Øv, så kom er alligevel buler i bilen :-(
Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-01-04 00:08

Først og fremmest; ingen personskade af betydning (to skrammer på
Polo-chaufføren, han slap billigt).

Well, jeg kom så fint kørende med 60km/t (som er grænsen) og så kører
der en Polo ud foran mig fra en sidevej (han har ubetinget vigepligt).
Bremse/undvige (godt man har ABS) så jeg kun rammer poloen på baghjulet
(ingen folk på cykelstien). Poloen snurrer 180 grader og sætter bagenden
på modsatte side af vejen (rimelig bred vej). Ingen trafik af betydning,
så situationen er under kontrol.

Ved sammenstødet mærker jeg et bump... det lød ikke godt, men føltes
ikke slemt (på min person, bilen har det knap så godt). Kofanger,
motorhjelm, venstre forskærm og venstre lygte er smadret. Bulerne ser
ikke særlig bløde ud så jeg tror ikke det kan rettes op.

Poloen fik trykket siden ind og baghjulet ser ikke særligt lige ud mere.
Den kommer nok ikke ud at køre igen (det er en ret gammel polo, ikke een
af de nye).

Spørgsmål: Hvad kan sådan en opretning mon komme til at koste?

Ved salg til forhandler vil jeg jo nok ikke få meget for bilen, måske
35-40K (Xantia 1.8i 16v fra 1995, pris taget fra bilpriser.dk, om det
holder aner jeg ikke, havde ikke regnet med at sælge foreløbig).

mvh Bernhard

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-01-04 00:11

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> 35-40K (Xantia 1.8i 16v fra 1995, pris taget fra bilpriser.dk, om det
> holder aner jeg ikke, havde ikke regnet med at sælge foreløbig).

Du skal vel regne med salgspris ved forhandleren istedet for købspris (>50K)
?
Hvem bærer skylden ? Har forsikringsselskabet sagt noget om det ?

/Henning.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-01-04 00:34

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> wrote in message
> Du skal vel regne med salgspris ved forhandleren istedet for købspris
(>50K)
> ?
> Hvem bærer skylden ? Har forsikringsselskabet sagt noget om det ?

Jeg checkede forhandler salgspris... den er ret lav, desværre.

mvh Bernhard

Fra : Leonard

Dato : 09-01-04 00:20

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>Well, jeg kom så fint kørende med 60km/t (som er grænsen) og så kører
>der en Polo ud foran mig fra en sidevej (han har ubetinget vigepligt).

Blev politiet indblandet?
- at overtræde sin ubetingede vigepligt er en alvorlig sag, der kan
betyde orienterende køreprøve og betinget frakendelse.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-01-04 00:43

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> Blev politiet indblandet?
> - at overtræde sin ubetingede vigepligt er en alvorlig sag, der kan
> betyde orienterende køreprøve og betinget frakendelse.

Nej, politiet blev ikke indblandet. Er det et krav? Og til hvem?

Jeg forstod det sådan at da der ikke var sket personskade, så var det
ikke nødvendigt at blande politiet ind i det.

Den modkørende var ikke så gammel så jeg vil antage at han simpelthen
ikke var rutineret nok.

Hvis forsikringssagen ellers går planmæssigt (dvs. hans forsikring
dækker det hele), så er jeg som sådan tilfreds nok. Jeg håber da i hvert
fald ikke at min bil erklæres totaltskadet!

Anyways, vi var 3 i min bil og han kørte alene. Han sagde selv at han
helt havde overset mig (han glemte at se til venstre og han skulle selv
til venstre).

Håber sagen går godt herfra.

mvh Bernhard

Fra : Leonard

Dato : 09-01-04 00:44

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>Jeg forstod det sådan at da der ikke var sket personskade, så var det
>ikke nødvendigt at blande politiet ind i det.

Det er såmænd ikke et krav, tværtimod så skulle du have været heldig
hvis politiet havde tid til at rykke ud.

Jeg var bare nysgerrig.
En ung chauffør kunne jo tyde på et kørekort der stadig var på prøve
og så slår det jo væsentligt hårdere at lave fejl ...

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 09-01-04 03:15

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er såmænd ikke et krav, tværtimod så skulle du have været heldig
> hvis politiet havde tid til at rykke ud.

