Old-stål knive må ikke affedtes AMMESTUEHI~
Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-04 15:23

På dk.kultur.mad+drikke svarede en klog debatør at vandrehistorien om at
knive ikke skal vaskes i sulfo er fra dengang knivstål var kulstofholdigt og
let trustede.

Nutidsknive af stål der er sejt pga legering(chrom, nikkel, vanadium, mangan
o lign), der samtidig gør dem rustfri, kan man selvfølgelig vaske i alt incl
i opvaskemaskine

De gamle knive af "kanon-stål" måtte ikke affedtes HVIS DE DESUDEN LAGREDES
SÅ FUGTIGT AT RUST-RISIKO!

Men eksperter elsker at skræmme - om at "det er din egen skyld at du ikke
læste brugsanvisningen og adlød den", når kniven bliver sløv hvad alle knive
gør pga brug. Akademikerlærdom gør oftest skade.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 08-01-04 17:24

Bo Warming wrote:

>På dk.kultur.mad+drikke svarede en klog debatør at vandrehistorien om at
>knive ikke skal vaskes i sulfo er fra dengang knivstål var kulstofholdigt og
>let trustede.

Der er nu stadig kulstof i knivstål. Se for eksempel:
http://www.primosknives.com/articles/steelcmp.htm
http://www.hayesknives.com/steels.html

Bare ikke så meget som før. Kulstofindhold gør jern hårdere og dermed
fås en mere holdbar æg.

>Nutidsknive af stål der er sejt pga legering(chrom, nikkel, vanadium, mangan
>o lign), der samtidig gør dem rustfri, kan man selvfølgelig vaske i alt incl
>i opvaskemaskine

Nå, rustfrit stål kan også ruste, det går bare ikke så stærkt. Visse
knivtyper har det med at få pest i opvaskemaskiner, betingelserne i
disse er da også ganske voldsomme.
Generelt vil ioniske opløsninger og ilt korrodere - færdig. Spørgsmålet
er blot hvor hurtigt...

> [...]

>læste brugsanvisningen og adlød den", når kniven bliver sløv hvad alle knive
>gør pga brug. Akademikerlærdom gør oftest skade.

Huh? Den oprindelige ophavsmand til historien var da vist ikke ekspert
på nogen måde. Den eneste 'ekspert' jeg har set ytre sig i dk.mad+drikke
var da til gengæld ikke skræmmende.
Hvornår har der været akademikere involveret?
Hvad blev der af 'bold ej mand'?

Nå, det er nok håbløst...

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-04 18:23

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> wrote in message
Bare ikke så meget som før. Kulstofindhold gør jern hårdere og dermed
fås en mere holdbar æg.

Den forstandige på dk.kultur.mad+drikke mente vist blot at før det
såkaldt rustfri stål opfandtes var der brug for at holde knive fedtede,
for at beskytte - og så var sulfo lidt skadelig hvis der er fugtigt i
knivskuffen
> [...]

var da til gengæld ikke skræmmende.
Hvornår har der været akademikere involveret?

Jeg er ofte stødt på advarslen om ikke at bruge sulfo - som altså er
latterlig og har været det i ½ århundrede.
Altid er det fra akademikere overforsigtigheden er kommet.
Folk der ved lidt, kan lide at foregive at de ved en masse og skal herse
med folk og hævder at naturlig skødesløs normal-adfærd er kritisabel -
hvad den sjældent er.

Der er ikke meget mand-ej-bold problematik i at kritisere
samfundsgrupper generelt, når det er ng-relevant.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 08-01-04 23:48

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Folk der ved lidt, kan lide at foregive at de ved en masse og skal herse
> med folk og hævder at naturlig skødesløs normal-adfærd er kritisabel -
> hvad den sjældent er.

Er det ikke lige det du gør?

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-04 03:06

"Jacob Laugesen" <Sefnyr@yahoo.i.danmark> wrote in message
> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke lige det du gør?

Hvad mener du?

Trådens emne er om latterlige advarsler mod at bruge sulfo til knive?

Jeg er en af dem der har afvist de overforsigtigtige lærdes
ammestuehistorier, som herser med folk om man ikke må adlyde sine instinkter
og behandle knivene som alt andet der skal vaskes.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 09-01-04 04:19

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> "Jacob Laugesen" <Sefnyr@yahoo.i.danmark> wrote in message

> Hvad mener du?

at du kan lide at foregive at du ved en masse og skal herse
med folk og hævde at naturlig skødesløs normal-adfærd er kritisabel -
hvad den sjældent er.

(ok mest i andre tråde men også her)

> Trådens emne er om latterlige advarsler mod at bruge sulfo til knive?

