Punkt til punkt kabling i hjemmet
Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 08-01-04 12:21

Hejsa.

Jeg har kigget i Net-Faq og på kabling.dk men synes ikke lige jeg kan
finde svar på mit spørgsmål - i tilfælde af at jeg ikke har kigget
grundigt nok, modtages dunk i hovedet gerne hvis de følges op med en
henvisning

Øvelsen jeg skal igang med går ud på:

Montering af RJ45 udtag i kontor og i stue - forbindelse af disse 2.
Afstanden er ca. 30 m. Ledning vil blive ført på yderside af huset.

Således at jeg kan forbinde min router til RJ45 udtag i kontor, og
efterfølgende forbinde XBox i stue til RJ45 udtag i stue. Det skal
kunne håndtere 100 Mbit Ethernet.

Mine spørgsmål er så:

1. Skal jeg vælge Cat5e eller Cat6 ?
2. Hvorledes skal RJ45 udtag forbindes ?
3. Hvor køber man udtag og kabel på nettet - ikke nødvendigvis det
billigste, men heller ikke så ublu priser som hvis jeg gik ned til den
lokale elektronikpusher.

Håber nogen kan hjælpe

Mvh.

Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 15:40

<heylel.teomim@havblik.webxorcist.com> wrote in message

> [...]
>
> Således at jeg kan forbinde min router til RJ45 udtag i kontor, og
> efterfølgende forbinde XBox i stue til RJ45 udtag i stue. Det skal

Det vil sige du kun vil have en forbindelse fra Kontor til stuen?

> Mine spørgsmål er så:
>
> 1. Skal jeg vælge Cat5e eller Cat6 ?

Cat5e udendørskabel, cat6 udendørskabel er nok ikke liiige til at skaffe
nogen steder!

hvis du fører kablet indendøre.. dvs op af vægen til loft, og ned igen..
kører det hele indendøre, og du kan derfor anvende normalt
netværksinstallationskabel

> 2. Hvorledes skal RJ45 udtag forbindes ?

Der er ofte vist forbindelsesmetode på connecterne i udtaget. Men ellers kan
du kigge her fx:

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

> 3. Hvor køber man udtag og kabel på nettet - ikke nødvendigvis det
> billigste, men heller ikke så ublu priser som hvis jeg gik ned til den
> lokale elektronikpusher.

Kablet kan du nok ikke lige finde som netbutiklagervarer.
butikkerne kunne være www.greenline.dk www.elstore.dk mf.
og ublu priser eller ej, sådan er priserne nu altså..

Du kan evt. købe noget af mig.. jeg har lidt forskelligt udvalg af udtag,
connectere og kabel. jeg mener fx. jeg har ca. 100meter udendørs cat5e kabel
liggende.
skriv mig en mail, så har jeg helt sikkert lige det du skal bruge.

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-04 15:43

<heylel.teomim@havblik.webxorcist.com> wrote in message

> 1. Skal jeg vælge Cat5e eller Cat6 ?

Hvis det kun er til din XBox og du iøvrigt "nemt" kan skifte kablet, så kan
du sagtens nøjes med det billigere Cat5e som kan køre 100 mbit.

> 2. Hvorledes skal RJ45 udtag forbindes ?

Køb 2 konnektorer og 2 udtag hos http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp
og når du står med dem i hånden, er det tydeligt at se hvordan de skal
samles. Du skal ikke bruge værktøj til selve monteringen, men kun til at
afisolere kablet. Der er farvekoder på, så du skal bare bruge samme metode
begge steder. Det er rigtig nemt.

> 3. Hvor køber man udtag og kabel på nettet - ikke nødvendigvis det

Se punkt 2.

> Håber nogen kan hjælpe

> Mvh.
>
> Thomas

Nic

Fra : Arne Keller

Dato : 08-01-04 19:22

> [...]

> Montering af RJ45 udtag i kontor og i stue - forbindelse af disse 2.
> Afstanden er ca. 30 m. Ledning vil blive ført på yderside af huset.

