Geografisk registrering af mobilsamtale
Fra : LV

Dato : 20-04-01 15:12

Hej
Er der nogle i denne gruppe der ved hvor nøjagtigt geografisk en
mobiltelefonsamtale kan registreres ved hjælp af sendemasterne ?

Mvh
LV

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-01 15:22

LV skrev:

>Er der nogle i denne gruppe der ved hvor nøjagtigt geografisk en
>mobiltelefonsamtale kan registreres ved hjælp af sendemasterne ?

P.t. indenfor 100 m. De arbejder på at komme ned på 20.

--
Bertel

Fra : Lars Raaby

Dato : 21-04-01 16:40

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev > >Er der nogle i denne
gruppe der ved hvor nøjagtigt geografisk en
Så kommer spørgsmålet til de mange penge. Hvordan kan de finde mig når jeg
er på en rundstråle ant.???
I starten opsatte teleselskaberne disse antenner (2 pinde) siden gik de over
til retningsbestemte Antenner.

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-04-01 17:35

On Sat, 21 Apr 2001 17:39:40 +0200, "Lars Raaby" <Lars@raaby.dkx>
wrote:

>Så kommer spørgsmålet til de mange penge. Hvordan kan de finde mig når jeg
>er på en rundstråle ant.???

Det kan de heller ikke. Man kan ud fra loggen sige noget om hvilke
celler du har været inden for dækning af, og hvilken du har været
opkoblet på, dvs. teoretisk set den nærmeste. Problemet er bare at
radiobølger ikke opfører sig ideelt ude i virkeligheden med diverse
forhindringer.
Så de 20/100m Bertel nævner er totalt utopiske, kun mulige med udstyr
som er beregnet til sporing/triangulering og det er GSM systemet ikke,
men man kan angive et _sandsynligt_ område som du (eller rettere din
mobil) har befundet sig indenfor på et tidspunkt hvor mobilen har
været tændt.
--
Se www.repairfaq.org hvis du vil vide mere om fejlfinding/reparation.
Generel satinfo : www.sattv.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-01 19:00

Ole Geisler skrev:

>Så de 20/100m Bertel nævner er totalt utopiske,

Næ det er de nu ikke. En eller anden dansk tv-kanal fik en
politiker til et tulle rundt i København med tændt mobil, og hvis
jeg husker ret, var 5 kontrolpunkter ud af 8 korrekte indenfor100
meter.

--
Bertel

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-04-01 23:23

On Sat, 21 Apr 2001 19:59:38 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Næ det er de nu ikke.

Joh, det vil jeg mene. Men hvis transponderne er placeret _meget_ tæt
kan man naturligvis opnå større præcision. Eller man brugte måske
specielt udstyr til formålet?

>En eller anden dansk tv-kanal

Hvilken, ca. hvornår?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-01 07:52

Ole Geisler skrev:

>kan man naturligvis opnå større præcision. Eller man brugte måske
>specielt udstyr til formålet?

Nej.

>Hvilken, ca. hvornår?

Aner det ikke; et par måneder siden. Det var vist Holger K. de
sporede.

--
Bertel

Fra : Ole Geisler

Dato : 22-04-01 18:33

On Sun, 22 Apr 2001 08:52:22 +0200, Bertel Lund Hansen

>Nej.

Du kan læse lidt om problemerne med stedbestemmelse af GSM her:

http://www.ee.unb.ca/brp/pubs/conferences/wireless98/MeFaPe98.pdf

Og igen er det sikkert muligt at stedbestemme en telefon med rimelig
nøjagtighed i visse tilfælde ( du nævnte selv 5 af 8 ) i et område med
stor koncentration af mobilbaser, men herude på bøhlandet holder den
altså ikke. Der er simpelthen for mange ukendte faktorer.

Men i mange publikationer nævnes muligheden for en kombination af GPS
og GSM, det giver jo ligesom nye perspektiver.

Fra : Ole Geisler

Dato : 22-04-01 12:11

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-05-01 15:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> politiker til et tulle rundt i København med tændt mobil, og hvis
> jeg husker ret, var 5 kontrolpunkter ud af 8 korrekte indenfor100

Det er så fordi man i bymæssig bebyggelse anvender "micro- eller
picoceller", der kun har ganske kort rækkevidde...

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-04-01 11:42

On Fri, 20 Apr 2001 16:21:41 +0200, Bertel Lund Hansen

Ubehageligt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-01 11:49

Martin Schultz skrev:

>Ubehageligt

Det er da en større unøjagtighed end sattelitterne kan overvåge
dig med allerede.

--
Bertel

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 01-06-01 19:10

> Ubehageligt

Det kommer jo an på hvad det bruges til....

Hvis du er bange for at blive sporet, så har du selvfølgelig et problem...

De store mobilselskaber herhjemme har hver over 1 mio. mobilkunder... hvem
fa.. tror du gider sidde og overvåge deres abonnenter medmindre de af en
dommerkendelse er blevet beordret til det....

Fremtiden bliver bl.a. positionsbaserede services.....

Fra : Manhatten

Dato : 01-06-01 19:25

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@bigfood.com> wrote in
<9f8lrc$nq3$1@news.inet.tele.dk>:

>Det kommer jo an på hvad det bruges til....
>
>Hvis du er bange for at blive sporet, så har du selvfølgelig et
>problem...

