Sumpskildpadder - han eller hun?
Fra : Malene

Dato : 08-01-04 13:37

Hej!
Jeg har to gulbugede terrapiner, som havde samme størrelse da jeg købte dem
for cirka et år siden, men den ene er efterhånden meget større end den
anden. Har det noget med køn at gøre? Er hunnen eller hannen den største?

Med venlig hilsen
Malene

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 14:04

> [...]
> for cirka et år siden, men den ene er efterhånden meget større end den
> anden. Har det noget med køn at gøre? Er hunnen eller hannen den største?

Jeg ved at hos de rødørede og gulørede er hunnen noget større, så mon det
ikke osse er tilfældet ved de gulbugede?

Fra : Malene

Dato : 08-01-04 18:15

Jo det har du nok ret i. Tak for hjælpen!

Fra : Søren Poulsen

Dato : 08-01-04 18:13

Hannen har et par lange klør på forbenene til at holde fast i hunnen, og
hunnen har en tyndere hale for at gøre plads til ægene.

--
M.v.h. Søren Overvad Poulsen, Køge
Email: spo@xxxwebspeed.dk

Fra : Malene

Dato : 08-01-04 18:17

Nu er jeg da sikker på at kunne kende forskel - tak for dit svar

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-01-04 00:12

Søren Poulsen wrote:
> Hannen har et par lange klør på forbenene til at holde fast i
hunnen,
> og hunnen har en tyndere hale for at gøre plads til ægene.

Disse lange klør er nu ikke til at holde med, det er
havskildpadder der gør det. De er derimod til at lave
parringsspil over for hunnen med. Den 'vifter' hunne om snuden
med dem, for at stimulere hende. Så Malene, hvis du ser denne
'viften' fra den med de lange klør (hvis der altså er en der har
dem), så er det et godt tegn. Men OK, kløerne selv er også sikre
tegn

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Malene

Dato : 10-01-04 10:09

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> 'viften' fra den med de lange klør (hvis der altså er en der har
> dem), så er det et godt tegn. Men OK, kløerne selv er også sikre

Tak for dit svar.
Jeg har studeret deres kløer, men det ser ikke rigtig ud til der er nogen
udtalt forskel - den mindstes kløer er lidt længere, men det er ikke meget.
Den vifter ikke med dem når jeg står der, men det kan jo godt være den gør
det alligevel selv om jeg ikke ser det.

Med venlig hilsen
Malene