Hvis du vil lave det seriøst, finder du et fornuftigt sted i dit hjem
til et krydsfelt, hvor du også har strøm og plads til forskelligt udstyr
som kommer med tiden, Switch, Router, PABC osv.
Herfra trækker du et kabel til stuen og et andet til kontoret, i begge
ender afslutter du med et vægstik, hvor du senere kan tilslutte et
patchkabel, alternatict kan du montere et panel af en eller anden slags
i krydsfeltet, det er i princippet bare flere stik monteret sammen.
I krydsfeltet tilsluter du udstyr eller indsætter et patchkabel mellem
de 2 stik hvis du bare skal have forbindelse mellem dem. Vær opmærksom
på at en af de faste kabler skal være mindst 15 meter langt.

> Således at jeg kan forbinde min router til RJ45 udtag i kontor, og
> efterfølgende forbinde XBox i stue til RJ45 udtag i stue. Det skal
> kunne håndtere 100 Mbit Ethernet.

Du har sikkert ikke lyst til i længden at have alle kabler og udstyr
placeret i kontoret, derfor placeres krydsfeltet ofte bedst et andet sted.

> Mine spørgsmål er så:
>
> 1. Skal jeg vælge Cat5e eller Cat6 ?

Helt klart Cat6, Cat5E er håbløst forældet.
Cat6 udendørs kabler findes fra flere producenter.
Overvej om du ikke kan placere kablerne indendørs over loft eller under
gulv det er meget pænere end ude på facaden.

> 2. Hvorledes skal RJ45 udtag forbindes ?

Lige igennem ifølge anvisning på stikket.
De fleste stik kan monteres med almindeligt værktøj.

> 3. Hvor køber man udtag og kabel på nettet - ikke nødvendigvis det
> billigste, men heller ikke så ublu priser som hvis jeg gik ned til den
> lokale elektronikpusher.

Aner det ikke, jeg ville finde et fornuftigt installationsfirma og så
købe der. Her kan de også vise dig hvordan man monterer stikket og
eventuelt teste installationen når du har levet det, det kan ofte spare
mange timers hovedbrud, bare læs lidt tilbage her i gruppen.
Den lokale pusher tager ikke bare overpris, han ved heller ikke en s...
om kabling, her er chancen meget større hos en fornuftig installatør men
vælg nu ikke en af dem hvor der står "Alt i el, automation, hvidevarer,
tele, date og Nervus elhegn" på siden af bilen

> Håber nogen kan hjælpe

Det er du den eneste som kan svare på

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Flemming Nielsen \(2~

Dato : 08-01-04 19:27

Vil da ikke undvære at gøre opmærksom på en kompineter Wifi / kat5 løsning ?
alene drop dåsernes pris betaler da basen

/ Flemming Dalager

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 20:21

"Flemming Nielsen (2860)" <frontsite_dk[FJERNES]@msn.com> wrote in message
> Vil da ikke undvære at gøre opmærksom på en kompineter Wifi / kat5 løsning
?
> alene drop dåsernes pris betaler da basen

jeg tror ikke Arne keller anbefalder holdbare løsninger, og som kan bruges i
mange år fremover og til mange forskellige ting... Kabling vil altid være
det bedste, Wifi bør kun anvendes når man vitterligt har brug for den
trådløse adgang, fx.i en lagerhal el. at varescanneren har
Wifi.nettilslutnign, i ventelokale til gæster osv...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 20:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
>
> jeg tror ikke Arne keller anbefalder holdbare løsninger, og som kan bruges
> mange år fremover og til mange forskellige ting

Der skulle selfølgelig stå, at Arne kun anbefaler holdbare løsninger.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 20:26

> [...]

> de 2 stik hvis du bare skal have forbindelse mellem dem. Vær opmærksom
> på at en af de faste kabler skal være mindst 15 meter langt.

