beregning af overfladen for en "blob"
Fra : Leif Hansen

Dato : 08-01-04 14:19

Jeg ved ikke om det er det helt korrekte navn, men med blob mener jeg
kraftfeltet omkring en eller flere punkter. Man kan eksempelvis definere
blobbens overflade som...

M1/((x-x1)^2+(y-y1)^2+(z-z1)^2)+M2((x-x2^2+(y-y2^2+(z-z2^2)-L=0

hvor M1 og 2 er "massen" af de to punktformige "kraftkilder" og x1..z2 er
positionen af kilderne. L er grænseværdien for hvor overfladen defineres som
værende.
Med det udtryk, eller et med flere elementer, kan man regne på blobbens
overflade, men hvordan i alverden beregner man overfladens normalvektor i et
givent punkt?

Jeg har forsøgt mig med at difrentiere udtrykket i håb om at få et udtryk
for planet i et givent punkt, men enten lavede jeg fejl pga det store antal
variabler, eller det er ikke metoden. Jeg fik i hvadt fald slet ike noget
brugbart ud af det.

Hvad er metoden for beregning af normalvektoren for sådan et objekt?

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-01-04 14:34

Scripsit "Leif Hansen" <lh@mail.dk>

> [...]

> overflade, men hvordan i alverden beregner man overfladens normalvektor i et

Venstresidens gradient er en normalvektor. Hvis gradienten forsvinder
i et punkt, er det ikke sikkert at overfladen overhovedet er glat dér.

> Jeg har forsøgt mig med at difrentiere udtrykket i håb om at få et udtryk
> for planet i et givent punkt, men enten lavede jeg fejl pga det store antal
> variabler, eller det er ikke metoden.

Husk at behandle x1, y1, z1, x2, y2, z2 som konstanter. Du skal kun
differentiere med hensyn til x, y og z, som er koordinaterne til det
rum fladen eksisterer i.

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : Leif Hansen

Dato : 08-01-04 15:50

> Venstresidens gradient er en normalvektor. Hvis gradienten forsvinder
> i et punkt, er det ikke sikkert at overfladen overhovedet er glat dér.

Det forstod jeg ikke helt. Venstresidens gradient er normalvektoren?

> Husk at behandle x1, y1, z1, x2, y2, z2 som konstanter. Du skal kun
> differentiere med hensyn til x, y og z, som er koordinaterne til det
> rum fladen eksisterer i.

Naturligvis. Det var min fejl fra før. Prøvede lige med en almindelig kugle
og fik da også et plan ud af det. takker.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-01-04 18:51

Scripsit "Leif Hansen" <lh@mail.dk>

> Det forstod jeg ikke helt.

Så stil endelig opklarende spørgsmål.

> Venstresidens gradient er normalvektoren?

Venstresidens gradient er *en* normalvektor (for andre vektorer som er
parallelle med den er jo også normalvektorer).

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,