erfaringer slægtsforskere har med XP og WinKip har
Poul F. Andersen besvaret.

De tekniske spørgsmål - hvis jeg får flere - stiller jeg i
dk.edb.system.ms-windows.

Men det var nu godt, at jeg begyndte i dk.videnskab.historie.genealogi

Inger Buchard

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 11-01-04 10:43

On Fri, 9 Jan 2004 23:30:08 +0100, "Lars Christensen"
<lars@greenstreet.dk> wrote:

> [...]
>tage en sikkerhedskopiering. XP kører med et helt andet filsystem end
>Windows98, så undervejs bliver din harddisk formatteret og alle data

Det er altså ikke rigtigt.

For det første kan Windows XP godt køre rimeligt med 128 mb ram.

For det andet kan du godt køre Windows XP med FAT32 filsystemet

For det tredie kan du under Windows XP godt konvertere FAT32 til NTFS
uden tab af data.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org