Hvorfor nu det?? Du har da selv sagt at alle kablingsproducenter supportere
link fra 0-100meter

> Helt klart Cat6, Cat5E er håbløst forældet.

Ligefrem håbløst forældet er det vel ikke... Det kan jo bruges til alt det
som kunderne kræver af det.. og så er det jo billigere, hvilket de sikkert
stadig vil synes om. Selvom de måtte få en mere fremtidssikker løsning med
cat6 til 30-40% merpris

> Cat6 udendørs kabler findes fra flere producenter.

Hvilke?

det er vist ikke lige det man ser mest af!

Fra : Arne Keller

Dato : 08-01-04 23:38

Bjarke Hansen wrote:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Hvorfor nu det?? Du har da selv sagt at alle kablingsproducenter supportere
> link fra 0-100meter

Faktisk var det forkert det jeg skrev, begge kabler skal være over 15
meter hvis man vil koble dem sammen med et patchkabel.

Grunden er at de elektriske egenskaber der er specificeret ikke tillader
mere end 2 konnektorer tæt på hinanden, hvilket i dette tilfælde vil opstå.

Det samme gælder hvis man anvender et udtag (CP) over et nedhængt loft i
et kontor og en nedføringsstav. Så skal kablet mellem udtaget på loftet
og krydsfeltet være mindst 15 meter.
Hvis man anvender kobber backbone og vil patche direkte skal kablet
mellem etagerne være 15 meter.

Dette er noget som ligger i de egenskaber som er specificeret i
standarderne, det er naturligvis frit for porducenter at lave det bedre
en dette, det er bare de færreste producenter som kan klare dette.

> [...]
> stadig vil synes om. Selvom de måtte få en mere fremtidssikker løsning med

Jeg mener at det er håbløst forældet, vi anvender allerede den sidste
applikation som må forventes at komme til Cat5E.
Hvis man vil se fremad og det bør man hvis man laver fast installation
som skal holde 15-20år så er Cat5E efter min mening håbløst forældet,
det er ikke som en switch eller NIC som man kan skifte om 3 år når man
alligevel skal have ny PC.

> Hvilke?
>
> det er vist ikke lige det man ser mest af!

Det kommer an på hvad man laver

Mig bekendt er der mindst 2 produkter tilgængelig på det danske marked,
Solar har så vidt jeg ved dem begge (måske ikke på lager)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 23:47

> Mig bekendt er der mindst 2 produkter tilgængelig på det danske marked,
> Solar har så vidt jeg ved dem begge (måske ikke på lager)

De har aldrig noget på lager... Hverken AMP eller Awaya... det er altid
næste dags levering... De plejer kun at have LK kabel på lager..... og det
mest besværlige er vist Avaya marterial da det vist skal bestilles af
Anixter og det er vist ikke altid så nemt at få dem til at levere hurtigt så
vidt jeg har fået fortalt.... Forstår ikke hvorfor du ikke arbejder lidt
mere med det med Solar.. Det er jo nærmest helt nyt at de har fået lidt
Avaya produkter.... Det udendørskabel vi bruger, er vist også noget der
bestilles specielt hjem da de ikke lige kan skaffe det.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 09-01-04 01:44

Arne Keller wrote:

> [...]
> som skal holde 15-20år så er Cat5E efter min mening håbløst forældet,
> det er ikke som en switch eller NIC som man kan skifte om 3 år når man

Øhmmm.... hvor kommer den sikkerhed for 15-20 år? Jeg mener - det er
ikke ret mange installationer anno 1988 der kan bruges til noget
fornuftigt i dag (jeg tror jeg som ung knøs mødte min første
Cat5-installation i noget nybyggeri omkring 1992-93). Som jeg ser det
understøtter Cat5E 1000Base-T (i relativt tæt på kabelspec'ens
grænseområde) og næste skridt må vel være 10GBase-TX? De få ting jeg ind
til videre har kunnet finde om 10 Gbit over kobber er at man ikke
forventer over 50 meter på Cat6. Så vil jeg da i bund og grund føle mig
lidt dum, hvis jeg har installeret Cat6 på 70-90 meter længde.

