Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ccd rensning..
Fra : max

Dato : 08-01-04 11:26

Hvem har gjort det og hvordan gjorde i det?!

Jeg har fået anbefalet:
KINETRONICS SpeckGRABBER, meeen
jeg må lige høre om nogen har erfaringer på
området. -max-
PS. Jeg har et stort støv problem..

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-01-04 12:11

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in news:YeaLb.68708$jf4.4420268
@news000.worldonline.dk:

> Hvem har gjort det og hvordan gjorde i det?!

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Har ikke selv prøvet dog, men har læst om mange som har fulgt proceduren med
succes. Jeg har købt en øresprøjte og skal lige prøve med den først.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Axel Søgaard

Dato : 08-01-04 16:22

Jeg har flere gange renset minchip med et stykke sammenfoldet linsepapir
med en anelse hospitalssprit-ført ned i dybet med en pincet,det virker fint
her,MEN opskriften er givet uden ansvar for mig.
Venligst
Axel Søgaard

Fra : max

Dato : 08-01-04 17:57

"Axel Søgaard"
> [...]
> med en anelse hospitalssprit-ført ned i dybet med en pincet,det virker fint
> her,MEN opskriften er givet uden ansvar for mig.

Tjae - det lyder som en win win situation, går det godt
er det fint går det galt drikker man resten af spritten og
nyder livet, hehe, mine ccd'er er meget snavsesede, jeg
må hellere købe en hel liter, tak for tippet Axel. -max-

Fra : Axel Søgaard

Dato : 08-01-04 18:01

Godt ord igen,men jeg har fået tippet af een der lever af ,at gøre den slags
for andre.
Venligst
Axel Søgaard

Fra : max

Dato : 08-01-04 17:51

> [...]
>
> Har ikke selv prøvet dog, men har læst om mange som har fulgt proceduren med
> succes. Jeg har købt en øresprøjte og skal lige prøve med den først.

Tak min ven, det vil jeg prøve - Jeg har en øresprøjte
luksus ugaven XL, men støvet flytter sig ikke, så nu skal
der kraftigerer midler til.. Godt link!!! -max-

Fra : KNL DtP

Dato : 08-01-04 18:06

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvem har gjort det og hvordan gjorde i det?!

Jeg har flere gange kigget på disse her guides med linsepapir og en afklippet
dejskraber, meeeen jeg må nok tilstå at jeg ikke er så vild efter at skulle i
krig med det indre af mit EOS 10D.

Hidtil har jeg forsøgt at holde det værste støv væk ved at støvsuge kameraet.
Det foregår ved at fjerne objektivet og placere kamerahuset på et bord. Så er
det ellers frem med støvsugeren, og med en hånd omkring mundstykket kan man
skabe et undertryk inde i selve kameraethuset. Det kan tage det løse halløj -
men de store støvfnug, der sidder foran sensoren, bliver ofte hvor det er.

> PS. Jeg har et stort støv problem..

Jeg har selv 3-4 grå pletter + noget småtteri, som kommer til syne ved f/16 og
derover.

Begriber dog ikke hvordan det kan komme ind, for jeg forsøger altid at gøre mine
objektivskift så hurtige som mulige og gerne under lidt beskyttede forhold (dvs.
med kameraet pegene nedad og i læ eller nede i kameratasken, hvis det foregår
udendørs).

Det ender nok med, at jeg våger pelsen og begiver mig ind i 10D'erens indre.

(PS: Så har jeg lige bestilt X-drive II fra Tyskland og en HDD har Danmark -
glæder mig til al den ekstra plads. Tak for hjælpen med råd og vejledning)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-04 18:53

Jeg har også brugt støvsuger metoden, men den virker selvfølgelig kun med
løst støv.
Som sagt i den anden tråd, giv os noget feedback om X-drive. Det lyder meget
interessant til den pris.
Mvh, Hans

Fra : KNL DtP

Dato : 08-01-04 20:38

> Som sagt i den anden tråd, giv os noget feedback om X-drive. Det lyder meget
> interessant til den pris.

Jeg valgte at købe et "tomt" X-drive II i Tyskland, og så en god 2,5" harddisk i
Danmark. På den måde ved jeg hvad der sidder i maskinen, og hvis der skulle ske
noget, så vil jeg hellere have købt harddisken "lokalt".

Inden købet læse jeg en bunke reviews af drevet og overvejede andre muligheder:

- Bærbar computer er både dyr og tung, og så sidder man stadig med en sårbar
harddisk.

- Kortlæser med CD-brænder er nok det mest sikre, men det kræver at man kan
fylde en CD ud - ellers skal man til at køre multisession, hvilket jeg ikke tør
løbe an på.

- Microdrive er noget billigere pr. 100 Mb, men er også følsomme overfor stød og
slag. Desuden vil det stadig kræve en del af disse, hvis man skal kunne holde
10-12 dage i felten uden mulighed for at tømme kortene.

.... alt dette taget i betragtning, ser jeg X-drivet (eller andre af samme type)
som et godt trade off. Hvis man vælger en rimelig robust harddisk, og ellers
passer på drevet, så tror jeg at det er den bedste løsning.

Jeg skal nok vende tilbage, når jeg modtaget den. Jeg vil lige ha' den testet
inden jeg drager afsted - skal nemlig to gange til USA her i foråret, og jeg vil
gerne kunne skyde RAW af det hele.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 08-01-04 19:47

In article <3ffd8de6$0$27316$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> Jeg har flere gange kigget på disse her guides med linsepapir og en afklippet
> dejskraber, meeeen jeg må nok tilstå at jeg ikke er så vild efter at skulle i
> krig med det indre af mit EOS 10D.

Jeg bruger (med forholdsvis stor success) et hjemmebygget stykke
spartelformet plastik, og så PEC*PAD Photo Wipes[1] og den dertil
hørende rensevæske. Jeg har dog hjemkøbt et par Spec Grabbers[2]
til det ekstra sejlivede skidt (som jeg desværre ikke har fået
prøvet endnu).

1) <http://www.photosol.com/pecpadproduct.htm>
2) <http://shor.ter.dk/169919749>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : max

Dato : 09-01-04 06:51

> [...]
> hørende rensevæske. Jeg har dog hjemkøbt et par Spec Grabbers[2]
> til det ekstra sejlivede skidt (som jeg desværre ikke har fået

Ok det lyder jo rimeligt betrykkende, og de der pec-pad er
kun at skaffe i usa ? Kan du ikke lige prøve de der spec-grabber
og melde tilbage - just kidding. mange tak!! -max-

Fra : Mic Holm

Dato : 08-01-04 23:30

Jeg tog en CanoClear klud, og en vatpind (kluden rundt om vat-pinden) og
mosede rundt på CMOSen. Det virkede perfekt, og var ganske let.

Der sidder forresten en glasplade oven på CMOSen (i 10D) så hvis du skulle
komme til at lave en ridse, er det kun glasset der skal skiftes og ikke
CMOSen.

--Michael

Fra : max

Dato : 09-01-04 07:01

"Mic Holm"
> [...]
> komme til at lave en ridse, er det kun glasset der skal skiftes og ikke

Mon ikke der er samme glas foran ccd'en i Nikon
og Fuji..
Måske er det ikke den store riciko som jeg forestiller
mig, hmm, men d1x'ern er lige kommet tilbage fra en
buffer upgrade og de har renset ccd'ern, flinke folk,
så jeg har nogle dage til at tage mod til mig, for skidtet
skal jo nok finde vej der ind igen. Tak for tippet!!-max-