Global knive får små huller/fordybninger i metallet af opvaskemaskinen.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-04 17:43

> [...]
>
> at du kan lide at foregive at du ved en masse og skal herse
> med folk og hævde at naturlig skødesløs normal-adfærd er kritisabel -

Tværimod er jeg altid fortaler for at naturlig forståelse er så god som
Noblepristagernes.

> Global knive får små huller/fordybninger i metallet af opvaskemaskinen.

Er knivbladet lavet af pap? Fortæl præcis om hvilket metalblad der kan
skades af maskinvask.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 09-01-04 18:27

> Er knivbladet lavet af pap? Fortæl præcis om hvilket metalblad der kan
> skades af maskinvask.

Er du totalt blæst i hjernen? Det skrev jeg da lige. Global knive! Søg da på
nettet efter hvad de er lavet af istedet for at spørge. De ruster forresten
også (der komme rustpletter) ved at vaske dem i maskinen. Og ja det er der
man kalder rustfrit stål. Men rustfrit stål findes ikke i fagsprog hedder
det rustfast. Det eneste metal der ikke koroderer er guld og måske et par
andre.

Men jeg skal være venlig og skrive at i lang tid stod der
"Molydbenum/Vanadium 18 Stainless Steel" på kniven, den nyeste jeg har står
der "CROMOVA 18 Stainless Steel" og på stegepincetten står der " 18-8
Stainless Steel"

I indlægssedlen står der at de skal vaskes i hånden i sæbe og tørres
grundigt (hor ikke at ruste) og de må ikke vaskes i maskine.

/Jacob Laugesen

Ps. Hvis du ikke begynder at tage dig sammen i de tråde du deltager i så
bliver jeg nød til at smide dig i et killfilter for at du ikke ødelægger min
ellers gode oplevelse med usenet.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-04 22:58

> [...]

> Ps. Hvis du ikke begynder at tage dig sammen i de tråde du deltager i så
> bliver jeg nød til at smide dig i et killfilter for at du ikke ødelægger

Forfærdelig trussel. Hvem rammes af straf-sanktionen, som du bryster dig
af at oveveje?

"Indlægssedlen" om at kniven skal vaskes i hånden, er netop eksempel på
usympatisk, uintelligent akademiker-instruks, der går imod sund fornuft.

Næsten alle knive opbevares indendørs, hvor rust-dannelse ikke sker , selvom
em det mest sårbare stål eller gammeldags, kulholdige billigjern anvendes.
Så firma-ammestuehistorierne har kun det formål, at dem der adlyder alt præk
omhyggeligt, skal føle sig farisæisk stolte ved det, og dem der ødelægger
kniven, skal opleve at de nok er grimme syndere mod kryptisk
indlægsseddel-visdom, og altså er deres egen ulykkes smed.

Fra : Peter Weis

Dato : 09-01-04 23:12

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote :

> [...]
selvom
> em det mest sårbare stål eller gammeldags, kulholdige billigjern anvendes.

Din fornuft virker ikke sund.
Knivene af crom-molybdæn-vanadium-stål ruster i opvaskemaskine. Det har
manden jo erfaret. Også selv om opvaskemaskinen står indendørs.

Peter

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 10-01-04 11:51

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> selvom
>
> Din fornuft virker ikke sund.
> Knivene af crom-molybdæn-vanadium-stål ruster i opvaskemaskine. Det har
> manden jo erfaret. Også selv om opvaskemaskinen står indendørs.

Tak. Det er bare synd at folk som BW aldrig vil tage en vidneforklaring for
gode varer men istedet tror mere på hans egne tænkte tanker.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-04 15:27

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> selvom
>
> Din fornuft virker ikke sund.
> Knivene af crom-molybdæn-vanadium-stål ruster i opvaskemaskine. Det har
> manden jo erfaret. Også selv om opvaskemaskinen står indendørs.

Ligegyldig hvilken jernlegering når den ikke at ruste hvis du tager knivene
ud efter vask

Fe-Ni-Cr stainless steel til bestik er da vist umuligt at få til at ruste i
et køkken.

At molybdæn skulle gøre det meget mere sårbart, tvivler jeg på

Der er intet helligt ved hvad "manden har jo erfaret" når der ikke er givet
præcise oplysninger.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 10-01-04 17:47

> Ligegyldig hvilken jernlegering når den ikke at ruste hvis du tager
knivene
> ud efter vask

Der kommer små huller i bladet og rustpletter. Så kan du sige hvad du vil
for jeg har set det.

> Fe-Ni-Cr stainless steel til bestik er da vist umuligt at få til at ruste
> et køkken.

Alt jern og stål kan ruste og få rustpletter, eller en eller anden anden
slags korrosion. Der kan nemt komme rustpletter på crom bestik hvis det
vaskes sammen med f.eks. en ostehøvl.