Jeg er ikke uenig i at det er fornuftigt at fremtidssikre (jeg har fx et
MM fiberkabel på omkring en kilometer, som jeg hellere ville have var SM
- loftet nås hurtigere når man er tvunget til at bundle 100Base-FX), men
umiddelbart synes Cat 6 som noget der blev lavet til at supportere
Gigabit (1000Base-TX og i mellemtiden kom 1000Base-T som kunne køre på
Cat5E), men ikke udbredt nok til at 10 Gigabit ikke vil kræve en Cat 7 -
og så er det vel så som så med fremtidssikringen?

Arne - jeg skriver ikke det her fordi jeg betvivler din kompetence, men
fordi jeg savner noget mere håndfast omkring hvad fremtidssikringen
består i - og fordi jeg egentlig godt kunne tænke mig at vide hvor langt
vi er fra Cat7?

Knus
Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-04 07:23

On Fri, 09 Jan 2004 01:44:10 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@gmx.net> wrote:

> De få ting jeg ind til videre har kunnet finde om 10 Gbit over kobber
> er at man ikke forventer over 50 meter på Cat6.

IEEEs 10Gbase-T arbejdsgruppe regner da med 100 m på Cat6 og 7.
http://grouper.ieee.org/groups/802/3/10GBT/index.html

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 09-01-04 13:23

Asbjorn Hojmark wrote:

> IEEEs 10Gbase-T arbejdsgruppe regner da med 100 m på Cat6 og 7.
> http://grouper.ieee.org/groups/802/3/10GBT/index.html

Fra
<URL:http://grouper.ieee.org/groups/802/3/10GBT/public/sep03/objectives_1_0903.pdf>:

Objectives Objectives

• Define a single 10 Gb/s PHY that would support links of:
– At least 100 m on four-pair Class F balanced copper cabling
– At least 55 m to 100 m on four-pair Class E balanced copper
cabling

Class E er så vidt jeg ved det samme som Cat 6?

Hvis det er den pessimistiske angivelse (55 m) er det da jævnt træls at
stå med en Cat 6 kabling.

Knus
Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-04 23:41

On Fri, 09 Jan 2004 13:23:12 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

> • Define a single 10 Gb/s PHY that would support links of:
> – At least 100 m on four-pair Class F balanced copper cabling
> – At least 55 m to 100 m on four-pair Class E balanced copper
> cabling

Ja, men hvis du læser deres præsentationer, er det ikke det
deltagerne håber på og forventer.

Jeg tror, man skal huske, at hvis et projekt fejler i forhold til
de oprindelige satte objectives, er det ualmindelig svært at få
standarden til godkendelse efterfølgende, og derfor er folk nok
lidt forbeholdne med, hvad de skriver der.

> Hvis det er den pessimistiske angivelse (55 m) er det da jævnt
> træls at stå med en Cat 6 kabling.

Som altid vil man nok være bedst stillet ved at vælge en af de
fabrikanter, der har en god historie for faktisk at levere varen,
når de nye standarder kommer på plads.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 09-01-04 18:24

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Øhmmm.... hvor kommer den sikkerhed for 15-20 år?

Ingen kan garantere noget om fremtiden men 20 års erfaring og adgang til
de bedste hoveder i branchen har indtil videre vist at kunne levere
disse tal.

> Jeg mener - det er
> ikke ret mange installationer anno 1988 der kan bruges til noget
> fornuftigt i dag (jeg tror jeg som ung knøs mødte min første
> Cat5-installation i noget nybyggeri omkring 1992-93).

En kunde midt eller sidst i 80erne installerede cat 3 har kunnet anvende
den helt frem til idag, det er 15-20 år ??

En kunde som købte kabling i 96 da de første systemer som garanterer
1000Base-T kom frem opnår efter mit bedste skøn også 15-20 års levetid.

> [...]
> forventer over 50 meter på Cat6. Så vil jeg da i bund og grund føle mig
> lidt dum, hvis jeg har installeret Cat6 på 70-90 meter længde.

Det næste bliver 10Gbase-T og vent og se, jeg tror at der findes
kvalitets Cat6 systemer som kan levere ydelsen over 100 meter.

De 55 meter er på et udvalg at testede Cat6 systemer og computer
simulation.

> [...]
> Cat5E), men ikke udbredt nok til at 10 Gigabit ikke vil kræve en Cat 7 -
> og så er det vel så som så med fremtidssikringen?

Jeg tror sammen med en del andre incl. en del experter ansat hos Cat7
producenter at Cat6 er fremtiden

Det findes og kan købes.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-01-04 08:16

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote in message news:<btkm3c$4t0$1@sunsite.dk>...

> Faktisk var det forkert det jeg skrev, begge kabler skal være over 15
> meter hvis man vil koble dem sammen med et patchkabel.

Okay, så er det jo godt man kan blive lidt forvirret. For som jeg
forstod sidst, sagde du kun at det var et målteknisk problem.. Men
forige gang, at det betod meget at NEXt er så go, når link er kort.

> Grunden er at de elektriske egenskaber der er specificeret ikke tillader
> mere end 2 konnektorer tæt på hinanden, hvilket i dette tilfælde vil opstå.

Men man kan vel så spørge sig selv, om man kan/bør tænkte på det i
dagligdagen.. En kablingsstandart skal vel være således, at man kan
udforme den i alle forskellige længder.. og der er vel i mange
tilfælder hvor hardware induviduelt med et patchkabel.. Fx fra en WAN
til en switch.

> [...]
> og krydsfeltet være mindst 15 meter.
> Hvis man anvender kobber backbone og vil patche direkte skal kablet

Ja så har de producenter af sådanne standere . Der er da typist ikke
mere end 10meter kabel.

> Dette er noget som ligger i de egenskaber som er specificeret i
> standarderne, det er naturligvis frit for porducenter at lave det bedre
> en dette, det er bare de færreste producenter som kan klare dette.

Okay, men jeg har da nu ikke hørt om en kabling som ikke virker, fordi
der er mange connectere i linket.

> Jeg mener at det er håbløst forældet, vi anvender allerede den sidste
> applikation som må forventes at komme til Cat5E.

Ja det må jo så være rigtigt...Men behøver jo nok ikke lige at køre
mere end 100Mbit til arbejdstrationerne, og hvis man endelig skulle
opgradere kan man jo stadig køre 1000base-t Det er vel ikke så
forældet som cat3, hvor der er problemer med bare at køre 100mbit.

> [...]
> som skal holde 15-20år så er Cat5E efter min mening håbløst forældet,
> det er ikke som en switch eller NIC som man kan skifte om 3 år når man

Mna kan vel så også snakke om at man skal have cat7,8 osv.. Cat6 er jo
klart bedre.. men så vidt jeg har forstået er der flere der er
skeptiske med det med 10Gig ethernet... Så er det måske at gå tilbage
til de ældre skærmede løsninger... fx for en del år siden,
installerede man jo også individuelt skærmede 4 partskabler til
600Mhz.. Men det er jo dyrt at lave.. men det er jo det vi er kommet
til igen med cat7 vel.. Så vidt jeg har forstået bliver cat7 højt
sansynligt en skærmet installation

Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 09-01-04 16:15

Jeg vil lige sige tak til alle der har bidraget med svar, råd og
forslag - jeg har ihvertfald nok input til at komme videre med dette.

Fantastisk så mange kompetente mennesker der venligt øser af deres
viden.

Hvad gjorde man dog før Usenet

Mvh.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-04 16:25

heylel.teomim@havblik.webxorcist.com wrote:

>Hvad gjorde man dog før Usenet

Nogle af os jagtede kvinder

<mlr>

Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 10-01-04 13:05

On Fri, 09 Jan 2004 16:25:11 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Nogle af os jagtede kvinder

Ja, men det siger min kone at jeg ikke må længere

/Thomas

Fra : Jens

Dato : 10-01-04 00:41

<heylel.teomim@havblik.webxorcist.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3. Hvor køber man udtag og kabel på nettet - ikke nødvendigvis det
> billigste, men heller ikke så ublu priser som hvis jeg gik ned til den

1. Vælg Cat5e og træk kablerne i rør om muligt. Elektriker rør koster na da
i dag. Fordelen er så at du om 5 år kan trække fiberkabel i stedet....
Jeg er ved at bygge hus og alle har tudet mig ørerne fulde. Installér Cat6
kabler bla. bla. bla. Nu er det sådan at jeg har en stor rulle Cat5e kabel
stående som jeg selvfølgelig vil benytte mig af (Den er for mit vedkommende
gratis!). Kablet bliver selvfølgelig trukket i et rør, for rør er alfa
omega for fremtiden. Så kan man altid nemt udskifte kablet. F.eks. trække
et nyt fiberkabel, hvis det er det der skal til for at køre X trilliader
Gbit/s.

2. Der findes forskellige systemer, kontakt din elektriker....

3. Der må jeg være dig svar skyldig....

Jens

Fra : Arne Keller

Dato : 10-01-04 14:45

Jens wrote:
> <heylel.teomim@havblik.webxorcist.com> skrev i en meddelelse

> 1. Vælg Cat5e og træk kablerne i rør om muligt. Elektriker rør koster na da
> i dag. Fordelen er så at du om 5 år kan trække fiberkabel i stedet....

Jeg er helt enig i at man bør trække rør overalt hvor det er muligt.
Hvis man er i gang med at renovere et rum er det også en god ide at
ligge rør også til de steder hvor man ikke vil investere i kabling idag
men måske får behover i fremtiden.
Kabling i hjemmet standarderne kommer til at anbefale et udtag med
tilgang (normalt 1xCat6 og 1xCoax) til alle tjenester pr påbegyndt 10m2,
det tal tror jeg er meget rigtigt, hvilket f.eks vil betyde at et
børneværelse normalt skal have 2 udtag f.eks et i 2 modstående hjørner.

> [...]
> et nyt fiberkabel, hvis det er det der skal til for at køre X trilliader

Hvis du har "gratis" Cat5E kabel og vil lave alting selv og dermed
regner din tid som "gratis" kan jeg da sagtens forstå din beslutning,
hvis du derimod skulle betale for materialerne eller begge dele ville en
Cat6 installation være et væsentlig bedre valg også økonomisk.

Jeg er derimod helt uening med hensyn til dine forestillinger om at
fiberkabel er fremtidens medie, det har man sagt de sidste 10 år og der
er ingenting som tyder på at der sker i de nærmeste mange år, og da slet
ikke i hjemmet.

Fra : Jens

Dato : 11-01-04 23:47

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> fiberkabel er fremtidens medie, det har man sagt de sidste 10 år og der
> er ingenting som tyder på at der sker i de nærmeste mange år, og da slet

Jeg er enig med dig hvad angår 10, 100, 1000 Mbit/s datatransmission. Men
hvad med 10 Gbit/s, mener du ikke det er på fiber eller kommer det til
kobber ?

Mht. rør, så kan du trække både fiber og kobber i dem, det gør ingen
forskel (Men det ved du jo selvfølgelig!)

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-04 07:45

On 11 Jan 2004 23:46:41 +0100, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> Jeg er enig med dig hvad angår 10, 100, 1000 Mbit/s datatransmission. Men
> hvad med 10 Gbit/s, mener du ikke det er på fiber eller kommer det til
> kobber ?

IEEE har en 10Gbase-T arbejdsgruppe, der forventer at levere en
standard til kobber.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/