udgaver - sedan, hatchback osv?
Fra : jones_net

Dato : 07-01-04 22:09

Hejsa

Er der en venlig sjæl, som vil skrive en kort forklaring til alle disse
begrebe om udformningen af bilerne.
Jeg tænker på begreber som sedan, hatchback, stationcar (kender denne,
coupe og evt. andre.

På forhånd mange tak

/J

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-01-04 22:23

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker på begreber som sedan, hatchback, stationcar (kender denne,
> coupe og evt. andre.

Sedan: 4 døre, "kuffert" bagpå, bagruden åbner ikke med bagklappen
Hatchback, 3 eller 5 dørs. bagruden åbner med bagklappen
Stationcar: kender du
Coupe: 3 dørs bil. Kan både være med "kuffert" og med stor bagklap

/Caspersen

Fra : jones_net

Dato : 07-01-04 22:24

> [...]
> Stationcar: kender du
> Coupe: 3 dørs bil. Kan både være med "kuffert" og med stor bagklap

Hvad er så forskellen mellem hatchbacken og stationcar'en? Størrelsen på
bagagerummet?
Er en Punto f.eks. en hatchback?

/J

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-01-04 22:29

> Hvad er så forskellen mellem hatchbacken og stationcar'en? Størrelsen på
> bagagerummet?

Ved ikke.

> Er en Punto f.eks. en hatchback?

Ja. En Fiat Palio er en Punto med stc.

/Caspersen

Fra : jones_net

Dato : 07-01-04 22:30

> Ved ikke.

> Ja. En Fiat Palio er en Punto med stc.

Takker

/J

Fra : Kim Hansen

Dato : 08-01-04 05:48

> Hvad er så forskellen mellem hatchbacken og stationcar'en? Størrelsen på
> bagagerummet?

En stationcar har taget til at gå ud over bagagerummet og der er åben til
bagagen (kan evt. være udstyret med et blødt bagagadækken), en hatchback har
ikke tag men bagrude over bagagerummet (der er lukket ned til bagagen af en
hård hattehylde)

Kim

Fra : KASO

Dato : 08-01-04 13:15

"C. Caspersen" skrev d. 07-01-04 22:23 dette indlæg :
> [...]
> Stationcar: kender du
> Coupe: 3 dørs bil. Kan både være med "kuffert" og med stor bagklap

I min begrebsverden er en Coupé pr. definition kun med 2 døre - d.v.s. -
med "kuffert" - og ikke med stor bagklap. Citroën Xsara "Coupé" er
derfor en tilsnigelse - det er en 3-dørs hatchback.

Mazda forsøger nu også at forvirre begreberne med en Coupé-lignende bil
(RX9?!?) med skjulte bagdøre, der kun kan åbnes, når fordørene er åbne

Og så er der jo lige MPV-klasserne også - fåes pt. i mini, midi og maxi
(f.eks.: Opel Meriva, Renault Scénic og Renault Espace): Høje biler med
fleksibel indretning - typisk kan bilen ommøbleres eller sæderne helt
eller delvist fjernes.

Roadster: Åben, 2-personers (?) bil.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens...

Dato : 16-01-04 19:22

On Thu, 08 Jan 2004 12:14:42 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>Mazda forsøger nu også at forvirre begreberne med en Coupé-lignende bil
>(RX9?!?) med skjulte bagdøre, der kun kan åbnes, når fordørene er åbne

Oprindeligt var en coupe endvidere med sprosseløse vinduer i dørene
samt manglende B-stolpe således, at hele "siden" kunne rulles ned, IMO
(Rekord Coupe, MB 500 SEC, you name it)

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-01-04 00:56

> [...]

>begrebe om udformningen af bilerne.
>Jeg tænker på begreber som sedan, hatchback, stationcar (kender denne,

Hvis du kigger på denne side

http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/sierra18/index.htm

øverste billede
Er den hvide bil forrest i billedet en Sedan
den på det sidste billede er hatchback versionen (af samme bil)

den blå du ser bagved (på det øverste billede) er en stationcar -
måske tydeligere
http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/rekord85/rekord_85stc.htm

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-01-04 21:26

jones_net wrote:

> Er der en venlig sjæl, som vil skrive en kort forklaring til alle disse
> begrebe om udformningen af bilerne.
> Jeg tænker på begreber som sedan, hatchback, stationcar (kender denne,
> coupe og evt. andre.

Interessant tråd, og mange interessante svar. Et bud kunne være at
tælle antallet af stolper. Hvis man betragter en bil fra siden og
starter forfra, så er der en række stolper der holder taget oppe.
Den første hedder A-stolpen og er den der holder forruden. Stolpen
mellem for- og bagdør kaldes B stolpen (hvis bilen ikke har
bagdøre er det stolpen lige bag fordøren), stolpen efter bagdøren
kaldes C-stolpen og på en stationcar er der normalt endnu en
stolpe helt bagest kaldet D-stolpen.

Hvis nu jeg bruger ovenstående, så vil jeg sige at:

- en stationcar er en bil med 4 stolper, A, B, C og D.
- en sedan har A, B og C og en bagrude der ikke åbner.
- en hatchback har A, B og C samt en bagrude der åbner sammen med
bagagerumsklappen.
- en coupe har sprunget B stolpen over og nøjes med en A og en C.
- en cabriolet er en bil med kun A stolpe..

Måske findes der undtagelser der sønderskyder min teori, men
umiddelbart kan jeg ikke komme på at det ikke holder..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Verner Johnsen

Dato : 16-01-04 22:34

On Fri, 16 Jan 2004 21:25:45 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>- en stationcar er en bil med 4 stolper, A, B, C og D.

>- en hatchback har A, B og C samt en bagrude der åbner sammen med
>bagagerumsklappen.

Det vil altså sige, at min gamle Vauxhall Viva varevogn var en
Hatchback

<http://www.akvintage.co.uk/vehicles_1974VivaEstate.htm>

Tja, sådan kan man jo også se på det

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-01-04 23:30

Verner Johnsen wrote:

> Det vil altså sige, at min gamle Vauxhall Viva varevogn var en
> Hatchback

Det er da tæt på.. Det er vel nærmest en stationcar hvor de har
glemt C stolpen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-01-04 13:21

On Fri, 16 Jan 2004 23:29:32 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Det er da tæt på.. Det er vel nærmest en stationcar hvor de har
>glemt C stolpen..

Ja, eller designeren kendte ikke reglerne

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-01-04 13:43

Verner Johnsen wrote:

> Ja, eller designeren kendte ikke reglerne

Tjaae, eller også er det bare min konklussion om antallet af
stolper der ikke helt holder..

--
Hygge..
Thomas