Hvilken race/hvorfor stamtavler/hvilken pr~
Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 08-01-04 13:26

For ikke at "drukne" i tråden Re: Hvilken rase... starter jeg denne tråd, og
er spændt på hvilke reaktioner der måtte komme.

> Hej Kathrine
> Det er ikke helt ved siden af. Jeg holder meget af katte / dyr i det hele
> taget. Jeg vil have det forfærdeligt med at avle på katte , som har nogle
> avelige skavanker, ikke at jeg slår ned på avlerene , men der er nogle
raser
> der er mere udsatte end andre. Sådan må det være.
> For at undgå misforståelser , vil jeg gerne pointere at jeg på intet
> tidspunkt har nævnt at jeg ikke vil betale for ordentlige avlskatte. Kun
at
> jeg ikke ønskede at lave forretning ud af dette.
> [...]

Hej Jytte.....

Jeg tager hatten af for dig og for dit ønske om at avle på katte UDEN
arvelige skavanker. Det er jeg overbevist om at enhver opdrætter af racekræ
kun vil være enig med dig i.

Når det så er sagt, så undrer det mig endnu mere at du så vil avle og
videresælge kattene uden stamtavle. Når du netop har den holdning til
arvelige skavanker og sygdomme, må det da være vigtigt for dig at kunne
følge dine katte´s linier langt tilbage for netop at sikre at du ikke får
den slags med sig.

Selvfølgelig kan man da finde et par avlskatte med stamtavler og uden
arvelige skavanker og så sætte dem sammen og få ganske udemærkede killinger
ud af det. Man kan da osse sælge dem til den pris som ens omkostninger måtte
være. Men helt ærligt, dette kan kun lade sig gøre fordi der er nogle
opdrættere, der har gjort sig ulejligheden at sætte sig ind i den enkelte
race, taget på udstillinger, testet i hoved og røv og ikke mindst brugt
timer på at tjekke deres katte og hvad de kommer fra. Jeg synes, det er
manglende respekt for dem der har gidet gøre det arbejde!!!!

Vi er selv meget nyopstartede Maine Coon opdrættere, så nye vi ikke har haft
killinger endnu........hvad vi ikke har brugt af tid og energi på at sætte
os ind i hvad en Maine Coon er, finde både hun- og hankatte. Katte der ikke
bare er racerene, nej, så sandelig osse passer sammen både på nu og frem i
tiden. Det at opdrætte katte er for mig ikke et spørgsmål om at finde en
hun- og en hankat og så sætte dem sammen (den del klarer de nok selv!!!)
Nej, det er også at se på hvordan er standarden for racen (derfor
udstillinger) og sidst men ikke mindst, hvad betyder det for det typemæssige
og egenskaberne/kendetegnet for racen at lige præcis de to katte sættes
sammen. For mange racekatte gælder det at genpuljen ikke er så voldsom stor,
og blander jeg så det hele i en pærevælling - hvad sker der så frem i
tiden???? Er det overhovedet muligt at finde en passende partner til den
kombination jeg har fået lavet???????? Hvad sker der med den kat som
betragtes som Maine Coon i dag, får vi pludselig - fordi vi ikke har sat os
ind i tingene - lagt al for stor afstand til det, som vi faktisk faldt
for????

I vores jagt på at finde de katte, som vi ville satse på, er vi stødt på
mange forskellige slags MCO. Også nogle som I mine øjne ALDRIG skulle have
været bragt ind i avlen. Vi er bestemt også blevet klogere, meget klogere
end vi var da vi fik vores første to kælekatte.

Vi har pt. vores to dejlige kælekatte - begge neutraliserede, to hunner og
sidst men ikke mindst vores han. Lige præcis han er vores "problembarn", han
er en drøm af en kat ( i mine øjne) og jeg glæder mig meget til at se hans
afkom. Men det bliver ikke med hvem som helst han får lov at lave killinger,
han er et meget godt billede på hvorfor det er nødvendigt at sætte sig ind i
ALT og ikke bare konstatere at han er en avlshan! Han er det man kalder godt
"pakket", hvilket ikke betyder at han er indavlet - det vil der nok være
nogle der mener - men at man skal tage en hunkat der ligger meget langt væk
fra ham, han skal "pakkes ud" som det hedder (man lærer meget nyt) og til
det er det nødvendigt at kigge godt og grundigt i stamtavlerne laaaaaaangt
tilbage! Og så ellers følge op på det flotte arbejde, de opdrættere vi har
købt vores katte af, har gjort. Fortsætte med at teste for diverse sygdomme
og skavanker!!!!!

Hvis det er så hulens besværligt og dyrt, hvorfor gør vi det så????? Tjah,
jeg ved ikke om det er besværligt, jeg synes det er spændende at kigge på
stamtavler, linier osv........der går mange gode timer på den måde!!!!
Dyrt??????? Tjah, igen, det ved jeg ikke om det er. Jeg har selv valgt at
det her skal være min hobby, jeg kunne som nok finde andre hobby´er der var
dyrere og som ikke gav så meget igen. Vores katte er en vital del af vores
familie, vores hjem bærer bestemt præg af at vi har valgt at have fem - til
tider voldsomme - krabater tæskende rundt!!!! Jeg har ingen forhåbninger om
at det vi nu har kastet os ud i, skal give overskud. Det tror jeg næppe det
vil gøre.

Prisen på vores killinger bliver sat efter det niveau der er gældende for
racen, ikke efter de omkostninger der har været på killingerne. Det tror jeg
bliver en fuldstændig håbløs affære også selvom prisen på forældrene og
omkostninger til dem holdes udenfor. Det bliver da en tur op og ned uden
lige, fint nok for de købere der kommer til et kuld uden problemer, men
spørgsmålet er så om de samme mennesker vil betale, hvis alt er gået galt,
så bliver det godt nok dyre katte. Næh, i mine øjne hedder det fast pris
uanset omkostningerne!!!

Det eneste man, som opdrætter, bliver rig på er erfaringer og oplevelser!!!!
Dem får man så sandelig da osse i stort omfang, og det er dem der driver det
hele, ikke den økonomiske side af sagen. Vi har de katte vi har økonomi til,
ikke flere og bestemt ikke færre *LOL* - hvordan vi hver især prioritere
hver vores pengepung er forskelligt og hver enkelts egen sag.

For mig er det at have opdræt ikke en forretning, men en
livstil!!!!!!!!!!!!! Hvis jeg ville have en forretning havde jeg nok fundet
noget mere indbringende... og knap så tidskrævende.... at sælge!!!!!

Mange hilsner
Pia BJ
www.meekocoons.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-01-04 14:24

"Pia J/Kurt K" <pbkk@tcdadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er det nødvendigt at kigge godt og grundigt i stamtavlerne laaaaaaangt

Hej Pia.

Det lyder spændende - "godt pakket" er også et nyt begreb for mig, men det
lyder som om, det er det samme vi slås med i NFO-verdenen. Hvor har du lært
mere om at "pakke ud"? Hvis du kan henvise til et sted hvor jeg kan læse om
det, ville jeg blive glad. Jeg har selv et par hunner, der vist kan kaldes
godt pakkede, så jeg må kigge en del generationer tilbage når jeg leder
efter egnede hanner.

Mvh. Else.

--
Gyldenkærnes Norske Skovkatte
Killinger født 2/12

Fra : Jynis

Dato : 09-01-04 08:36

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt pakkede, så jeg må kigge en del generationer tilbage når jeg leder

Hej Else
Også jeg har haft en norsk skov kat , Jeg fik han foræret , da han manglede
et hjem. Han var rigtig dejlig., men desvære fik han loppealergi. Han kunne
heller ikke tåle midlerne imod lopperne , tilsidst blev det så slem så det
måtte slutte. Han fik selfølgedig behandling af dyrlægen,men en kat med
store sår og bylder næsten hele tiden , det er altså synd. Men det er skønne
katte.
Jeg har lige været på din hjenne side. Vores kat var sort og hvid og lign
er meget din lille mis.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jynis

Dato : 09-01-04 08:20

> [...]
>
> Jeg tager hatten af for dig og for dit ønske om at avle på katte UDEN
> arvelige skavanker. Det er jeg overbevist om at enhver opdrætter af

Hej Pia
Det ved jeg godt ikke kan lade sig gøre, Derfor spurgte jeg efter
statestikker om sygdomme i forhold til de forskellige racer.