Det er skam bare at sige noget i retning af : Han har vist drukket og er
fuld

Erik Elbarto
snip
snip

Fra : Møller

Dato : 09-01-04 14:00

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote in message

> [...]
>
> Anyways, vi var 3 i min bil og han kørte alene. Han sagde selv at han
> helt havde overset mig (han glemte at se til venstre og han skulle selv

I tilfælde af uheld kan man ikke stole på modpart medmindre man får ham til
at skrive under på stedet,
Sørg så for at få det 1-gangskamera til at ligge i bilen, fotos er altid
godt over for forsikringsskader.

Jeg har været ude for, at en skadevolder havde en helt anden historie om
uheldet end jeg havde: forsikringsselskabet sendte mig blot en opkrævning på
selvrisiko.

Mit svar var kort og godt (jeg havde nemlig kørt lige fra uheldet til
forsikringsselskabet stakseringsanlæg på Rentemestervej i KBH) : Havde min
bil skader som ville være fremkommet hvis modparten havde ret i sin påstand?
og så er jeg parat til at køre en retssag.

Taksators svar: nej det havde den ikke og det kunne ikke havde kunne lade
sig gøre på pågældende sted.

Resultat: brev fra mit forsikringsselskab: forelagt mine og taksators
oplysninger, har modpartens forsikringsselskab trukket sagen tilbage,
modpart havde haft så mange skader at han ville miste sin kaskoforsikring,
ansvarsforsikring kan de ikke nægte, men hæve præmien. Og så er han i
forsikringsselskabernes fælles register. samt en undskyldning og at jeg blot
skulle se bort fra opkrævning.

Så bevis er vigtig, selvom der ikke er personskade. Idet man skal gå ud fra,
at modpart altid er parat til at skrive en skadesanmeldelse der til hans
fordel: så er det ord mod ord, og det bruger forsikringsselskaberne til at
måske I begge mister selvrisiko og flyttes i præmieklassen!!
--
Møller

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-01-04 14:30

Møller skrev:

> Sørg så for at få det 1-gangskamera til at ligge i bilen, fotos er
> altid godt over for forsikringsskader.

....YES!

....må hellere få et til (motor)cyklen osse...

....er der noget du ka anbefale?

(Go historie i øvrigt )
Hans

Fra : Møller

Dato : 09-01-04 16:00

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> ...YES!
>
> ...må hellere få et til (motor)cyklen osse...
>
> ...er der noget du ka anbefale?
>
> (Go historie i øvrigt )
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm

Jeg har blot købt 3 for ca. 100,- i Metro, de flest engangskameraer er ens,
når du tager pappet af dem står der AGFA på de fleste. Nogle af de billige
er blot genloadet hos et østfirma. deraf prisen, men ellers er der ingen
problemer, husk blot blitz, for uheld kan jo også ske om natten.
--
Møller

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-01-04 17:22

Møller skrev:

> [...]
> af de billige er blot genloadet hos et østfirma. deraf prisen, men
> ellers er der ingen problemer, husk blot blitz, for uheld kan jo også

....det jo dét!

Tak!
Hans

Fra : Henning

Dato : 09-01-04 15:32

>I tilfælde af uheld kan man ikke stole på modpart medmindre man får ham til
>at skrive under på stedet,

Hvortil jeg svarer - skriv aldrig aldrig under på noget på stedet!
Lige meget hvor meget I er enige om det er den ene eller andens skyld
kan forskringsselskaberne sagtens have en anden mening. Påtager du dig
skylden, og forsikringen mener det er modparten, hænger du personligt
på den!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 09-01-04 15:18

> [...]
> at skrive under på stedet,
> Sørg så for at få det 1-gangskamera til at ligge i bilen, fotos er altid

Ja, jeg havde godt nok læst finten med engangskameraet men regnede
ikke med at jeg ville få behov for et. Nu kan jeg bedre se meningen
med det. Jeg håber dog at at mine gæster i bilen (2 stk) kan hjælpe
lidt og hvis ikke det er nok, så kan jeg også få fat i nogle bilister
som kom til stedet umiddelbart efter det skete (een af dem overhørte
at modparten påtog sig hele skylden).

Kameraet er dog nemmere...

mvh Bernhard

Fra : bme

Dato : 09-01-04 15:37

> [...]
> lidt og hvis ikke det er nok, så kan jeg også få fat i nogle bilister
> som kom til stedet umiddelbart efter det skete (een af dem overhørte

En god finte er at man på ulykkesstedet laver et stykke papir i fællesskab
om hvad der er sket, hvordan bilerne holdt mm. dvs udelukkende objektive
oplysninger uden at nogen vedtager sig ansvaret. Begge (dig og modparten)
skal selvfølgelig skrive under på papiret. Så skulle der ikke være tvivl om
hændelsesforløbet og forsikringen kan så koncentrere sig om at fordele
ansvaret. De er nemlig ikke glade for at folk påtager sig ansvaret, for i
visse tilfælde kan det være at de ikke havde det fulde ansvar alligevel.