> At molybdæn skulle gøre det meget mere sårbart, tvivler jeg på

Det er heller ikke derfor tror jeg. Det er jernet der ruster. Hvad der giver
de små huller ind i metallet ved jeg ikke.

> Der er intet helligt ved hvad "manden har jo erfaret" når der ikke er
givet
> præcise oplysninger.

Hvad mangler du af oplysninger?

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-04 21:53

> Hvad mangler du af oplysninger?

Hvem har hårde fakta om moderne knive der ruster i et køkken.

Hvis det kan ske, vil jeg gerne vide om de har været i væde i lang tid,
altså ikke kun mens opvaskemaskine arbejdede.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 12-01-04 17:42

> Hvem har hårde fakta om moderne knive der ruster i et køkken.
>
> Hvis det kan ske, vil jeg gerne vide om de har været i væde i lang tid,
> altså ikke kun mens opvaskemaskine arbejdede.

Er du dum som en dør? Jeg har det bedste bevis jeg kan have set fra min
side. At du så ikke tror på det er da dit problem. Alle andre tror mig. Jeg
har selv set små huller og rustpletter på knive vasket i opvaskemaskine.
Bedre bevis findes ikke. Der kommer ikke rustpletter i billige "bløde" knive
men når bladet laves så hårdt som Global knivene så ruster det nemmere.
Knivene havde ikke ligget i vand. De blev vasket ganske normalt i
opvaskemaskine.

Jeg begynder at tvivle på at du overhovedet ved hvad det er for en slags
rust vi snakker om her. Det er ikke store områder der bobler og bliver ru.
Det er små pletter på 1-5mm i diameter der får en rødlig farve der kan
fjernes med en grov svamp eller vienerkalk.

/Jacob Laugesen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-04 18:42

"Jacob Laugesen" <Sefnyr@yahoo.i.danmark> wrote in message
Bedre bevis findes ikke. Der kommer ikke rustpletter i billige "bløde" knive
> men når bladet laves så hårdt som Global knivene så ruster det nemmere.

Laver man ny typer Global-knive der er mere sårbare end alm stålknive og
rustfrit stål

Jeg har aldrig set jern eller stål ruste i et køkken og er derfor
uforstående, og ville gerne have enforklaring på at man indfører stål, der
ikke er så godt som de bestik af krom-nikkel-jern stainless steel som jeg
har brugt i 50 år

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 12-01-04 18:58

> Bedre bevis findes ikke. Der kommer ikke rustpletter i billige "bløde"
knive

> Laver man ny typer Global-knive der er mere sårbare end alm stålknive og
> rustfrit stål

Der er mange typer af stål og rustfast (rustfrit) er bare en
fællesbetegnelse for nogle blandinger der ikke ruster ret godt.

> [...]
> ikke er så godt som de bestik af krom-nikkel-jern stainless steel som jeg

Du kan godt sige at det ikke er så godt som det gamle, men det er kun når du
kikker på muligheden for at ruste. Det er hårdere end det gamle stål og kan
derfor blive skarpere og holder skarpheden længere.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 10-01-04 11:55

> [...]
> står

> min
>
> Forfærdelig trussel. Hvem rammes af straf-sanktionen, som du bryster

Der er ikke nogle der rammes og det er heller ikke meningen. Jeg kunne bare
blive fri for at prøve at overbevise dine dårlige modforklaringer på alt.
Jeg svarer for at forklare dem der ikke kender din underlige tankegang ikke
umidelbart tror på det.

> "Indlægssedlen" om at kniven skal vaskes i hånden, er netop eksempel på
> usympatisk, uintelligent akademiker-instruks, der går imod sund fornuft.

Den går ikke imod sund fornuft. Den fortæller det jeg har pålevet og viser
dermed at den er korrekt.

> [...]
> kniven, skal opleve at de nok er grimme syndere mod kryptisk
> indlægsseddel-visdom, og altså er deres egen ulykkes smed.

Hvis den ikke tager skade af det hvordan kan de så ødelægge kniven ved det?
Du modsiger dig selv igen.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-01-04 23:01

Jeppe Madsen wrote :

> [...]
> dk.mad+drikke var da til gengæld ikke skræmmende.
> Hvornår har der været akademikere involveret?

Det kunne fx være mig, men mit bidrag har vist ikke været af akademisk
karakter - omend tilgangsvinkelen naturligvis er det.

.... gad egentlig vide, hvornår min omgangskreds lærer, at de ikke skal
smide om sig med vandrehistorier og bilde mig ting ind, der kan
påvises/afvises videnskabeligt. De må da for pokker snart indse, at jeg
slet ikke kan lade være med at undersøge, om de har ret.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk