Xantia, automatgear og campingvogn
Fra : Jens Norking

Dato : 09-01-04 02:20

Har en Xantia 2,0i (8v) VSX Aut. 12/93 (200.000km) og en campingvogn på
1200kg.
Funderer på en tur til sommer til Italien med campingvognen på krogen.

Er der risiko for overophedning af automatgearkassen?

Erfaringer/oplevelser med eller uden automatgearoliekøler?

Mvh.

Jens

Fra : Sonil

Dato : 09-01-04 10:51

> [...]
>
> Er der risiko for overophedning af automatgearkassen?
>
> Erfaringer/oplevelser med eller uden automatgearoliekøler?

Hejsa,

Hvis du skal trække andet end en tom trailer over længere tid, vil jeg klart
mene at du har brug for en oliekøler til gearkassen. Min egen automatkasse
er lige brændt af pga. overophedning. Jeg har faktisk en spritny oliekøler
med slanger og studser liggende du kan få til spotpris hvis du er int..

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 19:15

Jeg kører i en Previa med automatgear. Med campingvognen på slæb skal den
trække 3450 kg (!).
Det gjorde den hele sidste sommer uden problemer overhovedet. Og der er ikke
oliekøler på.

Med automatgear er ulemperne:
1: det kræver lidt øvelse at ramme det rigtige gear

Fordele:
1: den ruller ikke baglæns ved igangsætning på bakke
2: man kan bakke stille og roligt uden at skulle "file" kobling
3: + alle de andre fordele ved automatgear

Hvis din gearkasse ellers fungerer helt som den skal i det daglige, er der
ingen grund til ikke at køre sydpå.

mvh Ole

Fra : Jens Norking

Dato : 10-01-04 19:53

Tak for svaret, men var det campingvogn eller meget tungt træk, der slog din
automatkasse ihjel, eller hvad var årsagen?

Mht. til oliekøleren kan jeg godt være interesseret:
Hvilken bil havde du købt den til?
Hvilket fabrikat/model er den? Evt. dimensioner (á la
http://www.alamomotorsports.com/pmc/Cat_page05.html)
Hvad forestiller du dig, du skal have for den?

Fra : Sonil

Dato : 10-01-04 22:56

> [...]
> http://www.alamomotorsports.com/pmc/Cat_page05.html)
> Hvad forestiller du dig, du skal have for den?

Jeg har sendt dig en mail.

Mvh
Søren