Billeder af situationen kan så være kronen på værket.

/bo

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 09-01-04 15:56

> [...]
> kan forskringsselskaberne sagtens have en anden mening. Påtager du dig
> skylden, og forsikringen mener det er modparten, hænger du personligt

Ok, det er jo absolut godt at vide! Jeg vil herved aldrig skrive under
på en erklæring i forbindelse med et sammenstød...

mvh Bernhard

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-04 16:05

"Bernhard Mogens Ege" <bme@hst.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, det er jo absolut godt at vide! Jeg vil herved aldrig skrive under
> på en erklæring i forbindelse med et sammenstød...

Du skal meget gerne skrive under, men der skal ikke tages stilling til hvem
der har skylden. Derimod skal man skrive hvad der er sket. Rent faktuelle
oplysninger og evt en tegning af hvordan forløbet har været.
--
Claus Fabritius
Uno Turbo Racing

Fra : Emil Jensen

Dato : 09-01-04 00:58

> Spørgsmål: Hvad kan sådan en opretning mon komme til at koste?

Ærgerligt med uheldet, det vigtigste var dog at der ikke skete personskader.
Men det er også ærgerligt at få beskeden om at ens trofaste bil meldes
totalskadet hos forsikringen. Håber ikke det sker, nu da du gerne vil
beholde bilen.

Min egen bil er en Citroen Xantia Weekend 2.0i 16v Automatic fra 1998, for
ca 3-4 måneder siden kørte jeg op i "røven" på en anden bil som havde
trækkrog på. Det skete ikke meget på hans Ford Mondeo bortset fra hans at
bagkofanger flækkede, mens min bil til gengæld under katastrofebremsningen
"dykkede" under den anden bil således at hans trækkrog gennemborede min
forkofanger og venstre forlygte og helt ind til en af vangerne som bøjede
sig. Motorhjelmen havde ogå fået en mikroskopisk bule og nogle ridser samt
kølergrillen var flækket. Det synede ikke af så meget, men der var noget
ekstra forstærkning bag forkofangeren som også var gået i stykker, og at
vangen var bukket kunne man ikke se udefra. Den skulle rettes op. Ialt lød
reperationsprisen med løn på ca 17.500 kr, og det er ikke et dyrt værksted
jeg ellers bruger. Men det koster åbenbart mange penge at få lakeret
motorhjelmen og den nye forkofanger.

Det ville have kostet meget mere hvis jeg havde ramt trækkrogen rent midt på
med min bil, for så havde vangen ikke "stoppet" gennemboringen og så var
hele frontpartiet nok krøllet (motorhjelm, begge forreste sideskærme) samt
de vitale indre dele i motorrummet nok også ville have taget skade (køler,
motorvarmer osv). Det sagde værkstedet ihvertfald.

Anyway, du skal nok forberede dig på at dit skade bliver dyr at reparere

Mvh

Emil

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-01-04 11:21

Bernhard Ege wrote:
> Først og fremmest; ingen personskade af betydning

Det er jo det vigtigeste.

> Ved sammenstødet mærker jeg et bump... det lød ikke godt, men føltes
> ikke slemt (på min person, bilen har det knap så godt).

Sur r*v

> Kofanger,
> motorhjelm, venstre forskærm og venstre lygte er smadret. Bulerne ser
> ikke særlig bløde ud så jeg tror ikke det kan rettes op.

Uha, det kan godt risikere at løbe op i pris, hvad med lygteopstilling,
inderskærm, vangespids osv. ?
Anyway, så er "smertegrænsen" ved 65-70% af bilens værdi.
Kommer skadens pris derop eller over, så er bilen måske "død".

> Spørgsmål: Hvad kan sådan en opretning mon komme til at koste?

Uha, det kan hurtigt koste mange penge, alt afhængigt af hvor meget af det
inden under skærm/klap/lygte der også er gået til.
Men et forsigtigt gæt vil være på den anden side af de 20-25000,- kr.

