rensning af grej før fiskeri i norge
Fra : dhg

Dato : 20-04-01 15:20

Hej
Jeg regner med at tage til norge og fiske her til sommer og jeg har lige
læst at alt fiskegrej der skal bruges i norge skal være renset. Det skulle
være pga faren for parasitter der kan overflyttes fra et vand til et andet
med fiskegrej.
Hvor og hvordan gøres dette, skal jeg kontakte en fagmand, måske en dyrlæge,
for at få det gjort og derved få en attest på at fiskegrejet er blevet
renset, eller kan jeg selv gøre det.
MVH
Topper

Fra : Mich@el

Dato : 21-04-01 21:35

Hej Topper.

dhg wrote:

> [...]
> for at få det gjort og derved få en attest på at fiskegrejet er blevet

Mig bekendt skal du medbringe en attest på at dit grej er renset, men hvor man
får sådan en ved jeg ikke.

Mvh.

Michael

Fra : Charley Braun

Dato : 22-04-01 11:41

Mig bekendt skal du ikke havde renset dit grej hvis du altså kun fisker i en
elv, men derimod skal du rense grejet når men tager rundt i flere elve
deroppe for at undgå smitte. Du skal heller ikkke havde nogle form for
attest med mindre det bliver forskrevet i den region du skal fiske i.

Hvis du tager fra danmark skal du bare søgre for dit grej er godt tørt efter
dit sidste fiskeri her hjemme.

Jeg har i min lille folder fra norge fundet følgende omkring. "VÆR PÅ VAKT
MOT FISKESYKDFOMMER"

1. Unngå spredning av Lakseparasitten Gyrodactylus salaris.
Sørg for at alt fiskeutstyr (Håv, snøre, kroker m.m) er fullstendigt
tørt før du bruker det i et nytt vassdrag. Det samme gjelder støvler,
vadere, båter, påhengsmotorer m.m

2. Dersom du har fisket i utlandet eller i vassdrag der det er på vist
fiskesykdommer, må alt utstyr desinfiseres. bruk gjerne
kloroppløsning ( 2,5 - 5 ml pr 10 L Vann ) alternativt kan brukes " Virkon
S" som selges på Felleskjøpet. Dette tar knekken på
Gyrodactylus, og er et skånsomt middel som er egnet der men ikke ønsker å
bruke klor. Middelet selges som pulver i poser a kr 25,- pr stk.
Brukanvisning står på emballasjen.

3. bruk av fisk som levende agn er forbudt. Alle overtredelser vil bli
politianmeldt. Innføring av mark = Orm, fra utlandet er også forbudt.

4. All transport av fisk, vann, planter m.m fra et vassdrag til et annet er
forbudt.

5. Død fisk må snarest plukkes opp fra elva for å unngå smittepress.

6. Sløy = Rens, ikke fisk i elver eller vann. blod og fiskesol kan inneholde
smittestoffer og parasitter.

7. Import av fisk er forbudt.

SLUT.

Jeg håber disse oplysninger kan hjælpe dig på vej til Norge.......... KNÆK
OG BRÆK

Måske ses vi i Norge.....

Hilsen
Charley Braun.