font-size
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 08-01-04 21:53

Jeg vil frygtelig gerne lave mit site med relative font-size's, men
mangler viden om, hvad 'em' egentlig betyder og indebærer. Jeg prøver
mig frem (learning by doing er vel fint nok), men trænger nu til mere
eksakt viden om fænomenet. Kan nogen henvise mig til en tutorial?

Hilsen
Lisbet

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 08-01-04 22:11

Lisbet Laursen wrote:
> [...]
> mig frem (learning by doing er vel fint nok), men trænger nu til mere
> eksakt viden om fænomenet. Kan nogen henvise mig til en tutorial?

www.html.dk er et godt sted at starte.

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion4.asp#font-size dækker vist di
spørgsmål

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-04 22:28

Lisbet Laursen skrev:

> Jeg vil frygtelig gerne lave mit site med relative
> font-size's, men mangler viden om, hvad 'em' egentlig betyder
> og indebærer.

Her er hvad css-specifikationen har at sige:

The 'em' unit is equal to the computed value of the 'font-size'
property of the element on which it is used. The exception is when
'em' occurs in the value of the 'font-size' property itself, in
which case it refers to the font size of the parent element. It may
be used for vertical or horizontal measurement. (This unit is also
sometimes called the quad-width in typographic texts.)

(fra: <http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#length-units>)

Altså kort fortalt: Værdien 1 em refererer til font-størrelsen for
det element (html-kode) den bruges på - bortset fra når enheden
bruges til at definere fontstørrelsen. I det tilfælde refererer den
til fontstørrelsen på det omgivende element. Ovennævnte link har to
udmærkede eksempler på em:

The rule:

   h1 { line-height: 1.2em }

means that the line height of "h1" elements will be 20% greater
than the font size of the "h1" elements. On the other hand:

   h1 { font-size: 1.2em }

means that the font-size of "h1" elements will be 20% greater than
the font size inherited by "h1" elements.
Jens Gyldenkærne Clausen