> Ved salg til forhandler vil jeg jo nok ikke få meget for bilen, måske
> 35-40K (Xantia 1.8i 16v fra 1995, pris taget fra bilpriser.dk, om det
> holder aner jeg ikke, havde ikke regnet med at sælge foreløbig).

Hvis din bil er totalskadet, så er det udsalgspriser du skal kikke efter.
Du skal have en erstatning, så du kan gå ud og købe en magen til.
Og det kan du jo ikke bruge forhandlernes indkøbspriser til at sammenligne.
Et godt råd, find en masse annoncer (fra nettet, DBA osv) og gerne de
dyreste du kan, så du har noget at forhandle med, når/hvis du skal have en
kontanterstatning for din bil.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 09-01-04 12:56

> [...]
> Et godt råd, find en masse annoncer (fra nettet, DBA osv) og gerne de
> dyreste du kan, så du har noget at forhandle med, når/hvis du skal have en

Ok, det lyder som noget jeg nok bør bruge lidt tid på, afhængig af
hvad taksatoren nu siger det kommer til at koste.

Desværre tror jeg på een eller anden måde at mit hydralik system har
fået en lille skade da bilen nu synker helt ned til jorden når motoren
er stoppet. Der går noget tid inden det sker, men det er ikke
normalt. Det lader til at trykket går helt af systemet, men den
spilder intet på jorden. Ideelt set skulle den slet ikke synke når
motoren stoppes. Hydralikken er dog slet ikke blevet ramt så det
undrer mig at sammenstødet har forårsaget dette problem. Når motoren
kører opnåes normal kørehøjde dog, men først efter ca. 1 minut
(dvs. meget langsomt).

Nå, jeg får vist mere at vide på mandag.

Heldigvis fik jeg stillet en bil tilrådighed imens. En Peugeot 206,
helt ny. Den er godt nok lille og hård i undervognen. Koster mig
benzin og 1kr/km for alle km over 50km/dagen (0kr for alt
under). Vidste ikke engang min forsikring havde den service

mvh Bernhard

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-01-04 07:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> inden under skærm/klap/lygte der også er gået til.
> Men et forsigtigt gæt vil være på den anden side af de 20-25000,- kr.

Taksatoren sagde 27000,-. Godt gættet.

> [...]
> Et godt råd, find en masse annoncer (fra nettet, DBA osv) og gerne de
> dyreste du kan, så du har noget at forhandle med, når/hvis du skal

Well, han tilbød umiddelbart en kontanterstatning på 40-45000,- i
telefonen. Det kan jeg jo ikke få en tilsvarende Xantia for. Jeg skal
mindst af med ca. 55000,- for at få en tilsvarende Xantia så vidt jeg
kan se på de aktuelle priser. Men kræver jeg det, så bortfalder
kontanterstatningen da reparationsudgifterne så er mindre end 50% af
bilens pris...

Jeg ved ikke lige hvad jeg bør gøre her...

mvh Bernhard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-01-04 13:42

Bernhard Ege wrote:

> Taksatoren sagde 27000,-. Godt gættet.

Det må være en arbejdsskade jeg har

> [...]
> bilens pris...
>
> Jeg ved ikke lige hvad jeg bør gøre her...

Normalt kan man sagtens snakke sig til en lidt højere pris, end den som
taksatoren lægger ud med, så det synes jeg du skal prøve.
Ellers skal du jo gøre op med dig selv, om du er/var så glad for din bil, at
du gerne vil have den igen eller om du hellere vil have en pose penge i
hånden, selvom det måske er lidt lavere end du havde håbet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-01-04 22:52

"Per Beer Hansen">

> [...]
> du gerne vil have den igen eller om du hellere vil have en pose penge i
> hånden, selvom det måske er lidt lavere end du havde håbet.

Da vores (tidligere...) bil blev totalskadet, endte beløbet 17.500,- mere
end taksatoren startede med !
Men vi så også 40.000 fra hinanden fra start

/Henning.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-01-04 08:36

> [...]
mere
> end taksatoren startede med !
> Men vi så også 40.000 fra hinanden fra start

Ja, det er jo meget, men jeg kunne ikke stikke i min taksator.

Det talte desværre imod mig at der var temmelig mange Xantia'er til salg
på markedet

Jeg nøjedes så med de mindst 42000,- han ville give men de hjælper også
helt fint til udbetaling på en nyere Xantia

Tror jeg vil prøve en 2.0i 16v 'er... Er de lige så døde i de lave
omdrejninger som en 1.8i 16v'er?

mvh Bernhard