> [...]
> timer på at tjekke deres katte og hvad de kommer fra. Jeg synes, det er
> manglende respekt for dem der har gidet gøre det arbejde!!!!

Folk der køber en kat og ikke vil bruge den til avl , har ikke brug for
stamtavle. De fleste avlere forlanger jo også at killingerne / kattene
bliver steriliserede . Det lyder det da til her i gruppen.

> [...]
os
> ind i tingene - lagt al for stor afstand til det, som vi faktisk faldt

Jeg har arbejdet med avl for 25 -30 år siden inden for får. Her var det
kødprocenten og især ulden der intereserede mig. Dengang havde jeg flaskelam
der tiltider hentede mig i min stue , når de synes de trængte til en flaske.
Jeg håber det lykkedes for jer.
Prisen på kattene er vel ikke bestemt på forhånd. I alt andet er det lagt i
forhold til udbud og efterspørgsel.

> [...]
fundet
> noget mere indbringende... og knap så tidskrævende.... at sælge!!!!!

Når og hvis jeg køber avls katte, ville alt det du skriver om for længst
være på plads. Ved at betale en pris for katten , har jeg også betalt
avleren for arbejdet og besværet, det er jo avlerene der fastsætter prisen.
Jeg ønsker kun 1 han og 1 hun. og 1 hold killinger om året, fordi jeg synes
det er meget sjovt at have killinger i huset,
Jeg ønsker jer al mulig held og lykke med katteriet og håber at kunne følge
lidt med i det her på nettet.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Freedom

Dato : 09-01-04 08:20

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Pia
> Det ved jeg godt ikke kan lade sig gøre, Derfor spurgte jeg efter
> statestikker om sygdomme i forhold til de forskellige racer.

Hvad med at vælge den katterace du kan lide og gøre et stykke arbejde for at
gøre det sundere og lade det være et mål kun at avle på sunde og raske
katte, alså avle dig ud af de evt. lidelser som racen har?

Det er sådan de SERIØSE opdrætter gør!

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-04 08:50

Jynis wrote:

> Hej Pia
> Det ved jeg godt ikke kan lade sig gøre, Derfor spurgte jeg efter
> statestikker om sygdomme i forhold til de forskellige racer.

er det endnu ikke gået op for dig at den type statistikker ikke eksisterer
sådan generelt??
det allerbedste du kan gøre er at opstille nogle kriterier for de katte du
ønsker at avle (udover helbred som jo absolut må være et must) og så
bagefter finde de 3-4 racer der umiddelbart passer dig bedst..... SÅ kan du
begynde at kigge på hvad for sygdomme der ligger i racerne og så vælge
katten derudfra.....

en racekat er jo ikke bare en racekat...... alle racekatte har jo vidt
forskellige grundliggende sind og fysiologi...... det primære for dig må da
vel også være at finde en race du kan holde ud af at have boende i dit hjem
24/7 de næste 12-18 år.......
det kan være en perser..... (og jo der findes også sunde persere)....
det kan være en abysinier....
det kan være en skovkat.....
det kan være en siam.....

det allervigtigste er da at finde det sind der passer til dig og dit
hjem...... hvis udseendet ellers er hamrende ligegyldigt (og det må det jo
være eftersom du tilsyneladende er ligeglad med alt andet end helbredet) så
er det da det allerbedste sted at starte......

> Folk der køber en kat og ikke vil bruge den til avl , har ikke brug
> for stamtavle.

hvordan kan du bedømme det?? blot fordi DU ikke mener du kan bruge
stamtavlen til noget, kan der jo sagtens være mennesker derude der synes den
er rar at have....
jeg har en stamtavle på rasmine, min somali...... jeg har aldrig skulle
udstille hende, jeg har aldrig skulle avle på hende... men jeg er GLAD for
min stamtavle for det har givet mig muligheden for at finde og se hendes
familie...... det har givet mig muligheden for at finde ud af hvilke katte
der er i hendes familie, og eftersom hun er en del af MIN familie, så synes
jeg det er vigtigt at vide den slags.......
feks ved jeg at hendes far var amerikansk import og utrolig smuk........ jeg
ved at der i de amerikanske linier ligger blåt og andre utroligt smukke
katte.... jeg ved at hendes mor har det kønneste skønneste lille ansigt
(også selvom hun efterhånden er en rund dame ;) ) og jeg ved at hendes
søster er den smukkeste pige..... alt dette kunne jeg ikke vide hvis ikke
jeg havde stamtavlen.......
de samme informationer har jeg feks om min perser pige..... ligesom
stamtavlen har vist mig at der var en risiko for at hun havde PKD....... og
det gjorde så at jeg fik hende tjekket... og havde jeg IKKE tjekket for det,
så vidste jeg at risikoen forelå og jeg kunne være opmærksom på symptomerne
i fremtiden........
jeg har IKKE de informationer om min hankat..... og dem savner jeg helt
ærligt nu hvor jeg ved hvor dejligt det er at have.....

> De fleste avlere forlanger jo også at killingerne /
> kattene bliver steriliserede . Det lyder det da til her i gruppen.

ikke de fleste, men mange..... og stadig... det er IKKE kun avl der gør at
man har lyst tila t have en stamtavle..... hvis man feks vil udstille er
stamtavlen også enormt vigtig....... der _findes_ jo mennesker derude der
aldrig har vidst udstillingsverdenen fandtes, før de lige falder over den
billige stamtavleløse racekat...... så finder de pludselig ud af at de KUNNE
havde udstillet hvis bare opdrætteren havde GIDET at gøre en smule arbejde
og indsende stamtavlerekvisititionen...... det er sku kun 150 kr..... det er
IKKE dem der vælter læsset...... men det er dem der gør at man hurtigt
kommer til at virke utroværdig som opdrætter.....

> Prisen på kattene er vel ikke bestemt på forhånd. I alt andet er det
> lagt i forhold til udbud og efterspørgsel.

hvorfor?? er du ikke villig tila t beholde dine killinger en uge eller to
eller måske en måned ekstra hvis ike de rette købere kommer forbi? uanset om
det er en racekat eller en huskat?

> [...]
> fastsætter prisen. Jeg ønsker kun 1 han og 1 hun. og 1 hold
> killinger om året, fordi jeg synes det er meget sjovt at have

men ved at UNDLADE at søge stamtavler på dine killinger og bruge tiden på at
finde ud af alt du kan, viser du absolut ingen respekt overhovedet for det
arbejde avleren har lagt i sine katte.......
og husk iøvrigt..... en hunkat rammer på et tidspunkt en alder hvor det ikke
er hensigtsmæssigt at blive ved med at få killinger på hende..... og hvis du
KUN avler på de to katte (uden at bringe nyt blod i det) og KUN sælger
killinger i dit område, så ender du med at oversvømme området med dine
kattes gener, og dermed er du med til at dyrke indavl hvis ikke du sætter en
neutraliseringsklausul på dine killinger......
der KAN jo være folk derude som DU har solgt dine killinger til, måske med
års mellemrum som ser "hov, vi har to katte af samme race.... lad os lave
nogle killinger) uden at vide at de katte er fra samme forældre,og dermed
helsøskende...... og det må selv du kunne indse er uhensigtsmæssigt.....
HVIS du gad gøre arbejdet og søge den skide stamtavle, kunne du undgå
det.......
det ALLERMINDSTE du kan gøre er da at give dine købere et kopi af
forældrekattenes stamtavler...... så de i det mindste kan sætte sig ind i
hvordan det hænger sammen.....

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 09-01-04 14:33

> [...]
> stamtavle. De fleste avlere forlanger jo også at killingerne / kattene
> bliver steriliserede . Det lyder det da til her i gruppen.

Om folk der ikke vil bruge deres kat til avl ikke har brug for en stamtavle
er jeg bestemt ikke enig med dig i. Men det svarer Sabina så fint på senere
i tråden, så det vil jeg ikke svare på.

Med hensyn til neutralisering tror jeg, at det efterhånden ikke vil være op
til køberen af killingen at få det gjort. Mange opdrættere er begyndt at
sælge deres killinger som en "færdigpakke" ( kærligt ment ) - de kommer
måske hjemmefra en uge eller to senere og så er neutraliseringen klaret
allerede. Vi har valgt at alle killinger til kæl er neutraliserede inden de
forlader vores hjem. Jeg har oplevet alt for mange tilfælde, hvor køberne
ikke har fået det gjort, trods en underskrevet kontrakt! Jeg ønsker ikke at
tage nogle chancer for at en killing, jeg ikke mener er avlsmateriale ender
som det alligevel!