Meget ubehageligt at blive mistænkeliggjort blot for at have været på det
forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Hvis vi kigger på hvad sådan en mistænkeliggørelse kan have af konsekvenser
kan de være store. For at sammenligne lidt med frivillige DNA prøver i USA
var der i går i 60 min. på tv2 en ung mand er fortalte at han blev fyret
fra sit arbejde blot fordi han var blevet bedt om at afgive en frivillig
DNA prøve som viste at frikende ham totalt fra voldtægt.

Det kan mistænkeliggørelse altså føre med sig i USA og sikkert også snart i
DK da vi har en tendens til at følge USA i næsten alt.

/Manhatten

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 21-04-01 09:56

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> P.t. indenfor 100 m. De arbejder på at komme ned på 20.

Hvilken mobiltelefon producent, mon så som den første kommer med en "GSM GPS
efterligning" ??

20 M er jo mere præcist end mange GPS..

Det kunne være fedt!

MVH Kenneth.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-04-01 15:27

"Kenneth Egholm" <kenneth@egholmnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken mobiltelefon producent, mon så som den første kommer med en "GSM
GPS
> efterligning" ??

Så vidt jeg husker er det en information som ligger i masterne og standarden
er ikke i stand til at overføre denne information til mobilen (jeg
kan_snildt_ huske forkert, GSM er ikke mit felt)
Til gengæld skulle det være "let" at lave en service der sender en
positionen som respons på en SMS.
En sådan tjeneste var virkelig noget der kunne få mig til at skifte
mobiludbyder...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-04-01 16:30

Kenneth> 20 M er jo mere præcist end mange GPS..

Øhhh... nu ved jeg ikke lige hvor meget du har rodet med gps, men jeg
har nu erfaring med at alm gps giver fin præcision. Og efter at USA
frigav noget præcision så blev det bedre... Hæren i USA roder vistnok
med GPS ned til +/- 1 cm... men civile blev restriktet til 100meter
(IIRC) men den begrænsning mener jeg blev fjernet for nogle år siden.

Der er selvfølgelig også forskel på garanti præcision og så hvad man
kan opnå, men for et par år siden da jeg boede i Grønland kunne en
håndholdt GPS sagtens opnår præcision indenfor 10 meter med alle
satelitter (8). Men de fleste GPS modtagere kan vistnok beregne
position med 3-4 satelitter, men så er præcisionen heller ikke så god.

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-05-01 15:31

Kenneth Egholm wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvilken mobiltelefon producent, mon så som den første kommer med en "GSM GPS
> [...]

Finske Benefon har allerede en kombineret GSM/GPS mobil....

Og med GPS kan man komme ned på de 20 meter; GPS systemets scrambling
blev fjernet under golfkrigen, og er såvidt jeg ved ikke blevet slået
til igen.

/Keld

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-05-01 19:15

On Thu, 31 May 2001 16:31:14 +0200, Keld Rosenberg
<keld.rosenberg@bigfoot.com> wrote:
>Og med GPS kan man komme ned på de 20 meter; GPS systemets scrambling
>blev fjernet under golfkrigen, og er såvidt jeg ved ikke blevet slået
>til igen.

Jo det er. Man kan bare komme uden om det så man ikke kan mærke det.

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 01-06-01 11:27

Martin Schultz wrote:

> Jo det er. Man kan bare komme uden om det så man ikke kan mærke det.

Nåda! Har nogen knækket P-koden? Det var ellers noget af en sensation....

Der er stadig P-kodning på GPS signalerne, men den er blevet lempet. Således
at forstå, at der stadig er P-kode på den høje frekvens, men ikke længere på
den lave frekvens. Man har således stadig ikke adgang til ionosfære-korrektion.
Sagt på en anden måde: Man kan nu opnå en FOM på 2, uden P-kode modul. Før var
det vist 4. Med P-kode modul kan man opnå en FOM på 1. (FOM: Figure Of Merit).

Med DGPS kan man snildt opnå en nøjagtighed på en meters penge.

Med kinematisk GPS kan man opnå en nøjagtighed på få cm. (Men kinematisk GPS
er ikke real-time, så man kan kun få at vide hvor man var, ikke hvor man er,
med den teknologi.)

Mvh, Bo.

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-06-01 14:07

On Fri, 01 Jun 2001 12:26:52 +0200, Bo Braendstrup
<bbr@oersted.dtu.dk> wrote:

>Nåda! Har nogen knækket P-koden? Det var ellers noget af en sensation....
Nææ jeg tænker mere på de GPS stationer de har stillet op. Fx ved
øresund

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-05-01 15:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> P.t. indenfor 100 m. De arbejder på at komme ned på 20.
>
> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

De nøjagtigheder tror jeg ikke på.... medmindre operatøren laver
trianguleringsmåling fra mindst 3 master, og det er ikke noget man bare
gør...

Et givet område dækkes ofte af et antal radioceller, og din mobil hopper
rundt mellem dem... og da den mast du står og kigger på kan være optaget
på alle timeslots og kanaler, kan det jo være du styres væk på en anden
mast, 10-15 km væk...

/Keld

Fra : Henrik Abel Larsen

Dato : 31-05-01 20:20

selvfølgelig gøres det fra tre master....du kan da ikke gøre det med
to....har du ikke haft matematik i skolen ???

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 01-06-01 19:12

"Henrik Abel Larsen" <hal@wanadoo.dk> wrote in message
> selvfølgelig gøres det fra tre master....du kan da ikke gøre det med
> to....har du ikke haft matematik i skolen ???

Næ... hvorfor ???

Men faxisk anvender man oftest flere end tre.... man kræver blot tre for at
kunne gøre det rimelig nøjagtigt...