UV-lys?
Fra : Jakob

Dato : 09-01-04 11:25

Hej!

Jeg har et armatur med et enkelt 15W-rør på mit 50 ltr's akvarie. Det hedder
"GROLUX F15W/GRO" og er af mærket Sylvania.
Er det UV-lys?

Jeg spørger fordi jeg er ved at medicinere med faunamor mod hvide pletter,
og der står, at evt. UV skal slukkes i perioden.

Hvad siger fiskene til, at man lader lyset være slukket i op til 8 dage?
Forstyrrer det ikke deres døgnrytme?
(Der kommer dagslys i rummet, men ikke direkte på akvariet)

Hilsen Jakob

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 09-01-04 11:45

Jakob wrote:
> [...]
> Er det UV-lys?
>
>Nej, det er ikke UV-lys, og du kan roligt lade det brænde under
medicinering.
--
Volds
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Fidelihut

Dato : 09-01-04 12:58

nej det er ikke UV lys

ronny

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 10-01-04 09:59

> Jeg har et armatur med et enkelt 15W-rør på mit 50 ltr's akvarie. Det
hedder
> "GROLUX F15W/GRO" og er af mærket Sylvania.
> Er det UV-lys?

Fuldstændig som de andre siger...

Men måske kræver det en lille forklaring for dem der ikke ved noget om
det(ikke fordi jeg ved synderligt meget mere om det)

UV-lys er en kasse hvor der løber et klart rør igennem, i dette rør løber
der vand fra pumpen til akvariet(VIGTIGT! at det er efter pumpen). UV-lyset
dræber alt levende(alger og bakterier) ihvertfald deres forplantnings
evne....

Hvis der er nogen der ved mere om det må i gerne lægge det til, jeg syntes
det er et ret interessant emne.

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Per W.

Dato : 10-01-04 11:10

"jabbe(4000)" <jabbe@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
> evne....
>

> Hvis der er nogen der ved mere om det må i gerne lægge det til, jeg syntes

UV-lys brukes også over en del akvarier/Terarier.

/Per W.

Fra : Emil Krey

Dato : 21-01-04 11:59

Jeg hvet ikke så mye om Lysstoffrør heller men. Det er vel som jabbe sier,
vanlige rør har et belegg inne i som vanlighvis er hvit, dette belegget
fjerner "skadelige" UV stråler fra vores omgivelser.
Så konklusjonen er vel at rør med belegg er uten UV stråler og rør uten
belegg er med UV stråler.

Emil