Ildkugle / meteor
Fra : Preben Andersen

Dato : 08-01-04 21:57

KL. 21.11 observerede jeg en ildkugle på den østlige himmel (set fra Fyn).
Den bevægede sig fra nord mod sydøst fra ca. 30 grader over horisonten i en
forholdsvis flad bane mod jorden med meget stor hastighed.
Er der andre, der har set det?

mvh
Preben

Fra : Spangkuk

Dato : 08-01-04 22:13

> [...]
i en
> forholdsvis flad bane mod jorden med meget stor hastighed.

Nej Desværre, men huskede du at ønske ??

Spang

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-01-04 22:44

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in message

> Nej Desværre, men huskede du at ønske ??

Ja, men hun er her endnu, så det har ikke været et stjerneskud

mvh
Preben

Fra : Spangkuk

Dato : 08-01-04 23:04

> Ja, men hun er her endnu, så det har ikke været et stjerneskud

Hehe..

Vil lige benytte lejligheden til at fortælle om dengang jeg
og rødderne hørte et "stjerneskud".

Havde været i Rungsted Skøjtehal, var på vej til toget. Det
var vinter, mørkt og ca. 22.00. Vi var 4-5 stykker på en lille
smal, dårligt oplyst sti der førte til stationen.

Ud af ingenting kommer en lille lysstribe som "tegnet" ind på
nattehimmelen, og et microsekund efter hører vi en syden. Intet
knald, ingen antydning af, at noget har ramt jorden med stor
hastighed, men alligevel så tæt på at vi kunne høre den/det

Raket ? Det ville være, og var, vores første forklaring, men
ingen raket falder så hurtigt til jorden, at den tegner en lysstribe.

Tror vi.

Spang

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-01-04 00:06

Spangkuk wrote:

> [...]
>
> Raket ? Det ville være, og var, vores første forklaring, men ingen
> raket falder så hurtigt til jorden, at den tegner en lysstribe.

Det giver næsten sig selv at det ikke kan være lyd opstået nær meteoren,
da lydens hastighed faktisk er ret beskeden. Der ville med andre ord
have været en noget større forsinkelse. Hvis man ser en større meteor
gennembryde lydmuren og/eller eksplodere, så skal man vente op til 4-5
minutter for at høre braget, alt efter hvor højt oppe det skete.

Det lyder som om du har oplevet "electrophonic sound". Teorien er at
turbulensen i den ioniserede gas i kølvandet på meteoren i nogle
tilfælde kan fange magnetfelterne på en sådan måde at *meget* langbølget
radiostråling bliver udsendt. Dette bevæger sig så med lysets hast ned
til jorden, hvor det får forskellige materialer til at vibrere.

Effekten skulle være specielt stærk i kolde vinternætter, hvor hvert
enkelt frosset græsstrå bliver en glimrende antenne. Jeg oplevede selv
noget lignende for et par år siden under en meteorsværm, hvilket fik mig
til at lave lidt research.

--
PeKaJe

Indecision is the true basis for flexibility.

Fra : Spangkuk

Dato : 09-01-04 00:24

> [...]
selv
> noget lignende for et par år siden under en meteorsværm, hvilket fik

BLÆRET !

Og jeg kan ikke gå dybere ind i denne diskussion da jeg ikke
har nogen viden herom.

Dit indlæg er således "status quo",- fællesnævneren for oplevelsen.

Spang

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 09-01-04 14:34

"Spangkuk" <> skrev i en meddelelse > ........

Har du opgivet at finde vægtfylden af din 'sære' sten?

Fra : Benny Fly

Dato : 08-01-04 18:24

Jeg har også hørt en svag vislen (som en fjern nytårsraket) samtidigt med et
stjerneskud, men troede ikke det kunne være rigtigt, indtil jeg fandt en
forklaring her: http://www.gefsproject.org/ De samler på observationer.

Min observation var en augustnat ved Nivå havn, hvor modtageren i hvert
tilfælde ikke var frossent græs. En mulig modtager for "radiosignalet" kunne
være min fiskestang af kulstof.

mvh Benny

Spangkuk <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> skrev i en
nyhedsmeddelelse:btkoo5$2gou$1@news.cybercity.dk...

Fra : Benny Fly

Dato : 08-01-04 18:35

fandt lige en interessant artikel:
http://as.dsri.dk/sekt/meteor/metfm.html

mvh Benny

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 10-01-04 12:00

"Benny Fly" <bennyfly-sletdette-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min observation var en augustnat ved Nivå havn, hvor modtageren i hvert
> tilfælde ikke var frossent græs. En mulig modtager for "radiosignalet"

Jeg har oplevet mange stjerneskud med lyd. Det var under en
stjerneskudsvrimmel for nogle år siden en vindstille sommernat hvor jeg var
på en båd der lå for anker ud for en lille ubeboet ø. Dvs. at der var helt
stille og ingen generende lys.

Det er rart at finde ud af hvorfor de kunne høres. Vi hørte dem også som en
svag vislen

Fra : Benny Fly

Dato : 09-01-04 17:57

Her er et videoklip med lyd af fænomenet:
http://www.fizika.org/ilwcro/results/right.html
mvh Benny

Jacob Laugesen <Sefnyr@yahoo.i.danmark> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fffdb39$0$193$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-01-04 18:56

Preben Andersen wrote:

> KL. 21.11 observerede jeg en ildkugle på den østlige himmel (set fra Fyn).
> Den bevægede sig fra nord mod sydøst fra ca. 30 grader over horisonten i en
> forholdsvis flad bane mod jorden med meget stor hastighed.

Du giver jo rimeligt præcise oplysninger, men »man« skal nok vide lidt
mere præcist hvor på Fyn du var.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-01-04 00:00

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Du giver jo rimeligt præcise oplysninger, men »man« skal nok vide lidt
> mere præcist hvor på Fyn du var.

Der har du da ret i. Jeg var i Odense.

mvh
Preben

Fra : Billedhugger

Dato : 09-01-04 19:32

Skriv da om det.
http://as.dsri.dk/ildkugle/

Sasquatch

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-01-04 00:01

"Billedhugger" <bh@yahoo.dk> wrote in message
> Skriv da om det.
> http://as.dsri.dk/ildkugle/
>
> Sasquatch

Det vil jeg gøre.

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-01-04 00:25

"Billedhugger" <bh@yahoo.dk> wrote in message
> Skriv da om det.
> http://as.dsri.dk/ildkugle/
>
> Sasquatch

Glimrende side, her var der også andre, som havde set ildkuglen:

http://as.dsri.dk/sekt/meteor/Ildkugleobservationer02.htm

Og så var der i øvrigt et link til en fantastisk database med længde- og
breddegrad på næsten enhver landsby:

http://www.heavens-above.com/selecttown.asp?CountryID=DA

mvh
Preben