bogen hundelytteren
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-01-04 16:59

Hejsa

Jeg har lige været ude og investere i bogen "hundelytteren", og glæder mig
til at komme igang med at læse den.

Er der nogen der har læst det? hvad er jeres mening om den?

Mange hilsner fra
Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Ragna

Dato : 08-01-04 20:23

Hej Bolette!

Jeg har læst bogen for nylig, og jeg synes absolut, at den var værd at læse.

Selvfølgelig er man aldrig helt enig med forfatterens synspunkter, bl. a.
bryder jeg mig ikke om "ignoreringsreglen", der siger at man ikke skal
beskæftige sig med hunden de første 5 minutter efter at man er kommet hjem,
men hvis reglen bruges som et led i et genopdragelsesprogram, kan den
sikkert have sin berettigelse.

Skildringerne af problemhundeadfærd og forslag til løsning af problemerne
virker meget sandsynlige, selv om man i visse tilfælde undrer sig over,
hvordan vanskelighederne har kunnet få lov til at vokse sig så store, før
man forsøgte at gøre noget ved det.

Som almindelig hundeejer synes jeg også, at man finde mange ting at tænke
over og mange indfaldsvinkler til at sætte sig ind i hundenes
reaktionsmønstre.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Anja Bjerke

Dato : 10-01-04 02:39

Ragna wrote:

> [...]
> undrer sig over, hvordan vanskelighederne har kunnet få lov til at
> vokse sig så store, før man forsøgte at gøre noget ved det.

Jeg flyttet sammen med en mann som hadde en territorial, bråkete, macho
schäfer hann. Hunden hadde de fem første årene ikke fått mye oppdragelse.
Snill - men skremte de fleste. (stor 40 kilos sort langhåret schäfer som
hopper og gneldrer (skæller) på alt som nærmer seg eller går forbi).

> [...]
> er kommet hjem, men hvis reglen bruges som et led i et
> genopdragelsesprogram, kan den sikkert have sin berettigelse.

Denne schäferen trengte å få redusert sitt ego NOE. Og han aksepterte meg
ganske raskt som sjef etter at jeg ble "bitcy" og ikke la merke til ham når
han bråket og var overivrig. Jeg presset meg foran ham gjennom døra når vi
skulle ut. Han måtte vente for å få ting. Måtte gjøre som jeg sa. Etter noen
få dager hadde han lært at jeg ikke ville hilse før han var rolig. (Det tok
nok minst 5 minutter med armene i kors og siden/ryggen vendt mot hunden!)

Men dette var jo en typisk problemhund.