> Prisen på kattene er vel ikke bestemt på forhånd. I alt andet er det lagt
> forhold til udbud og efterspørgsel.

Når du skriver det, læser jeg det som at hvis ingen henvender sig, så sætter
jeg prisen ned!!!! NEJ!!!! Så bliver killingen/erne boende her.....ingen
tvivl om det. Jeg har ingen interesse i at "dumpe" priserne. Vores pris er
sat udfra hvad niveauet på racen ligger på og vil ingen betale det, så
bliver katten her!

> [...]
> være på plads. Ved at betale en pris for katten , har jeg også betalt
> avleren for arbejdet og besværet, det er jo avlerene der fastsætter

Her forstår jeg ikke hvad du mener, hvad er det der er på plads????

> Jeg ønsker kun 1 han og 1 hun. og 1 hold killinger om året, fordi jeg
synes
> det er meget sjovt at have killinger i huset,

Jytte for pokker, der er osse mange ting jeg synes er sjove, men som når jeg
har fået sat mig ind i det ikke helt synes er lige så sjove alligevel! Nogle
ting har nogle omkostninger/besværligheder jeg ikke lige havde tænkt på da
jeg fik tanken.......Hvis du har et ønske om det, så gør det dog for pokker
ordentligt og tag det alvorligt. Jeg tror ikke du får nemt ved at få katte
til avl, medmindre du er medlem af en af hovedklubberne og har stamnavn, og
derved skal overholde de regler der er sat der, hvilket betyder at du ikke
må sælge killinger uden stamtavle. De færreste opdrættere sælger deres
avlsmateriale til folk der ikke har et indgående kendskab til racen. Vi er
sandelig blevet "trukket" gennem "vridemaskinen" hos vores opdrættere inden
de godkendte os. Og det skal de have tak for, både for Maine Coon´ens og
vores skyld! Kommende købere hos os skal ikke forvente anden behandling
*LOL* så må de tænke hvad de vil. Det er vores navn der står på stamtavlen
og med det har de så også fået vores anbefaling med på vejen, derfor skal vi
være sikre på at det de gør, vil vi kunne stå inde for!!!!!!

> Jeg ønsker jer al mulig held og lykke med katteriet og håber at kunne
følge
> lidt med i det her på nettet.
> Mvh.
> --
> Jytte Petersen.
> http://hegnoggrovvare.dk

Måske du kunne lokkes til at tage en tur til Kolding, der er jo ikke sååå
langt fra Silkeborg, til katteudstillingen d. 24.-25. januar. Der har du
mulighed for at møde både de forskellige racer og få en snak med
opdrætterne. Vi kommer selv lørdag og da vi "kun" har to med, skulle der nok
være tid til at mødes og snakke lidt, hvis du ikke er skræmt helt væk!

Mange hilsner
Pia BJ
www.meekocoons.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-04 19:24

Jynis wrote:
> Når og hvis jeg køber avls katte, ville alt det du skriver om for
> længst være på plads.

der er lige noget jeg er nødt til at påtale....

du skriver i en tråd længere oppe at du kun har ude/indekatte, og ikke tør
tage en 100% indekat ind.....
hvordan vil du så bære dig ad med at avle racekatte hvis dine katte render
ud og ind som det passer dem?

der er visse faktorer der skal tages med nemlig....
nemlig den at en hunkat får ægløsning hver gang hun bliver parret..... dvs
hun reelt set kan få 7 killinger i samme kuld med 7 forskelige fædre......
en fertil hankat har et væsentligt større territorium end en neutraliseret
en af slagsen, og vil strejfe væsentligt mere end man forestiller sg.....
hvordan vil du sikre at din hankat ikke strejfer uden for din grund og
dermed parrer alle fertile hunkatte i nabolaget?
hvordan vil du sikre at din fertile hunkat ikke bliver parret af alle
nabolagets fertile hankatte og dermed laver blandingskillinger?