Olie kvalitet
Fra : Max[DK]

Dato : 09-01-04 07:34

Hmm...ja hvordan spørger man nu uden at starte en krig...

Jeg har en Nissan Primera 1,6 fra ´95 som skal have ny olie, for nogen tid
siden købte jeg noget Mobile 1 5W40.

Men opfylder den kravende, i instruktionsbogen står der at den godt at kører
på 5W40 men der står selvfølgelig også nogle krav ud over det og det er så
her jeg er tvivl,
På i bogen står der:
API SG eller CCMC-G-4

På olien står der: ACEA A3/B3/B4

Men disse ligner jo ikke hinanden...?

Hjælp...

/Max

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-01-04 07:44

Max[DK] wrote:
> [...]
> på 5W40 men der står selvfølgelig også nogle krav ud over det og det er så

API SG er gammelt gammelt, 1993 og bagud.

Moderne olier står der API SJ (1995) eller SL (1998) på, også Mobils.

> På olien står der: ACEA A3/B3/B4
>
> Men disse ligner jo ikke hinanden...?
>
> Hjælp...

Se her:

<http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.html>

Du kan sagtens bruge din Mobil olie, Mobil laver glimrende olie.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Max[DK]

Dato : 09-01-04 07:56

> API SG er gammelt gammelt, 1993 og bagud.
>
> Moderne olier står der API SJ (1995) eller SL (1998) på, også Mobils.

Mærkeligt at skrive på en bil fra '95... eller er det bare mig...

> Se her:

<http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bib
le.html>

> Du kan sagtens bruge din Mobil olie, Mobil laver glimrende olie.

Tak, det er jo altid godt at man kan spørge her

/Max

Fra : Max[DK]

Dato : 09-01-04 08:09

<http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bib
le.html>

> Du kan sagtens bruge din Mobil olie, Mobil laver glimrende olie.

Fandt lige dette på mobiles hjemmeside,
http://www.mobil.com/Denmark-Danish/Lubes/PDS/EUXXDKPVLMOMobilSyntSSpecialV5W-40.asp

der står at det er til VW diesel motorer, tror du stadig at skidtet virker
til min motor?
(Det var lige den eneste 5W40 jeg kunne finde og jeg har ikke lige olien
her)

/Max

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-01-04 08:13

Max[DK] wrote:
> [...]
>
> der står at det er til VW diesel motorer, tror du stadig at skidtet virker

Dieselmotorer har typisk skrappere krav, de duer også til benzin.
Ja jeg tror stadig du kan bruge Mobil 1 5w40 til din benzinbil :)

> (Det var lige den eneste 5W40 jeg kunne finde og jeg har ikke lige olien
> her)

De laver mange forskellige olier, Mobil 1 er en af de bedre.

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-01-04 09:38

Du kan jo også prøve at ringe til det lokale Nissan værksted og høre dem
hvad de hælder på en bil som din, og så vurdere om det er den olie du skal
gå efter.
Men hvis du skifter olie og oliefilter på bilen så ser jeg ikke noget
problem i at bruge den Mobil1 5W40 du allerede har købt.

Mvh. Kim

> [...]

gå efter.
Men hvis du skifter olie og oliefilter på bilen så ser jeg ikke noget
problem i at bruge den Mobil1 5W40 du allerede har købt, men hvis det er til
at fylde efter med, så vil jeg sørge for at bruge den samme olie som
allerede er brugt i motoren, og hvis jeg ikke ved hvad det er, så vil jeg
skifte olien og oliefilteret så jeg er sikker på jeg ikke blander 2
forskellige mærker også selvom det er af samme type (f.eks. 5W40).

Mvh. Kim