MS Windows
briani 27239
CPU forbrug i Windows XP Pro.
Fra : Angus

Dato : 08-01-04 10:30

Hej
Jeg har fået et kedeligt problem, som sløver min pc temmelig meget. Når jeg
ser i joblisten er der 2 processer der bruger meget cpu tid. Omkring 80%
hele tiden
Procesnavn Brugernavn
Aktiv systemproces System
System System

Er der ikke et eller andet sted hvor jeg kan se hvad det er for et program
der bruger al min Cpu tid.
På forhånd tak.

Mvh Lars

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 08-01-04 12:49

Angus wrote:
> [...]
> Aktiv systemproces System
> System System
>
> Er der ikke et eller andet sted hvor jeg kan se hvad det er for et

Prøv at klikke på faneblad "Ydeevne" og se på CPU-brug så ser du at du har
masser af CPU-tid.
Aktiv systemprocess viser egentlig hvor meget der er til rådighed.

--
Mvh.
Torben

Fra : Angus

Dato : 08-01-04 13:19

> [...]
> masser af CPU-tid.
> Aktiv systemprocess viser egentlig hvor meget der er til rådighed.

Hej Torben.
Har kikket under "Ydeevne" og det er der bliver brugt omkring 80%.
Jeg har lige fundet synderen. Det var cisvc.exe der stjal min cpu tid.
Mvh Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-04 17:43

"Torben \(Tilst\)" <t_fejr@stofanet.invalid> wrote in

> Prøv at klikke på faneblad "Ydeevne" og se på CPU-brug så ser du
> at du har masser af CPU-tid.

Min viser at der bliver forbrugt 100% CPU tid konstant ...

> Aktiv systemprocess viser egentlig hvor meget der er til
> rådighed.

Og den står og bruger 00 - alligevel kører mit system fint.

Og hvorfor så det ? - jo, jeg har et program, CPUIdle, der går ind og
æder alt det CPU tid der ikke bliver brugt. Windows kører nemlig en
IDLE kommando til CPU'en når der ikke skal laves noget. Dvs. CPU'en
står og bruger energi på intet at lave... CPUIdle sender så istedet
en HALT så CPU'en vitterligt ingenting laver. Det gør at den bliver
mindre varm (og det virker, min er gået næsten 10º ned i temperatur).

Moralen ? - man kan ikke altid regne med de der målere :)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Fjollefrans

Dato : 08-01-04 18:48

> [...]
> mindre varm (og det virker, min er gået næsten 10º ned i temperatur).
>
> Moralen ? - man kan ikke altid regne med de der målere :)

WindowsNT/2000/XPs System Idle process gør det samme som CPUIdle, der burde
ikke være en forskel. På 9x/ME derimod er der noget at hente

Fra : Henning Lund

Dato : 08-01-04 19:52

Fjollefrans wrote:

> WindowsNT/2000/XPs System Idle process gør det samme som CPUIdle, der
> burde ikke være en forskel. På 9x/ME derimod er der noget at hente

Da jeg testede cpuidle på en XP maskine, sænkede den temperaturen med ca
5 grader, det eneste der irreterede mig, var at professeren stod på 100%
på mit skrivebord via coolmon hele tiden, lidt irreterende da jeg plejer
at bruge den til at se om der f.eks var et program der lavede ged i
noget. Jeg fandt ikke ud af om det var noget man kunne justere.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-04 22:09

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in

> [...]
> der f.eks var et program der lavede ged i noget. Jeg fandt ikke
> ud af om det var noget man kunne justere.

Du kan vel bare bruge CPUIdle's tal ? - min fortæller pænt at jeg har
omkring 95-97% frie CPU resourcer ligenu.

Fra : Henning Lund

Dato : 08-01-04 22:19

Henrik Stidsen wrote:

> Du kan vel bare bruge CPUIdle's tal ? - min fortæller pænt at jeg har
> omkring 95-97% frie CPU resourcer ligenu.

Ja det er rigtig nok, men nu har jeg coolmon liggende permanent på
skrivebordet så øjnene falder over det hele tiden

Fra : tr

Dato : 15-01-04 17:44

Hej
Min dreng havde samme problem for et stykke tid siden, han skiftede
grafikkort og det var årsagen
tr

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-04 22:08

"Fjollefrans" <detteerikkeminmailadresse@yahoo.com> wrote in

> WindowsNT/2000/XPs System Idle process gør det samme som
> CPUIdle, der burde ikke være en forskel. På 9x/ME derimod er der
> noget at hente

Tilsyneladene gør den ikke det samme - hvis den gjorde ville CPUIdle
jo ikke kunne sænke temperaturen sådan som den gør.

Fra : Fjollefrans

Dato : 08-01-04 22:40

> Tilsyneladene gør den ikke det samme - hvis den gjorde ville CPUIdle
> jo ikke kunne sænke temperaturen sådan som den gør.

Det gør den heller ikke (på min Win2k maskine) Har netop haft CPUIdle
kørende i et kvarter, temperaturen var 50grader, nu har CPUIdle været
slukket i 15 minutter og temperaturen er 50grader

Det er en P3 maskine, da jeg kan se at CPUIdle har noget ekstra support for
Athlon CPU'er kan det være der kan være en forskel der, men for min maskine
vil det bare være en ekstra process for processoren at holde styr på.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-04 23:29

> [...]
> support for Athlon CPU'er kan det være der kan være en forskel
> der, men for min maskine vil det bare være en ekstra process for

Det er nok nærmere der hunden ligger begravet. Mener at Pentium
processorer kører idle på en anden måde en AMD og det er derfor
CPUIdle ikke rigtig kan gøre noget.